Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 676 ggr
[Eichan]
0

agressiv...

Har märkt att Sea har blivit jätte skygg… Hon har ju aldrig varit så där jätte tam men nu så går det knappt att sträcka fram handen innan hon springer och gömmer sig.. I går så hade jag henne i hagen och hon fick springa runt och leka.. när jag sedan skulle ta in henne så sprang hon iväg och morrade, jag gjorde ett försök att flyfta upp henne men då morrade hobn till och högg mig i handen..  Någon som har något tips? på hur man får henne tam..

[Eichan]
0

*putt*

Tina-A
0

Det där låter inte alls trevligt!!

Det är väl bara att träna, träna, träna på massor med kontakt. Ge godis från handen hela tiden och sitt i hennes Hage och bara sitt där, kanske läs en bok. Låt henne komma till dig och erbjud henne goda saker då och då.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Eichan]
0

tack för tipsen Tina! :)

[Eichan]
0

Okej… det här får väl nästan bli som en blogg där jag skriver hur det går med träningen av Sea… tänkte börja med och skriva vad jag gjorde i går… Jag satt i hennes bur med en hink med växter pellets och kanin godis och väntade på att hon skulle komma fram medanst jag tyst kallade på henne och sedan skung; jag är en vanlig kanin vanlig fast ovanligt fin, örona mina…. osv. Det tog lång tid men tillslut kom hon och hon fick godis från min hand, sen sprang hon iväg till andra änden av buren… Sen kom hon efter ett tag igen och sprang iväg med godiset… sträckorna hon sprang blev sedan koratare och kortare, tillslut satt hon bara där och åt :)… Sen höll jag godiset mot mig så att hon var tvungen att äta med framtassarna på knät.. det gick superbra ;D… Idag hade jag tänkt träna samma sak och om det går bra så ska jag kanske lite senare börja med att sträcka fram den andra handen och försöka klappa henne medanst hon äter… Ni får väl läsa och se hur det går :)

Flippa
0

#4 Vilken bra träning!

[Niike]
0

#4 Bra jobbat! Hur gammal är hon? Har du någon bild på henne? Tror inte jag har sett henne här på k.if någon gång, men hon är ganska ny hos dig va? :)

[Eichan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5-6, tack… ja, vi får ju håppas att det funkar….

#6.Hon är fyra och jag har faktiskt haft henne i ett år… Först kom hon från korlar torpets och sen flyttade hon in hos nån person som senare behövde opereras och skänkte henne och hennes tvillingsyster Sky till några som jag fick dom ifrån.. Dom visste INGET om kaniner och dom fick aldeles för mycke mat och sånt… det första jobbet när dom kom hem till oss var att få dom att gå ner typ ett kilo eller två i vikt… Min Avatar bild är på henne och det står om hene på artikeln som kajsa skrev om kaninerna på iFokus..  (hitta typ ingen bättre bild än den här…)

[Eichan]
0

Niike om du går i på min sida och kollar under där texten står så är det en bild på Sea…

[Niike]
0

#7 Okej, kände inte igen namnet Sea, det var därför jag trodde hon var ny hos dig. :) Vad fin färg hon har. <3 Oh va söt hon var på bilden på din sida!! :)

[Eichan]
0

#9 tackar :).. Ja visst är hon fin :) Färgen heter viltblå :)

[Eichan]
0

Idag gjorde jag som jag sa at jag skulle göra igår… först ropade jag och gav godis och så som igår… det gick lite snabbare att få henne fram och sånt idag.. sen gjorde jag en övning där jag sträkte fram benet och hade en godis på andra sidan..det gick inte så jätte bra men hon vågade iaf sträcka huvet över benet och ta godisen från handen… Försökte mig även på det där med att klappa och mata… Det var värkligen en svår sak att öva in… gick inte heller så där super… hon sprang bort när jag klappade henne ette bra tag… tillslut lyckades jag faktiskt klappa henne… men det gick bara en gång.. Tränade med banan och pellets idag..

[Eichan]
0

Niike… om du inte kollat där en så är det en till söt bild på Sea i fotoalbumet… Men tyvär ingen på Sky..

Tina-A
0

Det är bara träna, träna, träna :) Bara gått 2 dagar än så länge! Ni gör i alla fall framsteg!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Eichan]
0

#13 aa :).. det är ju sommarlov strax..(på fredag) Och då har jag ju all tid i världen att träna :)

[Niike]
0

#12 Kul , det ska jag kolla! Hon är verkligen superfin. Hoppas hoppas hon blir tamare. Så synd att hon är skygg. Men ni har ju verkligen gjort framsteg! 2 dagar + ett helt sommarlov = en supertam kanin! Eller hur!?:)

Mysofi
0

#0 jag har samma problem som dig :) Ska testa de tipsen som står i den här tråden.

[Eichan]
0

#15.. aa.. det ska bli härligt med ett lååångt sommar lov som jag ska ängna mig åt kaniner!!! :)

[Eichan]
0

Mysofi, jaa… vistt är det jobbigt… men har märkt att två dagar ger mycket framsteg! :D

Mysofi
0

Vad glad jag blir att det funkar med tipsen som står här! För det är verkligen synd att inte kunna lita på henne, att jämt vara rädd för att hon ska bita mig… Och det låter verkligen som ett litet lejon när man ska ta upp henne ur hagen, GRRAAAWW!

[Eichan]
0

har inte skrivit på ett tag.. men kan säga att det går långsamt frammåt… :)

ciss
0

Hellre långsamt än att det inte funkar :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

#21 Precis. Sakta - men säkert! :)

[Eichan]
0

mm :)