Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1554 ggr
Mannez
0

Mupp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hona fick 9 ungar igår. Minstingen är jag lite orad för, ni tror inte att det kan röra sig om en mupp? Är orolig. Bild kommer här nedanför.

Hälsningar Amanda och kaninerna

minaninar
0

Äh bara mindre, ser ju jättefin ut.

På engelska finns det något som kallas "runt", det betyder "minstingen" i en kull.. det är inte detsamma som mupp. På svenska kan man ju kalla det minstingen. En helt normal unge men modell mindre som antingen förblir något mindre hela sitt liv, eller som växer ikapp så sakterliga.

Beroende på hur många ungar du har i kullen kan du vilja vakta på att minstingen får tillräckligt med mat och inte blir bortknuffad från tutten. Ifall så är fallet kanske det är bäst att du ser till att mamman ger di till den separat genom att ta upp mamman, om du nu är van vid att hantera kullar och mammor. Men oavsett ska du kolla att den ungen också får rund fin mage och är varm och mår fint.

För en amatör ser det ut som den inte fått sin mat än. Har de andra i kullen inte heller fått det är det väl inte dags än.. annars om alla andra har fina runda magar kanske du borde ordna så att mamman ger di till denna unge också.

Mannez
0

Det är 9 ungar i kullen (lejonhuvade/dvv). De andra har runda magar, dock inte denna lilla. Skall hjälpa den imorgon med att få snutta lite på mamman. Blev lite orolig då min kompis såg den och sa: "Det ser ju ut som en mupp!". Tack så mycket för svaret :)

minaninar
0

Nej tror jag inte. Jag tror att du skulle kunna ha hjälp av att dela upp kullen eventuellt, då mammorna bara har åtta tuttar.

Här är ett schema som finns i en video på youtube om stödmatning av kannibäbisar.

Rabbits usually only have 8 nipples. I would split the litter into two nest boxes. 5 bigger in one and 4 smaller in the other. Put the 4 smallest in with the mom at 7pm. Put the others in a safe place until 7am and then switch them. The 4 smallest will get lots of time to catch up and does are more likely to feed in the midnight to 5am time slot. The five bigger kits will 'popcorn' and chirp to get her to feed them when they go in the morning so she will be making plenty of milk. Good luck.

Det är en kommentar av hon som gjort dessa två videor.

http://www.youtube.com/watch?v=CyMo1hFuohY

http://www.youtube.com/watch?v=W1SDy72pEng

Kaniner har oftast bara 8 bröstvårtor. Hon föreslår att dela kullen i två bolådor. En med 5 och en med 4. O den med fem ska vara de som är störst. Och i den andra med fyra de som är mindre (där ska lillen vara) Låt de 4 små komma in till mamman kl 7 på kvällen och låt dem stanna till 7 på morgonen. Sedan byter man och de 5 större får vara med mamman mellan 7 på morgonen och 7 på kvällen. På det viset får de små gott om tid att komma ikapp, eftersom mamman med större sannolikhet ger di mellan midnatt och 5 på morgonen. De 5 större ungarna kommer "poppa" och pipa för att hon ska ge dem mat när de kommer in på morgonen så hon kommer att producera mycket mjölk.

Det betyder att det ska vara två bolådor som alternerar med att vara hos mamman.

Inte konstigt att din minsting inte får mat, det finns 8 tuttar och 8 större ungar, alltså kom den inte till. Kanske om inte mamman protesterar att du borde ta upp henne så snart du kan och låta den ungen dia? (om du är bekväm med det, och om mamman är bekväm med dig) Det är väl alternativet att du ser till att den ungen får dia ensam någon gång varje dag…

I videon beskriver hon hur hon stödmatar den nionde i kullen som är minsting. Det kan vara en idé för dig. Man kan använnda kattmjölksersättning, eller göra egen. Finns recept på nätet till kaniner både på svenska o engelska. Det viktiga är att tänka på att det är lätt att kväva ungen eller att den får lunginflammation för att man matar för snabbt så att maten hamnar i luftstrupen. Man kan så vitt jag förstår ge flera ggr per dag till minstingen (men vissa säger att man bara ska ge extra någon gång per dag, men när man stödmatar får de ju inte lika bra grejer som från mamman, hon i videon säger 4-5ggr per dag). När han äter girigt är han hungrig, när han saktar av och inte suger så mkt så är han mätt, det ska man kolla så att man inte trycker i för mkt, det är tydligen vanligt.

Här är ett vanligt recept på ersättning (från veterinär Gunnel Andersson, Roslagstulls djurklinik):

Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning). Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering.

Finns även andra recept, även engelska..

men kattmjölksersättning plus äggula (ta bort hinnan o använd bara det rinniga) och vispgrädde o gärna lite råmjölkspulver o lite probiotiskt pulver men ej nödvändigt.

minaninar
0

Här är ett vanligt recept på ersättning från veterinär Gunnel Andresson på Roslagstulls djurklinik

Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning). Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering.

Problem som ofta ses vid handuppmatning av kaninungar är lunginflammation pga att maten hamnat i fel strupe; undertemperatur samt diarré.

Det finns massa recept på ersättning för kaniner, eller rabbit milk formula recipe

en del är med getmjölk, med komjölk, med kondenserad mjölk, eller kattformula, och med grädde, en del med äggula (utan hinnan bara det rinniga), probiotika, och vissa med råmjölkspulver.

Om du hittar av mammans nattbajsar (druvbajsar/cecotrofer) kan du ge det till ungen för det är bra för den att få mammans bakterieflora för ersättning ger inte ungarna den bakterieflora som mammans mjölk ger. Nattbajsarna kan ersätta det.

Tror du ska mata minstingen så snart som möjligt för annars svälter den ihjäl.Skäms

mandyosv
1

Om den är jätteliten så tipsar jag bara om att lägga mamma på rygg och dia den extra tills den blir mätt 2 ggr om dagen. Hos hamstrar t.ex brukar det ofta vara en som är hälften så liten som den största, och den brukar sällan dö =) Iallafall inte här hos mig.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

minaninar
0

Exakt! Den måste få komma till.Skrattande

mandyosv
1

Oj såg att hon skrivit att hon skulle hjälpa den imorgon.. Jag hade nog gjort det nu på direkten! Bara lägg mamman på rygg eller håll fast henne på rygg om hon inte vill ORDENTLIGT så inte ungen blir iväg sprätt. Var helst 2 . Äter den inte bra själv så tryck fram mjölk så den får fram aptiten.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

minaninar
0

Jo jag tänkte också att det vore bra ikväll.. men jag tror vi är lite sent ute..Tungan ute

Linnet
0

Nio ungar är väldigt stor kull för dvärgraser, oftast klarar sig inte alla när det är så stora kullar, den har helt enkelt inte kunnat hålla sig framme och äta i konkurrensen med alla syskonen. Har också fått stora kullar ibland, med 8-9 ungar, men då är det alltid en eller flera som inte klarat sig, 6 eller möjligen 7 brukar vara max antal ungar för att alla säkert ska få mat ordentligt. Om man har en annan hona med få ungar i samma ålder, kan man lägga nån unge dit.

Mannez
1

#7 Kunde inte gå ut mitt i natten, det var kolsvart ute och jag är sjukt mörkrädd. Men idag så hjälpte jag ungen att på dia en stund så det är ingen fara. Den lär nog överleva om jag hjälper den 2 grr om dagen.

minaninar
0

#10 Ja det tror jag med! Grattis! Och grattis till att den överlevde natten på tom mage. Det där kommer nog gå jättebra nu.Kyss Men kolla också att den är varm samtidigt, och ev lägg till lite extra värmande grejs om nödvändigt..så den inte blir undanskuffad helt av sina syskon.Skrattande

PS jag är också fruktansvärt mörkrädd. Jag vågar knappt gå ner i källaren i mitt lägenhetshus till mitt källarförråd.Oskyldig

#9 Läste du mitt inlägg #3 + #4 där finns en metod för att även stora kullar ska klara sig. Den är inhämtad från någon som vet vad den gör och som postat videor om stödmatning av kaninungar. I hennes kommentar till videorna står det som jag postade ovan. Det hela låter som om det är väl genomtänkt.