Bygga fackbur
Hej!
Jag och min pappa ska bygga en 4 fackare, men vi har aldrig byggt just en fackbur. Är det något speciellt man bör tänka på?
Väldigt tacksam för svar och råd :)
Tänk igenom bygget och allt du behöver innan, det är inte mycket svårare att bygga en facket en en enkelrum:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Okej, tack :)
Får väl kolla på lite olika fackburar så man kanske får lite ideer :P
här är instruktioner om hur man bygger en 2-fackare.
kanske kan vara bra att ha?
http://teddykaniner.ifokus.se/articles/4d712e82b9cb46221d044a46-bygge-av-tva-fackare?discussions-1
när ni ändå är igång kanske ni vill bygga en betesbur?
http://teddykaniner.ifokus.se/articles/4d714374b9cb4622210595cd-gardsbygge?discussions-1
HAHAHAHAHAHA…..
Har inte så mkt att säga för allt står i artiklarna #2 länkade då det är mina byggen. Men jag gjorde dock en ganska enkel bur. Idag hade jag vilja haft två öppningar (skulle haft det men burarna blev mindre än tänkt så det behövdes inte). Med en mörk del (dock inte för stor då jag har märkt att kaninerna knappt sitter i dom).
Helst inte heller en heltäckt del med liten öppning, om du förstår. Utan bara en mörkderdel och kanske ett sovhus med sitthylla. Så här.
Sen om du har en 4-fackare skulle du ju kunna ha höhäckar kopplade till båda facken på varje våning med lucka: Invändigt. Utvändigt (dock saknas luckor om den ska stå utomhus).
Dra till med storleken, man (iaf. jag) vill alltid ha större!
Okej, tack för alla svaren :)
Bra idé med en höhäck till två burar, kan nog bli väldigt fint :)
Jag tycker att det viktigast är att det inte finns några reglar på insidan, för de gnager kaninen på och det blir både fult och svårsanerat.
Alla reglar på utsidan!
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Så de bästa är egentligen att man bygger själva buren av stora trädskivor?
Ja, med reglarna utanpå. Foga alla golvkanter också så det inte läcker ner kiss.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
foga?
Ett tips? för att slippa behandla golvet; köp formplywood skivor. Har själv det i några fack och det har varit jättebra. Ska bygga nya burar nu och botten på alla facken ska vara av formplywood. Dock är det lite dyrare än andra skivor, men jag tycker att det är värt det. 120x250 cm skiva kostar 399 kr på Byggmax.
#9 foga, typ en massa man har knalla kanter så att det inte ska kunna rinna igenom = täta. Jag har använt silikon. #10 tänker vi på samma sak så håller jag med, har det i en av mina burar och den är min äldsta på 8 år och den är väldigt fräsch för att vara så gammal i jämförelse! Och lätt att rengöra. Tummen upp! #8 men har man reglarna utanpå blir det väl inte så fint? :P jag har dom invändigt och inga av mina kaniner biter på dom men visst kan dom göra det :P
Det blir ju svårstädat med dom på insidan också. Jag kan rita en bild lite senare :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#11: Ja, det håller jättebra. Har sådant i mina äldsta fack, de är 7 år nu. Det brukar kallas formplyfa, finns också marinplyfa som är något liknande.
#12: Tycker inte det är så svårstädat, utan reglar blir det ju ändå skit i hörnen som är svårt att få upp. Jag använder liten platsspade (till barn, som finns på t.ex. Barnens hus), och sop utan kvast till att få upp det sista.
#14 jo jag fatta vi har så på en av mina burar då den är isolerad :)
Ett till tips…..
Fyrfackare kan bli ENORMT tunga. Bygg heller två stycken tvåfackare, eller ännu bättre, stapelbara…
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Tyngden är inga problem. :)
MVH