Tunn
Har en hona som hade fått ett par kullar hos förra ägaren och en tre dagar efter att hon kom till mig. Hon är bara 1,5år och detta har tagit henne hårt på hull och hår. Hon var tunn redan när hon kom till mig, så jag anade inte att hon var så långt gången :(
Hon har fri tillgång till hö, Får gräs/maskrosblad, äpplegren varje dag och en dl Versele Laga Cuni Complete morgon och kväll. Morot och nån liten grönsak då och då.
Wieserflakes är betällt, men vet inte vilken mängd jag ska ge av det.
Vad kan jag ge henne för att hon ska återhämta sig snabbare? Och hur mycket?
Ungarna är nu 7 veckor och tre av fem har åkt till nya ägare, en till åker i helgen. Tänkte att den sista får gå kvar hos henne tills hanen (kastrerad i måndags) kan bo hos henne om två veckor.
Sen ska de två få bo ihop o bara ha ett härligt kelkaninsliv tillsammans!!
Till tunnare honor brukar jag ge lite solrosfrön och havre. Och mer pellets. Dock ska man vara lite försiktig med fettet om det är dvärgkanin, men man kan ändå ge en sådan några solrosfrön och havre per dag.
Jag skulle ha låtit henne bo själv tills hon har kommit i bra hull, sätter du henne tillsammans med en kanin nu så är det ju inte säkert att hon får i sig all mat hon behöver. Likaså kommer ju den sista ungen fortsätta dia av henne tills de blir särade.

Tack för svar! Ok, då ska jag låta henne vara ensam ett tag :) Och ge lite solrosfrön. Men hur mycket solrosfrön törs man ge? Hon är en vädur.
Ojdå.. stackarn.. Ge allsidigt, men pumpa inte i henne massa fett.. låt det ta tid att gå upp och para inte igen så klart. För mkt fett gör att de får skador på inre organ. Kaniner är inte gjorda för att äta fett (utom när de diar), så jag tror verkligen inte det är en bra idé att göda upp.
Låt det ta tid. För en som mig som inte vet nåt om Avel men läst lite här verkar det som om den honan ändå borde vila ett bra tag. HOn måste alltså ha fått åtminstone 3kullar redan! Läge o vila.
Men du kan ge alfalfahö, det skulle jag föredra framför solrosfrön. Sedan kan du ge hampafrö, vilket också verkar vara väldigt bra och innehåller en viss fettmängd. Men som sagt, ge en tesked hampafrö och en liten näve alfalfahö (lucern) till att börja med? Bra alfalfahö har oxbow.. du behöver ju bara köpa en påse, den räcker extremt länge eftersom man ger så lite och sedan när du får allt ditt fina foder kommer du ju inte behöva köpa den dyra oxbowpåsen nåt mer.
Så tänker jag.

#2: En liten vädur? Skulle då ge ca 6 solrosfrön per dag.
#3: För att få en tunn kanin i bra hull igen så behövs det lite extra fett. Inga mängder, men just lite extra. Även om man ger kaninen lite mer fett än vanligt så tar det ju ändå tid innan hullet kommer tillbaka.
#4 jadå, 6 solrosfrön låter lagom precis under den tiden man försöker få henne att återhämta sig, sedan kanske reducera? men jag bara gissar. Men alfalfahö t.ex. innehåller väl också lite mer av allt som växande, dräktiga, digivande och sjuka/konvalescenter behöver? så har jag läst det iaf på flera tillförlitliga håll.
det blir nog bra, bara man vilar henne från att få kullar.. 
Det resonemanget gillar vi..