Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1957 ggr
Suskiv
0

Foder till dräktig/digivande hona

Jag tycker det är svårt att hitta bra siffror på vad dräktiga och/eller digivande honor har för näringsbehov. Hur ändras behovet under dräktighet, digivning och avvänjning?

Om vi tar min hona som exempel.

Rex, ca 2-2,5 kg svår att få upp i hull, kräsen äter inte gärna pellets. Får idag 1 dl Cuni-Complete (äter det men det tar nästan ett dygn att få i henne en dl).

Näringsvärde:

Crude protein  15 %
Crude fat  3 % 
Crude fibre  20 % 
Crude ash  8 % 
Calcium  0,9 % 
Phosphorus  0,6 % 
Vitamin A  10.000 IU/kg 
Vitamin D3  1.500 IU/kg 
Vitamin E  30 mg/kg 
Vitamin C  100 mg/kg 
Copper-cupric(II)sulfat  10 mg/kg

Gissar att protein och kanske även fett behöver öka under digivningsperioden, men hur gör jag det utan att öka fodergivan. Har svårt att se att hon kommer få i sig mer än max en dl pellets.

Såg att Oxbow hade luzernhö men 53 kr för mindre än 0.5 kg är rena rånet.

Några frågor till.

Hallonblad. Innehåller oxytocin som är livmodersammandragande och lugnande, mjölkutsöndande. När börjar man ge det till kaninerna. Vi människor dricker ju hallonbladste ett par veckor innan förlossningen eftersom det ska ge bättre effektivare värkar. Skulle man kunna ge det från dag 28 för förlossningens skull?

Saltstenens vara eller icka vara till dräktig/digivande hona?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Stjärnfallets
0

Jag köpte faktiskt oxbows alfalfahö och en 2kg pellets till min digivande hona. I pelletsen har jag sedan tillsatt solrosfrön (fett) torkade morotsbitar, persilja, banan och äpplen. Inte mkt men det finns där.

Jag ger henne en skål med alfalfahö ca en stoor näve och 2 dl pellets/dag + hennes vanliga hö. Det fungerar fint och hon har inte tappat men inte heller blir hon fet.

Alfalfahöet räcker minst två veckor om du inte utfodrar med endast det utan har det som komplement och en liten proteinboost.

Tycker det är okej pris med tanke på att honan ska ta hand om små knattingar. När ungarna äter själv kommer jag succesivt att plocka bort alfalfahöet.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com