Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 510 ggr
Flippa
0

Hmm?

Min kanin Filippa är agressiv mot andra människor. Bitts och bråkar. Ingen vill klappa henne ;(  När man bär henne brukar hon bita mig.Vad sak jag göra?

Flippa
0

putt*

Frida-L
0

Hur gammal är hon?

Elina.
0

Hur länge har hon betett sig så?

Flippa
0

Frida* Hon är 5 månader

Flippa
0

Elina* Sen jag fick henne på sportlovet.

Elina.
0

Då rekomenderar jag nog avlivning.

Flippa
0

#6 Avliva min söting?

Frida-L
0

Tonårsperioden?

Elina.
0

#8: Kaniner ska ju normalt inte vara aggressiva under tonårsperioden heller.

senna
0

håller med frida. tonårsperioden?

Frida-L
0

Neej.. men jag tycker det låter tråkigt med avlivning :( Men det kanske är det bästa..

Flippa
0

#8 Vet inte :/

Bobby
0

Ska man avliva en kanin som kanske inte har fått rätt uppväxt och blivit van vid människor?? Jag tror att i 95% av alla fall där kaninerna är "aggresiva" beror på att de är rädda och knappast att man kan kalla det för dåligt temperament!

Tina-A
0

Det beror på om man vill jobba med henne och lägga ner tid på det. Öva på kontakt och tillit och hoppas på att hon blir bättre :) Sitta med henne i hagen/på golvet och inte göra nåt utan bara sitta och vara och ge goda saker till henne när hon kommer fram och sådär. Försiktigt träna och bygga upp ett förtroende.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Prizma_o_Kristall
0

#6 Avliva utan att ta reda på orsaken?? Är du veterinär eller som kan avgöra sånt? För annars tkr inte jag att du kan rekommendera något sådant allvarligt som avlivning, utan att ens känna kaninen!

Elina.
0

#13: Det finns kaniner som fått rätt uppväxt men som ändå blir aggressiva.

Elina.
0

#15: Aggressiva kaniner bör avlivas. Jag skrev ju inte att hon måste avliva kaninen, det är ju hennes eget beslut.

Bobby
0

Självklart finns det… Men OFTAST beror de på uppväxten och hur vi människor hanterat dem! Håller fullständigt med Prizma-o-Kristall!!!!

Proanders
0

Att behålla en kanin som bits har ingen glädje av….

Kaninen är rädd, därför bits den…

Du, dina vänner, är rädda för att bli bitna, så ni vill inte kela med den..

Den som möjligen har glädje av den är handlaren (där du köper ditt foder)…

SaraB
0

Jag tror det kan vara tonårsperioden! ;)

Sosso
0

Skulle aldrig kunna avliva min kanin om man inte har givit h*n en chans. Nu vet jag dock inte hur aggressiv din kanin är och vad den har fått för uppväxt, men jag håller helt klart med Tina. Det är väl olika från kanin till kanin hur pass aggressiv man blir under tonårsperioden, om det nu är det. Har dock inte så mycket erfarenhet av det.

Elina.
0

#21: En kanin ska absolut inte vara aggressiv under tonårsperioden!

Sosso
0

#21 Ok, då vet jag det :p

Sosso
0

#22 *

Keligast
0

#22 kankse inte aggresiv men dom blir lättare "sura" och "irreterad" som en tonåring XD haha!

Flippa
0

#14 Okej. Jag brukar sitta med henne i hagen och prata med henne. fast jag tror det började när jag fick henne. För då satt hon i sin inne bur. Och då jag stoppade ner handen då fräste hon och bet mig. Fast typ aldrig i uteburen. Bara på andra människor. Och då blev jag ledsen och typ aldrig bärde upp henne. För hon bet hårt. I ute buren vill hon inte att jag ska bära henne.

Frida-L
0

#26 Jag tror hon är rädd för dig och vill försvara sitt revir. Det gjorde att du blev lite rädd för henne och inte längre vill kela, gosa och bära henne lika mycket. Då blev hon mindre och mindre tam.

Jag vet inte hur det är, men det är så jag har uppfattat det.

Jag tycker du ska ge henne en chans att börja lita på människor innan du avlivar henne.

Börja med att låta henne vara tillsammans med dig i sin rasthage. Om du bara sitter still, inte klappar henne eller så, så vänjer hon sig vid att du inte är farlig. Nästa gång kan du sitta och hålla något gott i handen. Har du tur så kanske hon kommer fram och smakar, men du ska fortfarande inte klappa henne. Sen fortsätter du så tills hon fått förtroende för dig och först då kan du klappa henne lite försiktigt. Kolla hur hon reagerar.

Gå långsamt fram!

Värt ett försök!

Kram Frida!

Stravaganza
0

Ja, faktiskt!

twinnie
0

Håller med Frida och tror inte på att avlivning är enda utvägen. Det handlar om hur mycket man orkar jobba med sin kanin. Är man lat - visst, då kan man avliva kaninen.

Sosso
0

#25 Det var så jag menade :p typ ^^

Flippa
0

#27 Jaa, så menade jag. Jaa, jag kan ju försöka :)

Flippa
0

Det börjar funka :) Min syrra vågar gå in till henne i hagen nu! Jag brukar sträcka fram handen så hon får lukta innan jag klappar henne :)

soten
0

Inte fan vet väl jag

Flippa
0

Soten* ?? What?

Lollo86
0

så om en människa är aggressiv på andra människor så är det bästa sättet att döda den? :p

tycker det där var lite väl grovt.. avliva.. jösses kaninen kanske bara inte känner sig hemma riktigt än.

Lollo86
0

och ja jag tycker att djur har lika värde att leva som människan.

Elina.
0

#35: Är det inte så folket ute i världen gör då?

Kaninen i fråga har ju bott hos den nuvarande ägaren sedan sportlovet, så den har ju nog fått tid på sig att göra sig hemmastadd.

Varför skulle det vara grovt att avliva djur som är aggressiva?

Lollo86
0

#37 du har rätt. folk gör så mot sina egna också tyvärr.

tycker ändå inte hon har rätt att avliva den. det är bara att hålla på  jättemycket med kaninen tills den lär sig.

om nu inte kaninen har nå fel i kroppen som gör att den blir aggressiv. då är det väl en annan sak kanske.

Flippa
0

Jaa..

Flippa
0

Fast jag tror hon börjar lära sig lite :)

Keligast
0

#40 det är bra=)

Flippa
0

#41 Japp :) När tror du jag kan bära henne?

Keligast
0

#42 när hon kommer fram till dig och inte är rädd för dina händer..ge henne gärna godskaker så vet hon att händer inte är så farliga sen kan du börja hålla henne i några secunder och utöka det..=) hoppas det kommer fungerA!

Flippa
0

#43 Okej :) Har har provat ge henne godsak fast då vänder hon bara.. Räcka ut tungan

Keligast
0

#44 ge henne något riktigt gott som är svårt att hålla sig ifrån^^ en liten bit banan, äpple, hennes pellets (om skålen är tom) m,m

Flippa
0

#45 Knäckebröd gillar hon :) Det kan honinte stå imot xD

annaforsgren
0

bra:) gå långsamt fram, lyft henne bara när det värkligen behövs , du kann börja göra det när hon inte uppfattar dina händer som negativt och när han skuttar självmant fram till dig och inte värkar rädd längre.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Flippa
0

Okej :) tack för tipsen :)