Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 12982 ggr
Yuriko
1

Burar av kompostgaller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sen byggde jag en ganska stor bur av kompostgaller (med botten och tak) för Cinnamon att vara ute i på dagarna, förutsatt att det är bra väder då. Jag skruvade ihop den med spiralgrejerna som man får till, men eftersom att de glider nedåt, och inte är så säkra lindade jag ståltråd längst kanterna (jobbigt..!). Men jag tänkte att någon annan kanske har någon bättre idé.. Så, hur sätter ni ihop era kompostgallerburar/hagar?

Zara87
0

Jag skulle ha tagit spännband å dragit åt med, är nog lättast att ta..

Lotta_A
0

Vi har kompostgaller men vi använder bara dom där spiralgrejerna. Dom fungerar fint.

Yuriko
1

ok, på våra brukar spiralerna glida ner efter ett tag… på hagarna fungerar det helt ok, eftersom att vi alltid håller koll på kaninerna när de är där. Men eftersom att Cinnamon kommer att vara i buren när jag inte är hemma och så, och hon är rätt bra på att pressa sig ut genom hyfsat små springor, så vågar jag inte lämna henne så länge med bara spiralerna… (onödigt lång mening..)

Matilda_91
0

jag har satt ner kilar i marken där mina kompostgaller står, och så lindade jag bara ståltråd om kilen och gallret. sitter stenhårt ;P

ska försöka fixa bilder :)

Fiona
0

använder spiralerna oxå, fast jag har "inneburar" av kompostgaller ist;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Yuriko
0

#4 Oj, jag är inte smart nog att begripa vad du menar… hur då kilar? (alltså jag vet vad kilar är, men jag fattar inte hur du har fäst alltihop)

Noa-Nisse
0

jag har gjort såhär! men har ingen blid på den utan jag fick göra en ritning i paint.. hahah (ovanligt) den blev lite liten!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Matilda_91
0

Jag testade cokså att göra en ritning så kanske du fattar bättre ;) är inte speciellt bra på att förklara haha. På den lilla bilden sitter kilarna på utsidan, och kaninen är bakom stängslet. Den förstorade bilden visar kilarna från kaninens håll, insidan alltså ;D

Yuriko
0

#8. Ah, nu fattar jag! Smart =)

Clariiz
0

Jätte finta burrar allihoppa! Självhar jag ju do i en box men har även 3 enomrma rast/ute burar. (Dessa är som hagar) Min är gjort av liknande kompostgaller men det är vitt, och har LITE mindre hålrutor. Kaninungar kommer igenom men men.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Till sommaren ska jag skaffa kompostgaller. Vad rekomenderar ni som tak??

Yuriko
1

#10 Ok, var får man tag på sånt galler? är det dyrt?

#11. Jag använder kompostgaller som tak också, det är rätt smidigt…

KajsaM
0

#12 Du har en "fyrkant" jag hade tänkt mej en kanska stor en.. :P

Frida-L
0

Kajsa_; på djuraffärer kan man köpa som ett stort grönt nät och lägga över "kompostgallerhagen". Det kostar runt 120 kr där jag bor.

Denna kommentar har tagits bort.
Yuriko
0

#14 ok, hur stor då? Typ hur många galler? Man kan ju…eh.. ha många galler som tak? ;)         (jag vet inte hur tydligt det syns, men min är 1 galler bred och två galler lång.. egentligen ville jag ha den större, men jag kunde inte heller komma på någon bra lösning för taket..)

Frida-L
0

Den är jättestor, vet inte exakt, men räcker till en Hage av minst typ 8 kompostgaller!

Matilda_91
1

Jag har inte tak till mina hagar :)

KajsaM
0

#18 Jag måste ha ifall min grannhund skulle bli nyfiken :D

#16 Jaha, det såg jag inte :P

#14 Tror jag har sett det på min djuraffär ;D

Frida-L
0

#18 Jag måste ha tak över hagen då mina kaniner har kommit på att de kan klättra över…

Jojsan
0

de e smartast att ha tak över om man inte håller koll på kaninen hela tiden för de kan komma typ fåglar å döda kanien.. :(

ja vet en som hade tak å botten å sidor buren men ändå kom de in typ en skata ellr nåt å halshögg kaninen… :'( sorgligt men sant… :(

myriis
0

Har tak på ena kaninens bur, och golv. På den andra har jag inget tak. Vet att fåglar kan komma, men Roxy är en liten tuffing, haha :P Hon slåss med katter och jagar skator, en liten vovvsing, hihi xD Men jag har hönsnät som tak om jag inte tittar till dem på längre stunder

Matilda_91
0

Nu har jag fotat min stora utebur :)

Har tagit kort uppifrån från ett fönset, men hela buren blev ändå inte med :/

Matilda_91
0

Ena halvan

Matilda_91
0

Andra halvan :)

Matilda_91
0

Gizmo i utehagen. Smilla håller henne sällskap ;D

Matilda_91
0

Hela buren från sidan :)

KajsaM
0

Wow vad stor. Bor hon där hela tiden? Vad är den dära saken i mitten? ;)

Matilda_91
0

Nejnej, Varken Gizmo eller Albin bor i utehagen :) Det är en rasthage som dom turas om att vara i några timmar om dagen. Gizmo har en egen bur med en liten Hage som hon springer i på dagarna.

I mitten står det ett litet hus fyllt med halm och hö. Det står även en vattenskål där inne om ninerna skulle bli törstiga :)

KajsaM
0

Jaha :) Är Albin kvar sin sån där Hage vid buren? :) Står burarna bredvid varann? :)

E_hjo
0

Gizmo är ju sååå söt!!! =)

Matilda_91
0

#30: Nej, jag har tagit bort den :) Albin skulle blivit aldeles för stressad av att ha en utebur bredvid Gizmos så det fick bli en stor Hage i trädgården och en mindre till Gizmo istället :) Jag tycker att Albin som har en ungefär tre gånger så stor bur som Gizmo inte behöver en Hage vid buren så jag byggde en stor som dom kan dela på :D Men det är Albin som är där mest ;)

#31: hihi, tack det ska jag säga till henne när jag går ut och nattar dom ;D

KajsaM
0

Hihi hon ser ut att älska snön! Super söt :D Vem håller i henne? :P

JossanH
0

såhär har vi löst det med kompostgaller som vi "stripat" ihop med stripes (kallas väl även för buntband). Det är supersmidigt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
1

sen har vi rasthagen som dom bara är i under uppsikt då vi har en rymningsbenägen Charlie… nu har vi bytt ut de vita gallren mot kompostgaller då dom vita egentligen är köpta åt mina illrar- är det enda galler som håller som inne om man gör en liten Hage ute.. =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

mimmi.k
0

Asså ang. kompostgaller, hoppar kaninerna inte över elr gräver sig ut?? Elr har ni oxå tak och båtten som Yuriko??

Matilda_91
0

#33: Det är jag som håller i kopplet och min pojkvän som fotar ;D Det är hans skugga man ser :P

#36: Man får ju anpassa buren efter kaninen :) Har mna en kanin som gräver mycket måste man ha botten och har man en hoppkanin kanske man måste ha tak :) Mina kaniner har aldrig försökt ta sig ut  men om dom skulle göra det håller dom sig alltid på gården :D

JossanH
1

#36 vi måste ha tak o bottnen på de burar där kaninerna bor, annars hoppar dom över eller skulle gräva sig ut, men i rasthagen har vi alltid uppsikt så då behövs inget av det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

KajsaM
0

#37 Jaha ;D Tänkte väl :P

Noa-Nisse
0

när skalman var liten så tryckte han sig igenom kompostgallerna. så jag kunde inte ha honom där. sen efter en tid när han växt till sig lite så försökte han igen men det funkade inte ;)

Yuriko
0

#40 Så söt han är =) Första gången vi släppte Cinnamon i en kompostbur var några dagar efter att vi hade köpt henne, och hon behövde inte ens pressa för att ta sig ut. Hon bara skuttade rakt igenom… Som tur var fick vi tag på henne innan hon hann springa iväg…

Noa-Nisse
0

hahah det var inte så svårt att få tag på skalman, för efter han kom ut så bara satt han där. samma när jag förtsa gången skulle sätta på honom selen så hoppade han ur den, och jag tänkte " Nej jag måste ta honom snabbt" men han bara satt där.. hahah inte så smart kanin inte.. men till min fördel ;)

nu när man tittar på kompostgallert så kan man inte fatta att han har varit så liten! :P

Matilda_91
0

Hihi, precis så gjorde Albin också, han skuttade ut genom gallrerna, till och med dom allra smalaste kunde han pressa sig igenom ;P

mimmi.k
0

#38 Okej, jag bygger nog bara en rasthage! :)

Tilda_
0

#32: Jag tycker du har sååå fina kaniner :) Gizmo var nog den sötaste kanin jag sett, ser ut som ett litet marsvin! Och du verkar ta väldigt bra hand om dom.

L8sson
0

jag sätter ihop mina kompostgaller med ståltråd.. om man vill ta bort nått så är de bara att knippsa av :)

Nathalieee
0

Samma för mig . mina gled med ner .jag snurrade på ståltråd i stället.

Matilda_91
1

#45: Vad snällt sagt :D

myriis
0

Nu har jag nya rasthagar.. :P
En av hagarna är 4*2 m, en är 2*2, en är 1*1 och två är 2*1 :P

Proanders
0

Om ni hade satt "spiralerna" med halva längden var om en tvärmaska (vågrät) i kompostgallret, så hade de inte glidit ner…

Jag har satt slangklämmor (mini) i mitt galler.Cool

Mysofi
0

Jag har samma problem!! Mina spiraler glider ner hela tiden!! Får rent ut sagt damp på de!! Skrattande

Tiggros
0

Jag har satt "stipes" som klämmer ihop kompostgallrena ist för spiralerna då ja tappade fattningen varje gång man skulle pilla upp dem efter att de hade åkt ned. För att inte ninisarna skall lyfta på gallret och springa ut har jag satt ner tältpinnar i marken så de inte går att lyfta ^^

SagaoAlfred
0

Har snabbläst i tråden lite och jag har inget tak till mina kaniner heller :)
Så fort en fågel är i närheten så stampar båda två jättemkt så att dom försvinner, och ingen utav dom har några tendenser på att gräva sig ut..
Alfred hoppade ut från min andra Hage 2 gånger förra året, så jag har nu kompostgallren ståendes lixom istället för liggandes, så dom blir högre och han har inte ens försökt nu i den här buren nån gång alls..

Den här kompostgallerburen är typ det bästa köpet jag gjort till mina kaniner :) SÅ himla praktiskt att bara flytta på den när dom ätit upp allt gräs där den står just nu å sådär! :)

Knäppte precis ett kort nu, och såhär står min bur just nu!

bollen_bella
0

Såhär har mina det, fast nu har vi ÄNNU mer kompostgaller runt =D

Fast jag tar alltid in mina kaniner under nätterna och vid dåligt väder.

Keligast
0

#54 åhh va fin bur, Hage och "ninisar" =D