Döende??
Hej!
Söker svar hos er som kanske vet lite mer än jag….
Har en dvärgkanin som är (tror vi) 6-7 år. Han är i normala fall väldigt social och framåt, är superglad för mat och väldigt sprallig för sina år.
Igår började han bete sig underligt. Vi hr honom i utebur på dagarna och innebur på nätterna. Han brukar alltid komma när man kallar osv. Igår satt han bara i ett hörn och skakade i uteburen när vi skulle ta in honom på kvällen.
Idag när jag skulle ta honom från inneburen så sprang han in i sitt lilla hus och gömde sig, ville inte äta upp sin "frukost". han bara sitter där och reagerar typ inte på beröing eller tal. Ser almännt hängig ut.
kan detta vara slutet för honom eller nåt tillfälligt kanske? Var på kontoll hos veterinären förra månaden för vaccination och almänn kotroll och då var allt bra.

Jättesvårt att säga, kan ju vara något tillfälligt men finns ju även risk för att det är något allvarligt.
Skulle råda dig att ta kontakt med veterinär omedelbart!
Alltså, att börja fundera på "slutet" verkar ju lite knasigt när man inte vet vad det är fråga om?
Men en sak är säkert, när kaninen beter sig så är det allvarligt! Det är ingen idé att sitta och vänta på svar på ett forum, så jag hoppas att du tog saken i egna händer och åkte in till veterinären och fick kollat vad det där. Annars ska du göra det nu.
Vid de symptomen är det något fel, det är då dags ta reda på vad.
Definitivt är detta "slutet" för honom om du väntar och inte gör något, men då måste jag påpeka att det beror på ditt handlande snarare än hans sjukdom.
Förstår du hur jag menar?
Jag är ledsen att jag inte såg detta tidigare för då hade jag sagt något tidigare. Jag beklagar också att inte så många andra heller fått syn på denna tråd. Hoppas att du gjorde något och inte bara väntade. Och gjode du inte det så är det inte för sent att göra något nu. Det är dessutom din skyldighet som djurägare.
Tänk på att kaninen beter sig så när den har mkt smärta eller är väldigt sjuk.
Men om du nu inte har gjort något och han sitter där så måste du försöka handmata honom med hö. Testa och ge bara en liten pellet som han gillar. Tar han den o glufsar i sig så handmata med hö för magens skull. Glufsar han inte ens i sig den minsta lilla smula av något han annars älskar är det stora problem. ANvänd dock bara en gottis i diagnostiskt syfte. Sedan sitter du hos honom och försöker mata honom med hö. Se också till att presentera en skål med alldeles färskt 37-gradigt vatten (alltså vatten som är som din kroppstemperatur, ska inte bränna eller kännas varmare, men precis som en andra hud) Lägg ev en tunn äppleskiva eller gurkskiva i vattnet för att motivera att dricka..
Och det låter tyvärr som om ni måste söka akut veterinärhjälp imorgon om han inte börjar äta och allt vänder tillbaka till normalt.
Har han bajsat?
När bajsade han?
Har han bajsad fina runda väldoftande pluttar som vanligt eller ojämna, små, varierande, löst?
Har han kladd i rumpan? Om så, måste du tvätta bort med ljummet vatten o torka rent med handduk o kolla att han inte fått fluglarvsattac.
Åk till veterinären!