Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 527 ggr
valorous.kid
0

en till kanin?

jag vill gärna skaffa en till kanin! jag har en okastrerad hane nu.

om jag nu skaffar en till så blir det nog en hona som fårflytta in hos min hane. men såklart ska jag ju kastrera honom först ;)

det är bara det att mamma och pappa inte vill ha en till eftersom dom tycker att det tar plats, är krångligt etc. men jag menar, om hon nu bor med min hane så tar det ju ingen mer plats alls! :o förutom att jag måste köpa en till transportbur ifall att… men det är ju inte så farligt!

jag är villig att batala allt eftersom jag har gott om pengar! :3

jag är 12(13 i september)…

jag undrar om jag bör skaffa en till kanin?

och om ni tycker att jag ska så hur ska jag övertala mina föräldrar? x)

jag är tacksam för svar! :)

minaninar
1

Hur stor bur har du? Du kanske måste köpa en ny större bur?

Bor din kanin hela tiden i bur, eller får han springa fritt? (Dvs hur mkt låter dina föräldrar din kanin att springa fritt hemma?)

Jadu, övertala föräldrar.. låta tanken mogna i deras huvuden? säga att två kaniner är bättre för att de har sällskap? (men då måste man ju först lyckas få dem att bli vänner..) Sedan är frågan, är de villiga att betala veterinärkostnader mm för två kaniner? Bra att fråga sig innan man skaffar en till.Tungan ute

Så är det ju viktigt att de inte måste sitta hela dagarna i buren. Ungefär 4 timmars lektid utanför bör de ha.. typ 2 timmar på morgonen o 2 på kvällen, eller nåt i den stilen.

Men man kan ju också säga att de mår bättre av att ha varandra, och din mamma som är så mot kastrering för kaninens skull, kanske också kan fatta att för kaninens skull är det bra med sällskap.

Hell
1

Skaffa inte en hona till din hane utan att ha en bur i reserv. :) Min hane som är världens gosboll tolererade inte alls lilla honan från början, det blir bättre nu men det skulle aldrig funka att ha dom i samma bur som läget är nu.

Så ska du testa så räkna med att det kanske inte funkar att ha dom i samma bur från början, utan att burarna ska stå så de kan lukta/hälsa på varandra genom gallret. :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

valorous.kid
1

#1 nja, en större bur behövs nog inte x) han har liksom en stor tvåvåningsbur med en stor Hage till(utekanin). och ja han får vara ute i hagen och i sele och leka MINST två timmar om dagen :) men nu på sommaren är han i hagen i stort sett hela dagen! :)

#2 ja det är smart :) men den kanske inte måste vara sådär överdrivet stor eller? för jag har en kompis som kan låna ut en rätt så stor innebur som jag kanske kan använda isåfall?? den kan jag ju ställa i en bod vi har?? tror du det går? :)

Hell
0

Det som är lagligt för minimum på kaninburar är det jag har på min till lilla Räkan, men om det aldrig går att ha dom tillsammans vill jag skaffa en större sen när hon blir större. :) Men nej, det behöver inte vara ett megapalats, bara den uppfyller mini-kraven. Kan dom inte i huvudet riktigt, men är väl 1 meter långt minst eller nåt sånt?

Bra är nog om de kan lukta på varandra på något sätt, men har du tillgång till Hage kan du säkert dela upp hagen och låta dom nosa på varandra där? :)

valorous.kid
0

#4 jag ska mäta buren när jag kommer hem :) (är på Möja just nu) ja jag har ju en Hage så det skulle ju gå :)

eller så liksom lånar man hem en kanin och se om dom funkar ihop? och om dom gör det så köper man den? istället för att bara köpa en och hoppas :)

Hell
0

#5 Så kan du ju också göra, men "risken" finns ju att du fäster dig. ;) Men tänk på att låta dom träffas på neutral mark där din hane inte har sitt revir osv, för har han varit ute mycket har han ju hunnit göra ett ganska stort revir. :) Och då kanske en hona inte uppskattas.

valorous.kid
0

#6 ja jag vet ;) ja jag brukar ta ganska långa promenader med honom :S så hans revir e nog rätt stort x) men menar du att man ska gå till något ställe där ingen av dom har revir? där ingen har varit? eller bara utanför buren på gräsmattan??

Hell
0

#7 Precis, där de får hälsa på varandra för första gången. Så inte din kanin känner att den här nya inkräktar på hans revir. :P Men behöver inte vara långt bort, kan vara någonstans inomhus där han inte har varit förut heller, eller nånstans i trädgården där han inte brukar vara.

[TeamGolden]
1

För det första, alla kaniner funkar inte med alla. och honan ska helst bo i en egen bur i början utan att bli störd av hanen. 

Jag har själv satt mig i skiten eller hur jag ska uttrycka det.
köpte en hona som jag skulle sätta ihop med Ruff, men dm går inte alls ihop. så nu har jag två burar och två transportburar, och två av allting. jätteonödigt enligt mig då jag önskar att de kunde sitta ihop.

Så är du redo att få det på dig? att skaffa en till bur där honan kan bo tills du ska sätta ihop dem. 

det är långt ifrån alla kaniner som är så lättsamma så de funkar ihop.

valorous.kid
0

#8 okej jag fattar :)

#9 som sagt så har jag förmodligen en till bur, och ja jag vet att alla kaniner inte går ihop ;) men man får ju hoppas :)