Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3627 ggr
[MiniPim]
0

Tråd - kullarna 2012.

Hej! Tänkte göra en sånhär tråd där ni kan följa mina kullar som ska komma.Nästan som en liten dagbok. Kommer uppdatera lite då och då :)

Vi börjar med idag!

Torsdag 2012-05-24

Var nyss nere hos kaninerna med mamma, mamma kände på Fidelis mage och den var alldeles paff och dem är på dag 24. Inget alls verkar det som, men det kan ju fortfarande finnas ungar kanske. Däremot kände vi på Lakrits mage och den var jättetjock, tog handen på magen och kände fort hur en unge rörde sig! Hoppas verkligen hon klarar förlossningen då hon bara blir 5 månader nu i Maj, hon blev tjuvparad tyvärr. Vi får hoppas på friska ungar och en frisk Lakrits! ♥

juliafrojd
0

Lycka till! Och grattis om de blir nåt! :)

[MiniPim]
0

#1 Tack :D

Rexkanin.W
0

Grattis om det blir några! Vem är pappakaninerna? :)

[MiniPim]
0

#3 Tack, mini pim blir pappan till båda kullarna:)

Mannez
0

Jag trodde inte heller att min kaninhona var dräktig i våras. Men nej, det kom fyra pluttar. Även om hon varken såg tjock ut eller att man kände hur nått rörde sig. Så du skall nog se att det kommer några efter Fideli, det kanske är en liten kull bara? Men lycka till och grattis ifall det kommer några :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mannez
0

Glömde en sak som jag måste tillägga, min kompis köpte två kaninhonor, men sedan så visade sig en va en hona. Men hon särade inte på dem! (Blev skitsur på henne då). Och när båda kaninerna var fem månader så berättade hennes farmor att hon hittat ett bo i huset med kaninungar då. Min kompis skulle ta hem ungarna, men väntade en hel vecka innan hon gjorde det! Men det fem månaders gamla honan och hennes fyra bebisar flyttade hem till henne och eftersom honan gick hos hanen ett bra dag efter ungarnas födsel så hade hon blivit parad igen. Så en månad senare kom en kull till på tre ungar, varav en dödfödd. Men honan klarade båda kullarna som tur var.

Men håller tassar och tummar för att allt går bra för Lakrits.

[MiniPim]
0

Tack Mannez, vi kommet absolut förbereda för Fideli med :-) Sen så kan jag absolut bygga fler burar ifall ifall vi inte får sålt dem.

Rexkanin.W
0

Jag tycker ju Fideli är så himla vacker, och med Mini Pim på det kommer det ju bli toppenbebisar! Nu hoppas vi att allt går bra för lilla Lakrits:)

[MiniPim]
0

2012-05-26

Idag så gick jag ner och kollade, pappa hade ordnat en bra bolåda till Lakrits också som man kan öppna taket på så man kan kolla in på ungarna. Fideli verkar trots allt vara dräktig, hon verkar rätt trött och chillar hela tiden :) Nu är dem på dag 25 :)

#8 Åh tack :D

Vincent...
0

kan  vi inte få se bilder på föreldrarna? :)

HAHAHAHAHAHA…..

[MiniPim]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Absolut :)

Detta är Lakrits!

[MiniPim]
0

Här är Fideli, mini pim har ajg inte på  denna datorn. Ni kan kolla på min profil så är de tMinipim :)

[MiniPim]
0

2012-05-28

Nu har jag vaknat och tyvärr har jag haft fruktansvärt ont imagen sen i fredags så jag får stanna hemma.. Har jätteont så kan inte gå ordentligt ens så väntar på alvedon och sen ska jag titta till dem.. Vem vet någon kanske fött? Ser tyvärr inte från balkongen men det ska allt bli spännande ♥

Bild på MiniPim som e hopparen, Lakrits hoppar jag också med men inte nu när hon är dräktig.

[Hindret använder jag inte längre, då jag fick veta att det är olagligt]

[MiniPim]
3

LAKRITS BOAR ÅÅÅÅÅ VAD JAG ÄR GLAD, HOPPAS HON KLARAR DET MIN ÄLSKLING 

[sstorm]
24

#14 Glad? Det hade väl varit bättre om hon gick tom Obestämd Hoppas hon klarar förlossningen bra och att hon förstår vad hon ska göra, för det är nog de som är det största bekymret.

[Luppa]
0

#15 Håller med.

[MiniPim]
5

#15 hon går ju inte tom och vad ska jag göra då? Sitta och gråta? Blev lite sur där..

[_hsleiufhbtv]
2

Håller med #15.. Ser inte det positiva..

[MiniPim]
0

Vad exakt ska jag göra då??

[sstorm]
9

Jag skulle snarare bli mer orolig än glad om en 5mån hona som är tjuvparade boar. jag blir orolig om mina avelshonor beter sig konstigt och de är ändå planerade parningar och vana honor.

[MiniPim]
2

#20 då oroar jag mig stället.

Mannez
5

Hoppas att det går bra för lilla lakrits, du kan ju vara glad över att hon boar, för bra bo ger större chans att bebbarna klarar sig :). Du får lägga ut bilder på pluttarna sedan. Håller tummar och tassar här hemma för att allt går bra!

NaDa...
7

Det hjälper inget att oroa sig när skadan redan är skedd. Då är det bättre att se det positiva MEN att vara vaksam.
Lycka till!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[MiniPim]
0

#22 Precis vad jag menar, hon ar fattat att hon ska boa åtminstånde :)

Tack :D<3

#23 Nej, menar samma.. :) t<ck<3

[MiniPim]
0

Var nyss ute och kollade men Lakrits hade inte fött och hon var som vanligt, på topphumör osv. Jag kollade snabbt till dem andra och såg genast vitt päls i Fidelis bo. Jag kollade i och dt fanns dock inga ungar men päls hon hade boat sen höll hon på att samla in hö och halm och la in i bolådan. Kanske båda föder om någon dag?

[MiniPim]
2

Åh, nu har dem fött! :)

Kom nyss från doktorn och gick ner, Lakrits har gjort ett jättefint bo och det ligger 1-2 ungar där som rör på sig och Lakrits är på topphumör :D 
Sedan Fideli har boat och allt och det låg 1 döfödd unge utanför bolådan :/ Men det kanske kommer några fler? Fideli var också på topphumör. :)

Ärjättejättte jätte glad :D <3

Qepta
1

Tur att förlossningen gick bra för Lakrits. Däremot skulle jag inte bli så glad över kullen.

När min Yra fick en tjuvparningskull blev jag inte nå vidare glad när jag såg att hon var dräktig. Tack och lov gick förlossningen bra. Jag blev "lättad" när kullen inte klarade sig. Jag hade absolut inte tid för en kull just då. Yra var inte redo då heller.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[MiniPim]
4

#27 Ja, men jag har tid så ifall lakrits inte vill sköta om dem kan jag lägga ner all min tid på att mjölka ifall det hjälper!

Lakrits har 4 vackra ungar, 1 är wienertecknad resten kollade jag inte. Sk inte störa ;) Och Fideli fick 5 döfödda ..

Qepta
0

#28 Jo det är bra. Visst skulle jag sköta kullen om det vore så men kullen skulle inte få den tid som jag skulle kunna ge dem.

Tråkigt att Fideli fick dödfödda ungar, kan ju bero på åldern. Tur att hon mår bra iallafall.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[MiniPim]
0

#29 Ja, förstår.. 
Ja, men en har liv i sig och hon slickade den när vi gick. Ska inte störa dem heller men här kan ni följa dem :D

Stiinisen
2

Du måste döpa nån till Badgers! :O xD

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

[MiniPim]
5

#31 ÅÅ, bäst idé :D <3

Dag 1 - 4 fina ungar som överlevt. Mamma Lakrits verkar sköta om dem ordentligt och har gjort ett vackert bo!

_
_

NaDa...
2

Vad bra att Lakris mår bra! Det är ju det viktigaste. Synd att Fidelis kull var dödfödd, men du hade ju bara planerat en så det kanske inte gör så jätte mycket. ;)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[MiniPim]
0

#33 Ja, superbra :D 
Det var ju jättesynd om ungarna, men ja precis :)

minaninar
0

Grattis. Så skönt att det gick bra trots allt för Lakrits. Tråkigt att din andra hona fick döfödda. Men kanske skönt att det inte blev så himla många kaninungar på en gång, det är ju lättare att koncentrera sig på dem som blev.Skrattande

Zakarias
0

Du får para om fideli igen sen :)

[MiniPim]
0

#35 Ja visst är det :)

Ja, jättesynd.. Men jo, precis som du säger. SKulle ju blivit 9 stycken då och det skulle ju inte vara jättebra :P

#36 Ja, får se om jag vill. Får fokusera på denna kullen till sommaren :)

Zakarias
0

#37 Om lakrits ungar överlever så kan du ta kullen sen när dem har flyttat? :) eller så kan du vänta tills du har tid

[MiniPim]
0

#38 Ja, sen var det inte meningen med 2 kullar så :)

Mannez
1

Oj vad tråkigt att Fideli fick dödfödda, men hon borde få en chans till :). Tur att allt går bra för lakrits.

Är också glad idag för att min kaninhona äntligen var brunstig och blev parad, så om en månad har jag bebsiar.

Men himla kul att lakrits klarade det! Skall bli kul att följa deras uppväxt.

[MiniPim]
1

#40 Ja :/

Åh, grattis :D Lycka till!

Ja, ärsuperglad..  Va nyss nere och tittade till dem (kan ej låta bli) och dem hade boll magar :') Lakrits hade diat dem <3

Sixtenblixten
4

Grattis till bebisarna! Tänk efter om du verkligen ska para om den andra vid hennes ålder var kanske en menig med vad som hände!

Mannez
0

41# Det är ju bra att hon diar dem, men du får ha lite extra koll på dem :) Men det skall nog gå bra. :)

Eriikaa
1

Håller med #42. Tycker du ska nöja dig med Lakrits kull för iår.

Grattis till bebisarna! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

tootiis
0

Grattis Skrattande Håller tummarna för att allt går bra för Lakrits och bebbarna.

Vill oxå ha bebbar, men snart så.. Om nån vecka ska Hemi träffa en hane så hoppas ^^

// MT ♥

ulrica1983
0

Vad kul! Grattis till de små :))

Zakarias
0

#42 Nu har ju fideli iaf haft ungar så det går att para igen.

Qepta
0

#47 Jag skulle inte chansa att para en så pass gammal hona en gång till. Nu fick hon ju en dödfödd kull men det behöver inte betyda att åldern spelar in, det kan vara många olika orsaker till det.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

pigelina
0

#48 Vadå gammal? Vad jag minns är honan bara 2 år.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Qepta
0

#49 Var hon inte på gränsen till 3?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Sixtenblixten
0

# 50 2,5 år e hon!

Jag menade inget illa utan mest att honan kanske e för gammal och fixar inte en dräktighet och ta hand om bebisar när hon aldrig fått innan!

Zakarias
0

#48 Eftersom hon har fött en kull så ser man ju att hon klarar det utan några ev problem. Flera kullar i år är dödfödda, så det är nog inte någon med Fidelis ålder som är problemet.

#51 Dem lärs sig ju att ta hand om ungarna när dem får fler kullar. Men det finns ju också honom som inte kan helt enkelt.

[sstorm]
8

Eftersom TS först hittade 1 död unge först och sedan flera (inte vid samma tillfälle vad jag tolkar texten) så ser jag det som en jobbig förlossning. Beror förmodligen på honans ålder.

Zakarias
0

#53 hur menar du då?

Smedserods
5

Grattis till bebbarna! Glad

Men, om jag var du skulle jag inte para om Fideli med MiniPim, vad jag kan se så är några av lakrits ungar brokade (rätta mig om jag har fel) och eftersom Lakrits inte är brokad så måste MiniPim vara det under det vita. Fideli är ju också brokad och då finns det en 25% risk att ungarna blir vitscheckar. En helt onödig risk att ta enligt mig.

minaninar
1

#55 vad är en vitscheck? trodde det var en färg, men det verkar ju vara nån allvarlig sjukdom? *grubbel* får gärna förklara.Skrattande

Smedserods
0

Vitscheck är när kaninen har dubbla broknings anlag. Dubbelbrokade kaniner löper högre risk att drabbas av megacolon, en genetisk defekt som gör att kaninen oftast dör inom ett år. Tror det finns en bra artikel om det här på sajten.Glad

minaninar
0

Usch jag hittade just den artikeln. Då förstår jag. Man ska ju INTE göra det då. Stackars kaniner. Då är det väl möjligt att ts Fideli fick döfödda just för att de kanske led av allvarliga defekter? Då är det nog bäst att inte para dem, inte meningen att sätta kaniner till världen som får allvarliga sjukdomar pga fel genetik.

[Luppa]
1

#53 Ja, jag har svårt att tro att alla 5 ungarna dog i magen. Förmodligen så dog de pga syrebrist under förlossningen, eftersom det tog för lång tid.

Smedserods
1

Nja, jag tror inte det var därför ungarna var dödfödda, jag tror det brukar visa sig senare att kaninen får problem.

Men kanske var det ändå tur i oturen att de var dödfödda, nu när risken för vitscheck finns, det går ju inte att se skillnad på enkel och dubbelbrokade kaniner. Tänk vad ledsen den som köper kaninungen skulle bli när kainen dog inom ett år, för att inte tala om att kaninen får lida. Rynkar på näsan

Smedserods
0

Menade till #58 med mitt inlägg ;)

[MiniPim]
2

Fideli är 2 år vad uppfödaren sa igår när jag smsade, sedan tänker jag inte para om MiniPim med Fideli. Fideli får jag ha som kelkanin, nu har ju Lakrits klarat av förlossningen superbra och därför tänker jag avla vidare på henne senare. :)

#59 Det tror mamma också, alla ungarna var varma men en var blå runt huvudet.. Det var nog för syrebrist.

Och tack ni som kommenterat grattis osv :)

[MiniPim]
2

Kom nyss in ifrån dem, och gud! ALLA hade runda magar, som bollar :3

GUUUD VAD GLAD JAG E <3

Rexkanin.W
1

Förstår det :D Väntar kull snart och jag kan knappt bärga mig! :)

Katten_
0

Grattis Minipim! Vad skönt att Lakrits klarade det bra! :)

Synd att Fideli förlorade bebisarna, :(

Men du kan alltid avla vidare på Lakrits ;) <3

/Christel & kaninerna! Glad

[MiniPim]
0

#65 Tack så mycket, jag visst är det :D <3
Ja, jättesynd.. Det ska jag göra =)

Katten_
0

Ja, :) haha din text hängde inte så bra ihop för du svara på allt jag skrev :P

/Christel & kaninerna! Glad

[MiniPim]
0

#67 HAHAHA xD

Zakarias
0

Om jag var du skulle jag skulle nog ändå prova ta en kull på fideli igen senare i år, för att se om ungarna överlever då ist.

[MiniPim]
3

#69 Men om dem dör är det väll bara onödigt? Har ju Lakrits nu som jag kan avla vidare på :)

Här kommer några bilder från några minuter sedan..

Den vita är tjockast av dem alla och har ett litet sår brevid örat :( <3

Dag 2

minaninar
0

Hihi söta "tjockisar".Tungan ute

[MiniPim]
0

#71 Haha, ja :D

[MiniPim]
0

Haha, okej.. Gick ner en sväng för att kolla ungarna, det verkade som Lakrits precis hade diat dem :3 Dem hade jättetjocka magar allihopa och låg där tillsammans! Sedan tyckte jag det var ont om hö så jo, vad började fröken korkskalle göra? Jo jag började städa burar.. Har över miljader myggbett känns det som, men det uppskattades av kaninerna. Sen hoppade kimba på pellets ''hinken'' så den ramla och han började äta.. Korkade katt :P
Lakrits är inte lika skygg längre, kunde ta upp henne utan att hon sprattla eller sprang iväg.. Sen fick alla lite gräs ^^

*text från igår* :P

Ska äta frukost  nu och gå ner och ta lite bilder till månadens kanin, får se vad det blir :3 Kommer med mer om  bebbarna sen

Mannez
0

Hur går det?

[MiniPim]
0

#74 Ojdå, har glömt att uppdatera.. har haft sååå mycket att göra :P

Men jo, va och kollade till dem några gånger idag, alla är jättetjocka xD Den som är mest vit har en brun fläck på ryggen och svarta prickar, troligtvis kommer dem från Leo, som är ''farfarn'' :)

Har tyvärr inga bilder just nu, men kommer med bilder imorgon :)

tilde&twix
0

Tass ♥

Otroliga bebisar, tur att kullen inte blev alltför stor. Det är alltid enklast med mindre kullar. Då har mamman mer mjölk till varje unge och dom små kullarna är oftast rundare. Charmigt!

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

[MiniPim]
0

#76 haha, precis! :) tack eller något :)) Dem har börjat få päls också❤

Mannez
0

77# Du får lägga ut fler bilder snart, älskar kaninbebisar :)

valorous.kid
0

söta!! xD

[MiniPim]
0

Kom nyss hem och kollade till dem, ni får se på den jag kanske ska behålla <3

(Och nej, det är inte blod.. det är färg)

Mannez
0

80# Så söt!

tilde&twix
0

Helt bedårande!

[MiniPim]
1

Haha tack :3

Nu är dem fina! <3

[MiniPim]
2

Nu är dem jättesöta, tror dem öppnar ögonen snart :)

Mannez
0

Herregud vad bedårande!

[MiniPim]
0

#85 Jajjamen :D

Rexkanin.W
0

Herregud vad söta! Tänkte du behålla någon? :)

[MiniPim]
0

#87 Hihi, ja visst är dem :)

Japp, jag vill behålla en hona gärna, men jag vet inte riktigt könen på dem än :)

Mannez
0

Du får lägga upp fler bilder ju äldre de blir, de är ju för söta.

Btw, visst är det underbart att ha kaninungar? Min hona parades för 1 vecka o 4 dagar sedan, men hon är nog skendräktig? för hon har redan börjat boa :(.

tilde&twix
0

Jag är ju lite som dig Aynaz. Jag är ung men vill verkligen hålla på med Avel inom kanin. Har du några tips? på vad man ska handla in och förbereda sig med? Vi kan ta det på mejl om du vill.

[MiniPim]
2

#89 Absolut :D

JA, helt otroligt liksom. Vad synd :( Du får völl para om henne :)

#90 Hihi, ja det är väldigt skoj! Jadu, min första kull vara en tjuvkull därefter började jag läsa på och fortsätta. Om du har frågor får du gärna ställa dem till mig :)

Nu har dem öppnat ögonen <3

tilde&twix
0

#29 Ja, jag har några frågor.

Nummer ett sköter du allt med ungarna och kaninerna själv, och hur lång tid tar det ungefär.

Nummer två vad tycker dina föräldrar om dina mål inom kaninavel, tycker dom att det är kul eller dom brur sig inte så mycket. Vad det svårt att övertala dom och hur gjorde du ?

[MiniPim]
0

#92 Okej, då ska jag se till och svara på dem!

1. Ja, naturligtvis så matar mina föräldrar kaninerna när jag är borta osv. Men allt annat gör jag själv! Det beror ju på, jag lägger ner all min tid på kaninerna när jag kommer från skolan.

2. Det är okej för dem, mamma föreslog att vi skulle ta 1 kull detta året och det blev det. (det var absolut inte menningen med lakrits kull) Hon är intresserad och pappa bryr sig inte så mycket, men han ställer upp när jag behöver hjälp. Sedan tycker dem där är bra med någon aktivitet än att sitta vid datorn t.ex. Jag hade inte svårt att övertala dem, det var mamma som ville ha kanin och det blev det ;)

LMTninis
0

Den japantecknade var ju alldeles för söt Oskyldig

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

svartkanin
0

Ååh, den viltgrå övermantlade var ju den finaste! Kyss

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[MiniPim]
0

#94 Hihi, ja! Den ska jag behålla :D

Namnet blev Piplup, det får passa bra till både tjej och kille xD

#95 Haha, den ska min syster behålla :)

[MiniPim]
3

Är inte min bebis för söööt? xD

Foto: Är h*n inte för sööt? :3 <3Foto: Sluuuuta vara sååå sööt ❤

ninor
0

# 97 - Jisses vad söt! Helt bedårande :D

[MiniPim]
0

#98 hihi :) älskar kaninungar!!❤

oliiver
0

Så söta:)

/Kram Betul ♡

minaninar
0

Piplup tyckte jag var ett jättefint namn! Såna fantasinamn tycker jag om.

[MiniPim]
0

#100 ellerhur :D (känner mig elak när jag inte svarar tack) #101 tack, jag och min lillasyster tyckte det va kul med pokemon tema ;)

[MiniPim]
0

Här är min lilla''Piplup'' tänker dock kanske byta namn :3

Mannez
0

103# Farligt söt!

[MiniPim]
0

#104 Visst är den? :3

Mannez
0

105# Verkligen, är det en Hona eller hane??

[MiniPim]
0

#106 Tror faktiskt att det är en hane. :)

Mannez
0

107# Okej, min hona är på dag 24, så snart får jag också bebbar :)

[MiniPim]
0

#108 Åh vad kul! 
Såg din tråd, bokmärkte så det ska ju bli kul att se :)

Mannez
0

Hur går det? Vill gärna se nya bilder på alla bebisarna :)

[MiniPim]
0

#110 det går bra :) men det är så att det ha rregnat hela tiden och jag har behövt träna minipim dom två soliga dagarna så har inte haft nÅn tid över. Men jg kommer med bilder från midsommarafton sen :)

Mannez
0

111# Oki, nu har jag också fått ungar, 9 stycken faktiskt :P

[MiniPim]
0

#112 Såg det! :D

Vad roligt! :) grattis!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.