Att flytta hemifrån
Måste bara skriva av mig lite, med lite frågor också.
Jag bor, som många vet, på Åland. Och här finns det inte så många skolor som jag vill gå i efter gymnasiet.
Därför är det givet att jag flyttar till Sverige om ungefär 4 år (är 15 nu så.) och pluggar där.
Att alla kaniner som jag har kvar då kommer med, det har jag redan bestämt. Men då får alla bli innekaniner..
Nu till mitt 'Dilemma' idag. Jag har ett stort intresse för Kaninhoppning större än någonsin. Jag vill skaffa en kaninunge i år, en dvärgvädur rex, för att träna hoppning 'från början'. Det har jag inte gjort på 3 år, och då var jag ju inte särskillt vällärd (hade inte hittat iFokus till exempel).
Mina föräldrar, främst min pappa säger att jag inte kan skaffa någon till kanin fören jag flyttar hemifrån, eftersom att jag sedan flyttar.
Om jag skulle skaffa en kanin nu, så skulle det bli en hona. Då skulle man ju även kunna flytta ihop den med någon av mina kastrerade hanar..
Vad tycker ni? Tycker ni att det är okej att skaffa en till kanin, eller borde jag tänka längre?
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Visst ska man alltid tänka några år framåt när man skaffar djur och blablabla, men man kan ändå aldrig veta med säkerhet hur ens liv kommer se ut om några år, knappt om några månader, man kan t.ex. bli arbetslös, tvingas flytta, ja mycket kan hända.
Så hade jag varit du hade jag skaffat en kanin nu, sen får man lösa allt efterhand.
Jag flyttade hemifrån för 4 månader sen och köpte då inneburar och tog med mig mina 7 utekaniner. Mamma har alltid sagt att jag inte kommer kunna ha massa kaniner i en lägenhet osv. Haha, jo tack det funkar jättebra =) Kommer även köpa in fler nu och ha 13st kaniner sammanlagt +/- ungar.
Om du dessutom ska ha en hona så sparar du ju plats om du, som du skrev, kan flytta ihop den meed en annan kanin.
Livet kan man aldrig vara säker på, så likabra att leva för stunden =)
Tack så mycket för svar!
SKa argumentera det där för pappa, att leva för stunden. Kanske han blir ställd då.. :)
~ Kram Nadja ♥
#1 Huuuuur får du plats med så många kaniner i en lägenhet? :D Är de frigående då eller bor de i burar? Jag har en kanin som bor i köket och tycker att det känns fullt tillräckligt… Möjligen en till, men aldrig 7 (för att inte tala om 13).
Se inte detta som kritik på något sätt, jag har ju ingen aning om hur stor lägenhet du har eller hur du har ordnat det för dem. De mår säkert jättebra, jag blir bara fundersam :D
#3 jag bor i en 4a med sambo, 1 hund, 2 råttor och 7 kaniner. Och eftersom det är en 4a så har jag och sambon var sitt rum (och gemensamt sovrum), varav mitt rum är "djurrummet" där råttorna och kaninerna finns. Råttburen står på ena sidan mellan mitt skrivbord och en bokhylla och längs med väggen mittemot står kaninburarna ovanpå varandra =) Lägger in en bild så att du ser hur jag menar ;)
Så ska ha en tredje våning med burar och kommer då få plats med runt 13 kaniner + ha två burar som alltid står tomma =) Nu är där 7 kaniner uppdelat på 5 burar =)
Hade nog inte haft plats eller ens velat ha så många om det inte hade varit för att dom har ett alldeles eget rum =)
#4 wow! jag har en kanin och jag tycker att det tar mycket plats etc. x)
på 4 år kan det hända mycket, kanske dör en av dina kaniner du har nu och då har du lika många kaniner som du har planerat att ta med dig till Sverige.
HAHAHAHAHAHA…..
Men kan du inte hålla på med Kaninhoppning med några av dem du har? De behöver väl inte vara ungdjur för det? Dessutom ska de väl ändå vara typ ett halvår eller mer innan man börjar hoppa med dem?
Du måste väl inte skaffa just nu? Vänta tills du har löst hur du ska bo i Sverige osv.
#7 Jag hoppar med tre av mina fyra kaniner, snart 2 eftersom att ena 'går i penssion' snart.
Och nej de behöver inte vara ungdjur, man jag vill lära känna en ny hoppare och, som jag skrev, börja från att den är ung (4 månader), då det är lättare att lära den.
Men jag förstår hur du tänker.
~ Kram Nadja ♥
#4 Dem 2 burarna längst ner till vänster, jag har också en av varje av dem hihi :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
varför flyttar du inte till lägenhet på bottenplan med uteplats? eller lägenhet med trädgård?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#10 Det kan jag göra. Men beror helt på vilken skola jag kommer in i och vilka lägenheter jag kan hyra.
~ Kram Nadja ♥
#4 Åh, så himla fint! :) Fantastiskt att kunna ha ett "kaninrum" i lägenheten ju :)