Kanin iFokus

Kanin

Etikettminneslunden
Läst 1119 ggr
[Plumskaniner]
0

Avled efter tre dagar..

Sorgligt nog avled min franska vädur som jag fick hem i söndags idag. Han klarade inte av flytten och den långa resan..

Någon aning om vad den ''riktiga'' orsaken var, eller var det tack vare stressen? Kan även säga att hans bajs var kaos, väldigt lös i magen. Trodde först att det var att han fick lite gräs och inte var van vid det, och fick då den reaktionen. Men känns lite mysko om han dog tack vare det..

[EllenAlicia]
0

:/ var bor du? elr var bor uppfödaren?

[MiniPim]
0

Om han dog utan symptomer, kan det var RVHD.. tyvärr. Gråter

[El-sa]
0

Var befann sig kaninen/ vart bor uppfödaren? Det kan ju ha varit RVHD om du bor runt Västra götaland. http://kanin.ifokus.se/discussions/4feb4a9a88f472729b00e9c1-rvhd

[Plumskaniner]
0

#1 - Jag bor i Kalmar och uppfödaren i Jönköping.

#2 - Han var väldigt normal i beteendet, dock lite blyg och inte alls social. Men diare var väldigt tydligt. Konstigt nog kom det både vanligt bajs som var runda pluttar och långa diare korvar..

minaninar
0

Kanske RVHD om han kom söderifrån.
Kan det ha varit heat stroke`? VÄrmeslag? De som transporterade visste de hur man ska hantera kaniner, samt deras behov. Det är ju varmt o lång färd i varm bil utan adekvat vätska mm, kanske kan orsaka värmeslag? Vet ej om diarre kan vara del i det?

Men det är ju hemskt. :( Usch

Tyvärr har jag inte läst på om RVHD. Men läs på. Och prata med dem du köpte av.

[Plumskaniner]
2

#3 & #5 - RVHD har jag ingen aning om, får ta och kolla upp det och se vad det är för någon läskig sjukdom!

Pappa ringde uppfödaren och vi fick välja på pengarna tillbaka eller en ny kanin. Vill dock inte utsätta ytterliggare en kanin för lång färd, så valde pengarna tillbaka.

Stjärnfallets
2

#6 Min spontana reaktion på detta är att antingen var kaninen sjuk från början även om det inte syntes eller så måste den varit oerhört klen mentalt kanske därav blygheten?!?

Jag har själv köpt kanin och kört långt, ska tex hämta i Alingsås och bor i Skåne, det blir några timmar i bilen. Tycker inte att det borde vara stress iaf, har aldrig varit med om att de stressar upp sig så om de är trygga i sig själv. Men jag har kanske fel?!?

Tycker du ska vända dig till en annan uppfödare =) Jag har själv en Frasse och min uppfödare har stabila trevliga kaniner. Hon har precis fått en kull nu, Sixtenblixten heter hon här inne.Glad

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[Plumskaniner]
0

Tack och lov, så hade inte Mitchel någon av defekterna som dom skulle ha för att bära sjukdomen!

[Plumskaniner]
0

#7 - Jo jag tror att det kan vara tack vare att den var klen, troligtvis blygast osv i kullen.. Att åka långt borde dom ju klara av, men eftersom att den kanske var klen så tog den det hårdare än andra vilket bidrog till diaré och död c:

[Luppa]
1

Stress, i kombination med gräs (om han inte var van vid det) kan ge diarré.
Och en kanin är så pass känslig så diarré eller förstoppning kan vara dödligt.
Men ja, han var nog nedsatt av en eller anledning redan innan.

[Plumskaniner]
0

#10 - Eftersom att allt du skrev stämmer, ledde det nog till döden. Det var inte lite diarré utan såg mest ut som spya, så något fel var det allt..

minaninar
0

Men hur länge pågick diarren? Det var ju i söndags hon kom, 4-5 dagar sen, det där var ju uppenbarligen "äkta" diarre och då ska de ju in till veterinär omedelbart?

[Plumskaniner]
1

#12 - Det var igår och idag han hade diarré. Eftersom att vi trodde att det var för att han fått gräs, vilket han kanske inte var van vid, så trodde vi att det skulle gå över under morgondagen. Att det skulle vara såhär allvarligt trodde vi absolut inte.

minaninar
0

Så tråkigt att ni skulle behöva vara med om detta för att få veta. Om en kanin får den sortens diarre - dvs rinnande är det AKUT, det är bara att åka till närmsta djursjukhus. Det kan ha varit för att han fick gräs, en kanin som flyttar till nytt ställe ska ju helst inte få ny kost. Lessen att säga men om ni varit snabba med o söka hjälp hade han kunnat klara sig.

Men jättesorgligt är det för er. :(