Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1625 ggr
Josefinaaa
0

Bajsar i bolådan...??

Jag har en kaninhona som har fårr 3 kaninungar som nu är 1,5 vecka gamla. Men problemet är att hon bajsar i deras bo är de normalt? Finns det någon anledning till att hon gör det? Kan de vara att avföring är varmt? eller att kaniner äter ju bajs för att rena kan de va de??

Snälla kan nån svara jag är jätte orolig för att det ska vara nått!

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Josefinaaa
0

Snälla kan någon svara!?

Stjärnfallets
0

Hur länge har hon gjort det??

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Stampe110510
0

Är det inte ungarna ? har inte varit med om d själv mina honor har inte gjort det men ungarna gör ju det med tiden ju äldre de blir.

Josefinaaa
0

#3 Jag skulle inte tro att de är ungarna eftersom att bajsplupparna är ganska stora men jag kan ha fel.

#2 Jag vet inte riktigt men kanske en 5 dagaer eller nått?

Kaneli
0

TS Jag tror inte du behöver vara orolig. Mina honor använder ibland bolådan som toalett innan de får ungar och någon har ibland lagt någon enstaka plutt i lådan senare också. De kanske vill markera att lådan är deras? I vilket fall är ju dina ungar så pass stora nu att du snart kan städa ur bolådan, lägg in lite ny halm och försök spara päls från boet så kan du lägga in den igen. Lycka till!

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

Josefinaaa
0

Okej tack så mkt så jag behöver inte vara orolig att dom e sjuka eller någontig då?

Eller jo när jag endå håller på tänkte jag fråga: Hur länge finns den stora risken till att ungarna kan dö? alltså i åldern? :)

Kaneli
0

#6 Om pluttarna ser torra och fina ut är det nog ingen fara.

När ungarna väl öppnar ögonen får de lättare att klara sig själva eftersom de då kan hitta tillbaka till bolådan om de skulle hamna utanför. Sedan är de extra känsliga när de börjar äta riktig mat men om man inte ger dem en massa gräs t ex för snabbt så brukar det gå bra.

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

Josefinaaa
0

Ja de med gräset har jag ju hört för att jag köpte min kanin (honan) när hon var ca 1 månad så då fick hon springa runt på en campingmatta tills hon fick äta gräs riktigt.<3

[Luppa]
1

En del honor bajsar i bolådan. Har hört att ungarna kan äta mammans bajs i början för att få i sig goda tarmbakterier.

Mina ungar får äta gräs direkt när de lämnar boet, så gör de ju i naturen… Betydligt värre om man slänger till dem större mängder gräs om de är 4-5 veckor och aldrig har smakat.

Josefinaaa
0

#9 Ja de hade jag också hört och att även när de blir lite äldre äter lite av sitt eget bajs? Okej så jag ska lägga in lite gräs till dom när de börjat skutta runt i buren? Hur gamla e dom då?