Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 837 ggr
[_annaH]
0

viltgul+vit blåögd

Vilka färger kommer ungarna att få om man parar vitblå ögd med viltgul?

[Luppa]
0

Wienertecknat. Annat går inte att säga eom man inte vet vilka färger den vita bär på.

[_annaH]
0

Okej, den vita har endast vit blåögd i stamtavlan.

Men kan de ungarna få stamtavla eller bara h-bevis?

Blenky
0

Man kan säga att det vita är ungefär som en stor vit fläck på en färgad kanin (dåligt förklarat, men hoppas du förstår Tungan ute), så om man parar en vit med en färgad kan man räkna ut Vilken färg? den vita egentligen har genom att se vilka färger dess ungar har. Av egen erfarenhet så kan jag säga att många av de vita blåödga (iaf hos dvv) egentligen är viltgrå, och ger viltgrå ungar.

De wienertecknade ungar kan absolut få stamtavla, bara föräldrarna har de, men de kan inte bli reggade om de har en synlig wienerteckning. Ungarna kan bli helt utställningsbara, men de kan även bli mycket tecknade. Har själv en unge hemma med en vit och en färgad förälder som har en korrekt svart färg Flört

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

[_annaH]
0

Ja men då förstår jag :)

Men det kan likaväl bli helt vita ungar och helt viltgula ungar utan synlighet på wienerteckning?

Det är klurigt de här med färger haha :P

Blenky
0

Haha, ja lite krångligt ^^ Har börjat lära mig allt det här med genkoder Skrattande

Helt vita bör det inte bli, till det behövs två vita föräldrar, en vit och en wiener eller två wiener. Om man inte har otrolig tur då Tungan ute Viltgula kan det bli om den vita är gul, eller har gulanlag i sig.

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

[Luppa]
0

Oavsett vad det blir så anser i alla fall jag att du bör sälja dem med härstamningsbevis. Även ungar som blir helt utan vitt har garanterat anlag för vit blåögd eftersom de har vit blåögd förälder. Och det är inget man vill ha in i färgad Avel, eftersom det kan ge vita tecken på ungarna i många generationer framöver.