torka bla. brännässlor??
hej! jag hade tänkt torka lite olika örter och blad :)
men jag har några frågor!
1. vad kan man torka?
2. bränner sig inte kaniner på brännässlor? eller slutar dom brännas när dom är torkade?
3. hur brukar du torka?
4. vad på brännässlan torkar man?? bara bladen? pinnen?
5. det där konstiga på brännässlan som hänger som små bollar(pollen tror jag att det är)kan dom äta det?
6. tål kaniner torkade: hallonblad, svarta vinbärsblad och röda vinbärsblad??
7. när det torkad, vad gör man då? lägger in det i buren som det är? smular sönder det och ger det så??
tacksam för svar! :)
ingen som är bra på det där med torkning??
Såna där blad (hallon, vinbär) är okej att ge 
#2 bra :) vi har JÄTTEmycket vinbär så det ska han få ;)
Det mesta går att torka.
Jag trorkar hela växten och serverar den sen så.
Vi torkar nässlor, vinbärsblad, maskrosor, björkkvistar, rönnbär (när det är säsong) blåbärsris, grodblad osv.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

#4 Hur förvarar ni det sen? 
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
jag brukar hänga upp och låta torka så, sedan klipper jag ned det i mindre bitar i gamla glasslådor på 2L.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
kan man torka i en ungn?
#7 vet faktsikt inte, men känns som ett krångligt sätt att torka just lite större växter på
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#5 Jag förvarar det i plastbackar utan lock i förrådet.
#7 Ja det kan man.
men kan dom äta allt på en brännässla? och går det bra att torka på såna där nät man torkar Svamp? på?
Ja iaf mina äter allt på brännässllor och man kan torka dem lite hur man vill.
#11 okej :) tänkte bara att det kunde vara giftigt! :o
Här kommer en länk till dig som skall torka för fösta gången :)
http://kanin.ifokus.se/articles/4d713f98b9cb462244055c84-torka-sjalv?bookmarks-1
#13 bra artikel! tack för länken! ska nog torka lite bananer imorgon >:D
men kan man inte torka saker på såna där nät som man använder till Svamp?? för jag har nämligen plockat av alla brännässleblad och lagt dom på ett sånt nät i boden x) kanske ska ta ut det i solen imorgon?? nu är det ju liksom ingen sol…
tar det så länge som 3 veckor!? :o ojoj, jag åker hem nästa vecka xD aja dom får väl stå kvar medans jag är hemma då :)
#14 Det tar en fruktansvärd tid att torka och ja det kan ta upp till 3 veckor. Sådant när som du berättade om tror jag bli ganska bra :)
Lycka till! ;)
#15 tack :) jag har hängt upp några buketter brännässlor också :) ifall att :P