Tröja på kanin?
Hejsan!
Jag har en långhårig vädurskorsning med en hopplös päls. Den blir tovig av minsta lilla och man måste klippa eller raka honom för de går inte att reda ut tovorna.
Så jag tänkte om jag rakar ner honom rejält, då kommer han ju frysa om de blir kallt ute. Men sen kom jag och tänka på hundtröjor och sådär. Skulle det funka tror ni? Givetvis skulle han inte jämt ha på sig den, endast när det är kallt.
Aut viam inveniam aut faciam
Nej kläder på kanin ska/bör man inte ha.
Har man en kanin som lätt får tovor får man helt enkelt borsta mycket eller klippa ner lite.
Man klipper ju inte ner en utekanin när det är kallt, nu sommartid kan man ju göra det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror inte det är en bra idé att raka ner honom. jag antar att du har en lejon huvad korsad med lejonhuvad dvärgvädur?
Om du borstar den varje dag är det bästa du kan göra tycker jag, att raka honom skulle föstöra underhåret tror jag och hans päls skulle/kan växa ut fel.
och tröjor. jag är helt enkelt emot att man ska klä sina niner, även om det är för kylan. har man köpt en långhårig ras får man ta att de behöver pälsvård varje dag. :)
Det finns ju t.ex. tovspray för hund, det kanske finns sånt som är kaninsäkert? Du kanske redan testat det iof. :)
Tror det är bättre att klippa ned som #1 säger, kortare päls att borsta. Kaniner har ju så lös hud så kan inte tänka mig att det är lätt eller bra att raka.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Kaninen kan ju inte röra sig ordenkligt….
Det finns som regel att man ej bör ta på tröjor etc på kaniner när det är kallt, tillochmed undvika att klappa dem ordentligt över pälsen för att det då blir svårarre för dem att hålla värmen
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Hmm, men om jag klipper honom även lite grann blir det ju kallare för honom när det är kyligt ute.
Ja, jag får väl kämpa med hans päls!
Och jag tog över Angus från en som inte kunde ha honom.
Dukan ju klippa bort tovorna naturligtvis! Men inte raka honom, om du nu inte kan ha honom inne eller i garage på vintern!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Håll han kortklippt, kanske 2cm lång päls som mest. Går att klippa med vanlig frisörsax.
Om han hålls kortklippt vänjer han sig och kommer inte att frysa. Ska du ha han kortklippt på vintern får du ha han inne.
Men en kanin som tovar ihop totalt trots regelbunden borstning flera ggr i veckan kanske är bäst att ta bort.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#7 Will do! :)
Jag skulle aldrig kunna ta bort honom, han är en helt underbar kanin! Aldrig mött en kanin som honom.
Men jag tar nog och klipper honom kort och har honom inomhus på vintern :) Flyttar trots allt hemifrån om nåt år så då får jag bestämma själv haha..
#8 Man kan ju inte ta bort en kanin för att man inte orkar borsta tillräckligt ofta ? 
#10 Om kaninen tovar så mycket att förra ägaren skänker bort honom, och nuvarande ägaren inte heller orkar hålla den i schack, så är ju det en kanin som kommer att ha ett svårt liv. Tovor är smärtsamma och kan ge direkta hälsoproblem (andningssvårigheter, sår, tapp aptiten).
Om det nu funkar med klippningen så visst. Men han bör aldrig, aldrig avlas på och inte heller säljas vidare.
Det är inte ansvarsfullt att sälja vidare en kanin som kräver absurt mycket pälsvård. Och en död kanin lider inte.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Nejnej, han är korsning och även om han har en underbar personlighet så finns de nog med "bonnkaniner" :) Inget ont om dom dock.
Och nej, han kommer aldrig säljas!
Han får bli kortklippt helt enkelt :) Men måste hitta en sax som klipper den bra bara haha.
Någon som vet en bra vass hundsax eller liknande som inte kostar allt för mycket? Vågar inte använda rakapparat själv :)
Jag klippte av lite av "kjolen" på min lilla med en av min systers hundsaxar. Hon hade några olika, en som var till för att "fluffa till" utseendet på hennes hund och en som hon använde för att bara klippa.
Hon sa att de inte var så dyra, men vet inte exakt. :) Bör finnas på t.ex. Arken Zoo eller Djurmagazinet.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Jag använder en frisörsax från Ica Maxi till att klippa mina angoror :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 & #14
Tack jag ska kolla upp dom! :)
Jag hade också försökt hålla honom kortklippt och tagit in honom till vintern. Hoppas det går bra! :)
Förstår inte varför folk avlar fram djur med såpass svårskött päls.