Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 6832 ggr
[Bolten]
1

Linfrö till kaniner

Man kan ju ge linfrön till hästar för att de ska få bättre päls, kan man göra samma till kaniner? Ska man koka de först även till kaniner? Det är ju giftigt för hästar innan man kokar det :)

[sstorm]
0

#0 Om man ska ge linfrö till hästar bör man koka de först (?) har jag något svagt minne av. Linfrön är väldigt starkt och giftigt för vissa djurslag.

[Bolten]
0

#1 de va ju precis det ja skrev? Att man inte ska ge det till hästar om man inte kokar de först har ja för mig.. förstår inte vad det är du vill tillägga?

infinityflames
0

linfröolja brukar vara vanligt att ge till hästar :)

jossan84
0

Vetegroddsolja ska tydligen vara bra för pälsen.

Linfrön innehåller cyanid i små mängder och är giftigt även för oss om vi äter mycket.

eamy
0

oj det här visste jag inte om linfrön :O jag brukar ge dom det i baland men inte mycket då för trodde det var bra för pälsen, och dom älskar det!! men nu vet jag det :D :D

SilverKanin
0

Solrosfrön ger ett starkare skydd för pälsen och pälsen blir dessutom glansig, många utställningskanins-uppfödare ger sina kaniner solrosfrön för att få så fin päls som möjligt. Det är därför vi ofta ger fåglarna solrosfrön på vintern det gör att hårstråna(fjädrarna) skyddarbättre och dom klarar av vintern bättre, fröer är olika nyttiga och man ska helst fråga någon som vet om mat innan man testar något nytt, t.ex. sallad, på vintern ska man helst inte ge kaninen sallad för sallad innehåller väldigt mycket vatten och det fryser under natten och när kaninen då äter salladen tappar den den värman som den samlat upp för att inte frysa, :)

Hoppas att ni fått veta lite iaf!:)

Jenniebreen
0

Vetegroddsolja ger jag dagligen till mina utställningskaniner och blandar ut med maten, 5ml och jag har köpt för hästar men det fanns en mindre för kaniner som innehåller samma sak, mina kaniner får mycket glansigare päls tycker jag själv då :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

[Becca-]
0

#6: Solrosfrön är giftigt i större mängder har jag för mig. Skulle inte ge det till mina kaniner.
Fröer eller nötter överhuvudtaget är inte nyttigt att ge.

Johanna3
0

8# WHAT??

Har du några referenser på ditt uttalande?

Solrosfrön är inte giftigt och fröer och nötter är hur bra som helst att ge!!

Onslow
0

#9 Hur bra som helst skulle jag inte säga, det är väldigt fett.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

tretusen
0

#8 Läste ganska nyss i en tråd att du brukar ge dina en matsked solrosfrön om dagen(?)

#9 Det är inte alls hur bra som helst, det är mycket fett, så det ska ges i små mängder om man nu vill ge det.

[Becca-]
0

#11: Det är sant, jag gav dem det innan jag fick förklarat för mig att solrosfrön inte var bra att ge.

Vet inte om man får kopiera något som en annan har skrivit, men såhär sa en i min andra tråd ang. solrosfrön:

Solrosfröns fett är för fett, fettet lagrar sig mycket lättare än annat fett, det innehåller även för lite fibrer för att kaninen ska kunna bryta ner fröna på ett bra sätt. Solrosfrön kan försämra kaninens tarmmotorik samt leda till fettlever. Alltså pålagring av fett på levern. Båda dessa akuta tillstånd har oftast dödlig utgång.

#9: Nötter och fröer är inte att rekommendera. Väldigt fett, och i naturen äter kaninerna inget av detta. Kaniner är växtätare, inte gnagare och nötter och fröer är okej till gnagare.

Johanna3
0

9# Därför är det bra att ge på vintern. Glad

tretusen
0

#12 Men då har du ju endå gett dom, vill inte haka upp mig men då kan du ju inte "en vecka" senare säga "jag skulle aldrig mina det!"

[Bolten]
0

#14 klart hon kan, får hon reda på att de inte är bra så är de självklart att hon kan säga så.

[Ellahpella]
0

#14 - Hon kanske trodde att det inte skulle vara någon fara =) Man försöker ju bara ge kaninerna det man tror är det bästa för dom, om det nu är så att det inte är bra så gör hon ju helt rätt i att tipsa andra om att inte ge det =)

Nu när hon vet att det är farligt så kan hon visst säga "Jag skulle aldrig ge mina kaniner det". För hon skulle inte göra det i nuläget :)

Alla har sin åsikt :D

Men jag kan förstå hur du menar :)

#15 - Helt rätt :D

Hästar är nog lite tåligare än kaniner =)

Jag skulle inte riskera att ge mina kaniner det.

Och precis som #12 skrev "det är inte bra" :)

Då kan man ju lika gärna bara ge dom vanligt hö,pellts och grönsaker som man vet inte är farligt för dom :)

[Becca-]
0

Till alla er som säger att jag inte kan stå och säga att jag aldrig skulle ge mina kaniner solrosfrön. Så är det som dem andra säger, att efter att jag fick reda på detta så ger jag aldrig det mera. Så det kan jag visst!

Vad är det för fel på att ge grönsaker, frukter, hö och pellets. Som alla vet att dem tål, så slipper vi exprimentera med massa saker som kaninerna kanske kan äta.

tretusen
0

Jag har läst väldigt många trådar här, skriver inte så ofta, nu tänker inte jag "pressa" någon, + att detta är fel tråd att skriva det i, du becca- om du vill veta så får du PM:a mig;)

MikaTela
0

Väcker en gammal tråd och undrar om man kan ge linfröolja för hästar och hundar till kaniner?

Jag har nämligen en dunk sådant hemma åt hunden så vore ju smidigt att kunna kaninerna det också men endast om dom mår bra av det.

Om inte med egen pellets så kanske om man blandar eget kraftfoder?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com