Byggda för att springa
Ja det kan man väl inte påstå tt vi människor är till för.. lr jo kanske igentligen men inte vi ungdomar. sånnt e vi för lata för ^^. Men min lilla ungdomskanin Yankie har andra tankar.
För en halvtimme sedan gick jag ut i trädgården för att se till kaninerna och vad är det inte som fattas !? Jo, den lille gråe fluffiga kaninen. Hittade han efter någon minut alldeles lycklig av frihet skuttandes omkring bakom poolen. Yankie är extremt svårfångad i bara rasthagen och tänk nu hade han hela trädgården att fly undan på. Efter många försök att få tag i honom så efter 25 minuter fick jag äntligen in honom. Knäckebröd vad alldeles för gott.
Men tro inte att det bara var att ta honom lugnt och stilla när han satt och tuggade på knäckebrödet. Han visste att han möjligen satt i en fälla så jag fick kasta mig över honom som ett rovdjur. När jag fångat honom så gick han lite knäckebröd och nu sitter han i sin bur helt utslagen.
Askur däremot är hur sällskaplig som helst och vill alltid att man skall ta upp han och kela en stund. Helt i motsats till Yankie. Askur springer inte iväg utan han förföljer hon en liten hund =)
Hur är era små kaniner att fånga i rasthage/frihet?

Moses gillar inte heller att bli fångad. Men han är såpass nyfiken (och dum?) att det är ganska enkelt iallafall xD
skalman är enkel att ta upp för han springer direkt till en om man kommer! kvittar vad det är, människa, hund, katt, fågel.. han är väääldigt social! =) jag tycker det är bra!
Medarbetare på Hundar.ifokus
herregud vilka fina ögon han har! man blir ju helt käääär!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Alfred rymde förra året, och då fick vi ju jaga en massa! Men det gick rätt bra, när bara jag försökte få in honom. När mina grannar å båda föräldrar också först försökte blev det helt enkelt för mkt för honom å han sprang runt runt typ.. så jag ändrade strategi å gick bara å satte mig på gräsmattan (hade såklart koll på vart han var å vad han gjorde) å efter 5, 10 minuter kom han glatt skuttandes till mig, mammakär som han är.
När man ska ta upp kaninerna från deras rasthagar så går det alltid jättebra att få upp Alfred. Direkt när jag börjar prata "bebisspråk" med honom å så, och så han ser att det är jag så kommer han på en gång!
Saga går det inte liiika bra med, kan ibland få sitta i typ en halvtimme innan jag får upp henne.
Men, nu har jag henne bara i kompostgaller buren å om jag inte får upp henne på en gång så stänger jag bara för så att hon knappt kan gå nånstans å då lyfter jag bara upp henne :)
tro det elelr ej men Yankie tymmde precis igen när jag hade släppt ut han i rastburen igen. Denna gången rymde han under våran stenstrappa så nu har jag suttit där i 50 minuter. grrr Men nu e han inlåst i sin bur iaf =)
Expo - Så lugn och fin! Han springer inte iväg när man kommer nära, men han följer inte efter en heller. Sitter still och käkar gräs, ingen fart här inte.. :P
Roxy - "Åååh, jag är löös!" *Springa, äta, springa, äta* Det är Roxy det xD
Candy - När Candy springer iväg blir det oftast jobbigt.. Hon är liten och slank, så smiter ofta iväg precis när man ska ta henne. Ibland har man tur, för då springer hon fram och hoppar upp i ens famn :P
Men ingen av kaninerna kan tänka sig att lämna tomten.. ;)

Lille skutt är väl lätt och fånga, ibland.. :P
men Ronja däremot, henne skulle man aldrig se igen. xD
Rufsan är något mittimellan, beror på lite från gång till gång, men hon är väldigt smart om hon inte vill bli fångad >.<

Engla är van att vara lös och hon får komma ut varje dag så hon är väldigt lätt att fånga.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Mina är oftast lätta att fånga, de springer fram och hälsar när man kommer :)
- Mvh Emma

Hampus har aldrig varit lös i trädgården men i rasthagar och dyl är han ganska svårfångad eller ibland iaf ;)
Är Yankie expert lr vad!
Mamma envisades med att släppa ut han i hagen igen för hon trodde sig ha fixat den så de var säker men som vandligt har ja rätt och han rymde. grrrr Sammanlaggt har jag spenderat 2 timmar på att fånga denna kaninen vid 3 tillsällen på en dag !
Niike är det olika med. I uteburen (rasthage) varierar det beroende på om det är på dagen eller kvällen. På dagen vill han gärna vara kvar ett tag till för han är van att få komma in på kvällen, men när det är kväll då vill han bara in in in !:)
Fia är det också olika med. Ibland kommer hon framskuttandes och är nyfiken så man kan lyfta upp henne utan problem, men ibland har hon bestämt sig att hon vill vara kvar en stund till, och då skuttar hon iväg och sätter sig under taket i ett hörn..Jobbigtx)