Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4368 ggr
Comanche
0

Äppelkvistar/grenar - vart?

Jaa.. som sagt. Efter månaders försök att få min lilla primadonna till att gnaga på butiksköpta fruktgrenar såsom äpplen osv, så har jag typ gett upp. Hon tar en tugga och lägger jag den vid henne så tar hon den bestämt i munnen och slänger argt uväg. Ingen lycka där inte, hur noga jag än väljer för att få de färskaste. Min fråga till er kaninvetare där ute är, var tusan kan man köpa grenar förutom i djuraffär - som dessutom är stora och färska? Vill gärna försöka med det nu när det andra inte alls duger…

dermot
0

Du har inga grannar eller släktingar som har fruktträd? I så fall kanske du kan fråga de om du får sno åt dig några kvistar? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Suskiv
0

jag brukar norpa grenar från vildapel. finns ganska många trän i närheten.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Comanche
0

#1 inte vad jag vet i nuläget, men det får jag väl allt koll upp!! :)

mandyosv
1

Ta bara från björn och testa!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

minaninar
0

Primadonnan äter hö ordernligt? Så det är inget fel på tänderna som gör det svårt att äta grenarna? (bara fråga)

Tyvärr vet inte jag heller, jag köper i djuraffär, de uppskattas här hemma.

minaninar
0

Primadonnan äter hö ordernligt? Så det är inget fel på tänderna som gör det svårt att äta grenarna? (bara fråga)

Tyvärr vet inte jag heller, jag köper i djuraffär, de uppskattas här hemma.

[Wera]
1

Har aldrig köpt grenar :S bor du i storstaden eller? För någonstans lär det finnas träd för tusan! haha. Vi bor ju i Sverige! :)

Jag har alltid plockat själv i trädgården och sådant, alla kaniner knaprar och mumsar på dom :) Gärna med knoppar och löv/barr!

Åk iväg till någon skog, om du passerar eller har bil. Vet inte hur gammal du är. Men någongång lär du ju åka förbi träd ;) Björk, tall, gran, fruktträd, buskar?

Nyplockat är ju alltid godast så det kan ju bero på att de är köpta och "gamla".

minaninar
0

hahha.. vet ej om ts, men jag bor i storstan.. här finns inga träd man bara kan bryta grenar av så.. dessutom känns det som det är så mkt avgaser mitt i stan att min inte riktigt vill ge sin kanin det (funderar på alla avgaser o sånt som lagras in?)

#7 men jo, det låter komiskt att "köpa grenar"… jag köpte äpplekvistar i en djuraffär för 20:- kilot.. Tungan ute

mandyosv
0

#8 hahahah tycker också att det låter grymt kul att köpa grenar xD när jag praktiserade i en djuraffär kom det en tant in och frågade om vi hade grenar från något träd att sälja för hon behövde sittpinnar till sina kycklingar som för tillfället fick bo i en kaninbur i ladan.. vaaf*n har hon inga träd hemma på gården eller tänkte jag? Så jag sa nee, men plocka grenar från något träd tipsade jag om!

Hon sa att jaa just det, det kan man ju göra! Men att det känns tryggare att köpa grenar i en djuraffär.. HAHAH.

Har du ingen park nånstans där du bor #8?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

minaninar
0

Jooo men det vore väldigt impoplärt att bryta grenar där.. det är liksom våra kommunala parker.. känns liksom fel att marodera där och skövla lixom.. hihi

Men jag får väl åka bussen en bit ut i bushen och smuggla hem några kvistar i ryggsäcken.. men gissa om man skulle få ogillande blickar: jasssåååå.. har du varit ute o förstört vår fina natur!!Cool

mandyosv
1

#10 Hahahah! Ja du..Det fick iallafall jag när jag skövla kan jag lova.. den djuraffären jag praktisera i låg "mitt i stan" ungefär och bredvid en massa andra butiker osv.. Men jag tyckte kaninerna skulle ha grenar ändå så jag gick ut och skövlade med en SÅG! STOOORA grenar (ca 5 cm i diameter) en gång sa en gubbe till mig att så kunde jag inte göra, men jag sa jo, allemansrätten hahaha! De var liksom enstaka träd på en parkering jag sågade från, efter några dagar var ett träd så nersågat att jag var tvungen att klättra upp för att såga ner mer stora grenar för jag nådde inte från marken…

Kanske inte ens är lagligt? Men djuraffären tyckte jag var extremt duktig! Var ju tvungen att ta med stora grenar så det räckte till alla djuren! Och grenarna kunde jag inte ens ta in genom entren så fick gå in genom lagret xD

minaninar
0

xD haha.. kan tänka mig att gubben blev fett sur

Jag ska använda upp de äpplegrenar jag har hemma, de är från djuraffären, men det var en av personalen där som hade sågat ner det från sin villaträdgård i förorten och jag bestämdfe mig för att det nog var mindre avgaser på dem… och dessutom sköljer jag dem först *silly me* men så blir man lite i stan tycker jag, det är ju så mycket sämre luft här..Tungan ute

nä nu är det kojjen som gäller

mandyosv
0

#12 hahaha! Godnatt!

slarvigt
1

Min kanin ratar direkt grenar som inte är färska! Andra tuggar han alltid på. Jag bor i Malmö (eller ja, liiite utanför, Kirseberg) och där finns det en hel del fruktträd. Jag brukar smyga dit och sno med mig några små stackars grenar… Känns ju dock inte helt bra ;)