Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 718 ggr
Stampe110510
2

Stambokföring

Hej undrar hur det fungerar rent praktiskt.

Har fått en kull efter två stambokförda föräldrar med full stamtavla.

Kan jag stambokföra ungarna eller måste de ställas ut först.

Har försökt läsa mig till i olika artiklar men har fortfarande inte riktigt klart för mig.

Hoppas någon kan vara behjälplig.

natha-mjau
0

ungarna måste ställas ut innan du kan stambokföra dem, du skickar ju in stamtavlan med utställningskortet

[Luppa]
0

Ungarna måste ställas ut först, med godkänt resultat (ej 0p) i klass A.

Stampe110510
0

#1 oki tack, vilka klasser måste de ställas ut i för att vara klara för stambokföring.

A är väl vuxna djur o B o C ungdjur?!

Stampe110510
0

Nästa fråga, är det ok att skriva stamtavla med stambokförda föräldrar eller ska man bara lämna ett härstamningsbevis ?

[Luppa]
0

A= vuxna djur
B= ungdjur
C= juniorklass, alltså för juniorutställare.

Går bara att stambokföra på kort från A (6 mån och uppåt) eller C-klass. Fast i C måste djuret vara minst 7 mån för att få stambokföra på kortet om jag har förstått rätt.

#4 Förstår inte riktigt hur du menar… De ungar som verkar lovande för utställning skriver man stamtavla på, övriga får härstamningbevis.

natha-mjau
0

och du måste vara medlem i SKAF och ha uppfödarnummer föra tt få skriva stamtavla

Stampe110510
1

#5 jag är rätt ny på detta därav mina frågor :)

men tusen tack för svaren börjar få kläm på detta nu.

Stampe110510
0

#6 det hade jag koll på :)

CorneliaAndersson
0

En fråga nu ang. klasserna.

C-klassen, är det bara juniorersom får ställa där, tänkte mest hur gammal äör man isåfall när man är junior? O,o Fattar inte x'')

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

T0vve
0

Själva grejen med att stambokföra är ju utställningsresultatet. Trodde jag i alla fall..

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

CorneliaAndersson
0

Japp. När djuret är ställt i A-klass (vuxenklass) så tar man det bästa poänget därifrån (om man ställer flera gånger i A-klass). Sen skickar man det bedömningskortet och stamtavlan till en stambokförare :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Stampe110510
0

Så tidigast kan en unge stambokföras efter 6 månader med bra poäng från utställning/ar om man väljer flera.

Stamtavla, förutsätter medl SKAF, kan skrivas om man bedömmer att ungen är rastypisk o ska användas för utställning o Avel, annars härstamningsbevis.

Sen att det finns olika utställningsklassser men det är poäng från Klass A man stambokför

Hoppas jag har uppfattat rätt o tusen tack för alla svar.