Kaninpriser?
Vad är det som avgör vad ni tar för era kaniner om de endast har härstamning?
Vad tar ni?
Tycker det är förvånadsvärt hur mycket folk tar för sina rexpälsade, mellan 600-1400:- har jag sett och då är det utan stamtavla.
Normalpälsat håller inte samma priser men jag har betalat 500:- för min vitörade hane eftersom han är just vitörad och det tyckte jag var okej.
Det är ju tillgång och efterfrågan som styr. Det finns få satinrexar och därför kan man ta bra betalt för dem.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
säljer mina ungar för 250 . Men vet en uppfödare i närheten som säljer lejonhuvade för 700/kanin , tycker det är riktigt dyrt då de oftast inte är renrasiga eller har nån speciell teckning/färg . eller ?
säljer mina ungar för 250 . Men vet en uppfödare i närheten som säljer lejonhuvade för 700/kanin , tycker det är riktigt dyrt då de oftast inte är renrasiga eller har nån speciell teckning/färg . eller ?
#3 Konstigt nog så är lejonhuvade kaniner oftast dyrare utan stamtavla och om det är annan ras inkorsad (sk minilöwen är oftast hermelinkorsningar).
Jag tar 400 för mina Lejonhuvade kaninungar oavsett kvalitét, det tycker jag är lagom.
#1 Jo självklart är det så men att ta 900:- för en vanlig rexpälsad utan satinanlag är ganska mycket tycker jag.
#4 : okej , tycker ändå det är på tok för dyrt för en obesläktad korsning.
ja ditt pris är mer lagom ! ;)
Jag tycker inte det är så fel att ta bra betalt för en kanin som är seriöst uppfödd. Skulle faktiskt gärna vilja se att alla kaniner kostar minst 500 kr. Men det är klart att tillgång och efterfrågan styr. Om det föds upp för många kaniner finns det inte efterfrågan…
#7 Håller egentligen med dig på det men tillgången är så stor så de seriösa får sänka sina priser för att få sålt :/
#2 700 kr för en kanin utan stamtavla som det finns gott om hade jag verkligen inte betalat :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 : inte jag heller ;/
Jag tar 450-500 för lejon (-50kr så det kostar att märka dem)
Och 600-700 för en liten rex (samma där, -50kr för märkning)
Vuxna kaniner kan jag dock ta mer för om de är utställda på bra poäng eller importer som jag själv får ge över 800kr bara för att få hit till Sverige.
Sen har vi ju alla smärtgränser för vad vi är berädda att betala.
För vår utställda dvv betalde vi 250 kr (+100 för att uppfödaren skulle möta upp på tågstation). Då var hon ca 7-8 månader. Personligen tycker jag det var lite lågt med tanke på att hon ändå var utställd med hyfsade poäng (b-klass) och är superfin.
Våran rex saknar stamtavla är uppfödd av en oseriös kvinna som har vad man närmsta kan kalla "kaninfabrik". Vi betalde 400 kr och då fick vi med en stor fin tvåfackar utebur. Så egentligen betalade vi snarare för buren och fick kaninen på köpet.
Personligen skulle jag kunna tänka mig betala närmare tusenlappen för en rastypisk utsällnings rex dvv. De rexar som finns är ofta wienertecknade och med dålig kropp och dessa skulle jag absolut inte betala dessa summor för.
En wienerfri satinrex skulle jag också kunna tänka mig betala en hel del för och det är synd att i princip alla satiner och satinrexar är wienertecknade.
När jag hade kaninuppfödning, tog jag alltid 200kr för blandraser, och 300kr för renrasiga utan stamtavla, och 300-600kr för dom med stamtavla beroende på färg osv..
#12 Det där med oseriös och kaninfabrik är alltid en tolkningsfråga…
Finns nog de som skulle tycka det om mig med, när de ser vad "många" kaniner jag har, och att de bor i fackburar.
#14 Med oseriös kaninfabrik menar jag att hon har en hona, en hane och de får 2-3 kullar per år. Alla kaninungar säljs.
Jag har inga problem med folk som säljer sina kaniner dyrt, men däremot med de som som säljer för billigt.
För billigt i mina ögon är allt under 300kr.
Här är min prislista (lite komplicerad jag vet, men ja… och jag ger rabatter)
Obedömda ungar och ungdjur:
Icke-utställningsbar: 400kr
Utställningsbar vanlig färg*: 550kr
Utställningsbar ovanlig färg**: 650kr
* = white zobel brun mörk, zobel brun, zobel blå, otter svart, vit rödögd.
** = white zobel brun ljus, white zobel blå, otter blå, otter egern.
Bedömda ungdjur och vuxna:
Vanliga färger t.o.m. 92,5p: 550kr
Vanliga färger 93p+: 600kr, +50kr per halv poäng
Ovanliga färger t.o.m. 92,5p: 650kr
Ovanliga färger 93p+: 700kr, +50kr per halv poäng
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Har inte läst tråden men jag tycker inte det är så mycket pengar, de lever ju så länge som en hund nästan! Hundar kostar många tusen :)
#17 Hundar brukar leva längre än kaniner ;)
Utom dem riktigt stora raserna.
Tycker inte man kan jämföra kanin & hund.
#18 jag sa nästan ;) En hund lever ganska många år längre än kaniner, men de lever ju fortfarande väldigt länge ^^
#17 Hundar brukar leva längre än kaniner ;)
Utom dem riktigt stora raserna.
Tycker inte man kan jämföra kanin & hund.
Jag tar, som du vet (hehe) 550 för mina hermeliner och då är de utställningsbara
Men om de ej är utställningsbara så tar jag 400 :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Ja, det är väl bättre att ligga lite högre i pris än att kasta bort kaninerna mer eller mindre gratis.
#8 Jo precis.
Skulle egentligen vara bättre om efterfrågan fick styra hur många kullar uppfödare tar per år. Uppfödare som skriver på sina hemsidor att de har platsbrist och fortsätter ta kullar känns inte genomtänkt.
Antingen föder man upp så mycket kaniner man har plats och ekonomi att ta hand om själv om de inte blir sålda (oavsett syfte med aveln), eller så försöker man se till vilken efterfrågan det finns.
Så tycker jag i alla fall.
#22 & #23 Håller helt och fullt med er. Tyvärr verkar det vara många som fortfarande betraktar kaniner som någon sorts "skräp". Finns alltför många oönskade djur här i världen.
Tänker mig att en köpare som är beredd att betala ett vettigt pris också tänkt igenom det hela ordentligt, verkligen vill ha kaninen i fråga och gör sitt bästa för att den skall få det så bra som möjligt. Personligen skulle jag säkert kunna betala bortåt tusenlappen för "den perfekta kaninen" från en uppfödare som ser till kaninernas bästa. Men samtidigt kunna skänka bort en kanin till "det perfekta hemmet". Låter kanske motsägelsefullt?
Kärnan av det jag försöker säga är att jag tror vi behöver uppmuntra god djurhållning och ansvarsfull avel (oavsett stamtavla eller ej). Och på något vis förändra allmänhetes syn på kaninen, tror faktiskt att det redan börjat ske en förändring mot det bättre på denna punkt!
Risken finns nog att någon (personer som ej borde ha djur öht), med ett högre pris, ser en chans att tjäna pengar och börjar massproducera kaniner under dåliga förhållanden, men sådana verkar det finnas nu också :( Köparna måste ha kunskap om att de, när de köper ett djur, samtidigt ger uppfödare "möjlighet" att fortsätta sin Avel.
#24 jag håller med dig, oavsett vilket djur. Om man 'säljer' kaninen för billigt pris sål vet man inte vart den hamnar (alltså hur den kommer ha det). Om man ex köper för ormmat skulle man inte köpt ett djur för 800 kr, då köper mN den för billigt pris. Personer som verkligen vill ha en kanin, skulle betala ett högre pris. Därför skulle jag aldrig sälja ett djur för billigt. Om ni fattar hur jag menar :)
Jag har ännu inte haft någon kull, men kommer att ha kaninungar till hösten. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur mycket de ska kosta, men förmodligen blir det 300:-, minst 250:-.
Jag skulle vilja ta mer egentligen, dels för att det är levande varelser och att betala 300:- för ett djur som kan leva många, många år känns skamligt billigt, men också för att veta att det är någon seriöst som köper kaninen. Samtidigt vill jag inte ta ett för högt pris så att ingen blir intresserad. Jag kan inte direkt ha 10 kaniner i min lilla lägenhet någon längre period. Det är en svår balansgång, men runt 300:- kommer jag nog att ta för mina som kommer att bli blandisar mellan hermelin/lejonhuvad med härstamningsbevis.