Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2490 ggr
Sackum
3

Mina sommarkaniner!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I sommar har jag skaffat sommarkaniner för andra gången, då jag varken har tiden eller det genuina intresset för att skaffa. Denna gång blev det en hona av vädurblandning och hennes tre ungar, och jag tänkte att jag kunde dela med mig av lite bilder och frågor. ^^

Här är kaninstugan med utehage! Om vi hittar en bra lösning så kommer vi näta in hela hagen då vi har ett gäng hungriga hyenor (a.k.a. tamkatter..) på gården… (Har du tips? om detta så mottages det gärna! :3)

Sackum
2

Såhär bor dem! Jättemysigt tycker i alla fall jag, det är ju så stort att jag kan sitta med dem, jag såg faktiskt på film hos dem (med hörlurar för att inte skrämma livet ur dem ;)) igår kväll, haha! Allt för att göra dem riktigt tama!

Sackum
2

Här är en extra mathörna i kaninstugan. Uppfödaren gav dem fri tillgång på havre, men jag känner spontant att jag hellre skulle ge dem pellets. Eller funkar havre..?

Någon som ser säkert vilka färger de har också? Mina gissningar är väl viltgul eller bourgogne, och hon längst upp i mitten verkar nästan vara lite japantecknad tycker jag.

Sackum
3

Rus ut ur lekröret i hagen!

Förresten, jag vet att det inte är helt ultimat att låna kaninungar eftersom de behöver en trygg uppväxt och så. Jag tänker dock att de hur som helst har det mycket bättre hos mig, uppfödaren föder upp kaniner till stor del för slakt och de bodde i ganska små burar med troligtvis obefintlig utevistelse och kel. Här får de ju sånt varje dag och har dessutom tillgång till 4,5 kvadratmeter att skutta på 24/7, plus rasthage än så länge under uppsikt för katterna…

Mannez
0

Herregud så söta :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

minaninar
0

Vilken underbar miljö de har! Jag blir helt avundsjuk!Skrattande

Sackum
0

Tack, vad glad jag blir! :D Känns jättebra att få använda vår gamla lekstuga till en så passande sak!

Passar på att putta min fråga som jag funderar på mest, om det verkligen är bra att ge fri tillgång på havre eller om det är bättre med pellets för dem?

Hehe, får även passa på att bifoga en till bild ;) För varför göra det lätt för sig när man kan göra det svårt?

Friggeshoppkaniner
2

Tycker inte kaniner ska ha fri tillgång på varken pellets eller havre, måttlig mängd pellets och massor med hö och gräs är det bästa. :)

Ilya
0

#7 Fast bebisarna ska ju ha fri tillgång på pellets..? Skillnad med vuxna som ska begränsat med pellets.

[_annaH]
0

Jag gav mina fri tillgång till pellets tills de fyllde 6mån :) Så jag tycker du ska ge fri tillgång till pellets än havre :)

minaninar
0

Hm, pellets är nog bättre för de är sammansatta för kanines behov.Havre är liksom havre. Jag vet inte tillräckligt om näringslära för att veta om Havre är fullgott komplement till hö och gräs.Tungan ute

Sedan beror det väl på vilken pellets du har? De flesta pellets som man köper i affär eller djuraffär är inte heller bra för kanine - absurdt nog.Obestämd

Det är omstritt om de ska ha fri tillgång. Personligen tycker jag inte alls det är nödvändigt, de ska ju vänja sig vid att äta hö ordentligt. Annars är det ju svårare att få dem att göra det senare tänker jag. Men unga djur ska ha en giva för sin ålder. Andra här kan med hänsyn till vilken pellets du har säkert hjälpa dig att räkna ut.

Om jag var dig skulle jag utfodra med oxbow, cuni complete, jr farms eller dylikt. Det finns billigare alternativ. vad du vill se: 12-14% protein (inte mer), 2-3% fett, Fiberhalt (växttråd) 20-32% (20 är acceptabelt men ett foder som ligger högre är bättre). Sedan ska det inte innehålla massa godis som trkad frukt, nötter, ärtor osv.

Vet inte vilket du har köpt. Det beror verkligen på värdena i det hur mycket du ska ge. Det finns skräp med proteinhalter som ligger låååångt högre, eller med fett som ligger på 6% och fiber som ligger 10-14% (ungefär, det är de siffror jag minns jag sett) osv.

Men är det färsk fin havre du har så kan det vara en del i dieten, men jag vet inte hur man räknar ut vad de behöver mer`? Kanske funkar det att ge bra havre o bra hö, och kanske i synnerhet med tanke på att du ska ha hand om dem i ca 2 månader bara? Däremot är det väl sjysst mot dem som du lånar från om kaninerna kommer tillbaka i god kondition. Hur mår mamman? Är hon mager och avtacklad efter ungarna, eller är hon lite för tjock eller? Ungarna ser för mig helt perfekta ut… de ska ju inte äta upp sig hullmässigt iaf. De ska bara ha vad de behöver för å växa. Hur gamla är de?

Sackum
0

Tack för svar!

Jag tänker dock att om man ransonerar så kommer det helt klart bli så att någon kanin äter mycket mer än hon ska ha och så blir någon kanin nästan helt utan.. Men det kanske är ett mindre problem när de har fri tillgång till bra hö (från ett fält bara 20 meter ifrån dem :]).

Jag håller nog med om att det kan vara onödigt att byta foder när jag ändå bara ska ha dem i några månader, sedan får de ju havre igen. Han har ingen pellets heller så då blir det ju ett väldigt abrupt foderbyte för dem. Det verkar som om hans kaniner funkar på den kosten, mamman tycker jag är väldigt fin i hullet och jag (dock med ett väldigt ovant kaninöga) såg varken tjocka eller magra kaniner hos honom. Jag kanske kan avvakta och se om de håller sig friska och fina och annars byta?

Uppfödaren visste inte åldern, men troligtvis är de 6-7 veckor nu.

minaninar
0

Ja men ok, visste inte att det var dieten "hemifrån" nä, då förstår jag. Men bara se till att det blir fint hö i mängder. Och att blir det kladdbajs eller bajs i rumpan så måste havret bort och bara hö tills bajset blir bra igen. Jag tycker kanske att du ska kolla bajset i huset varje dag, samt att checka kaninernas rumpa också varje dag. Ifall de skulle få kladd så kan de snabbt drabbas av fluglarvsattack vilket är ett öde som man vill bespara en liten kanin o ofta leder till döden. :( googla flystrike, eller kolla youtube.. om du inte känner till detta, hemskt o på sommaren på landet lätt hänt. :(

[TeamGolden]
0

TS: ser att du har hönsnät som jag tipsade om :3 
mihi funkar det bra?

De har de ju superduper hos dig! men ang. matfrågan, jag tycker du sakta men säkert ska avvänja dom från havre till pellets, jag rekommenderar kanin&marsvin svenska foder.. sen med tanke på att de är fyra stycken bör 1-2 dl per dag ges tycker jag, med tanke på att bebbar ska ha fri tillgång :) 

det där med att ägaren gett havre, det går en misstanke i mitt huvud om att det handlar om att föda upp feta kaniner som ger mycket kött? Oskyldig

dermot
3

#8 Ungar behöver inte alls det ha fri tillgång. Har jag aldrig haft till mina, de är smällfeta ändå.. haha. Nej, men det är bättre de lär sig äta hö från början än att bara äta en massa pellets och sedan inte ha plats för det viktigaste i magen.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Sackum
0

Kom på en till fråga, när kan man börja selträna kaninungar? Det skulle nog vara roligt för dem att få komma utanför hagen någon gång, men de kanske är för unga för det?

Fridaaaa
0

#15 Minst 3 månader gamla ska ungarna vara innan man börjar seleträna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sackum
0

Okej tack! :)

Lina R
2

Jättefint!

En fråga bara: Är alla honor? Annars blir det snart problem.

Om de är vana vid att äta havre får du introducera pellets långsamt. Men det är sommar och maten är gratis då, så ge dom kanske 1dl havre om dagen och massvis med färskskördat grönt :).

Grönt är skönt och mycket bättre än pellets! Maskrosor och klöver är proteinrikt, och det växer dom bra på.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Kanintokan]
0

Så söta de är :D

Sackum
0

Japp, jag hade den turen! ;)

Jag passar på att plocka massa stora ogrässtrån i rabatterna som låtit växa sig halvmeterlånga och ge dem torra nu när de har utegångsförbud p.g.a. allt regn. Det uppskattas enormt! ^^ Bra att du sa det om maskrosor, jag trodde faktiskt det mest var godis Skäms

Lina R
0

Godis, det är spannmål, frukt, och andra kaloririka saker.

Allt grönt är skönt för en kaninmage ^^. Nästan iaf :).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

tilde&twix
0

Jag hade också velat ha en lekstuga. Min kanin vill egentligen springa såpass fritt som möjligt, dock kan jag inte erbjuda det i nuläget. Jättefint måste jag säga!

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

minaninar
0

Fast det är klart.. håll koll på bajset. Om allt färskt grönt ger problem så dra ner lite, beror väl på hur vana de är redan. Men det märker du ju snabbt.