Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1261 ggr
Josefinaaa
1

Stora nu!!!!

Nu under helgen har jag varit borta så att en av mina kompisar fick passa kaninungarna. Och idag när ja kom hem så var det första jag gjorde att kolla till ungarna och då såg jag att dom hade blitvit mkt större än när jag lämnade dom. Dom är en vecka gamla nu och har fått lite päls men dom har inte öppnat ögonen än. Vi fick 3 stycken kaninungar 2 svarta och 1 fläckig (skinet va i dom färgerna) Den fläckiga är fortfarande lika fläckig fast med päls men dom svarta är inte längre svarta utan dom har blivit bruna med päls då:D<3

En av dom bruna är ganska mkt större än den fläckiga och den andra bruna är lite mitt i mellan storlekarna. Så jag undrar:

Kan den stora ungen kanske va en hane?

Kan den fläckiga vara sjuk eftersom den är lite mindre? Den är så varm som den ska vara och den värkar pigg och så. Eller är den kanske en hona och de är därför den är lite mindre i storleken? <3

JÄTTE tacksam för svar!! <3 // Tindra.

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

pigelina
0

Det är normalt att ungarna är lite olika stora. Och storleken har inget med könet att göra:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Saaara
0

Den större kaninungen behöver absolut inte vara en hane för den är större. Storleken har inget med könet att göra. :) Kaninungar i den åldern är oftast lite olika stora. Om den lilla inte är väldigt liten och tunn jämfört med dom andra är det nog ingen fara.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Josefinaaa
0

#2 Nejnej den lilla ungen är ganska tjock och så men bara att den är mindre än som andra. Den ungen var redan liten när den föddes så den har växt nästan prrecis lika mkt som dom andra bara att den va lite mindre. Den lilla föddes utanför boet och en annan unge som var vit låg också utanför boet död. Fast den fläckiga kanske bara kom lite för snapt så att honan inte hann till boet? För den lår nergrävd i halmen ist för pälsen i boet. (den döda låg i bajhögen) :'(

<3

[Wera]
0

Låter som färgen viltgrå då dom ser lite svarta ut som nyfödd. Hade de exempel vart Havanna som är brunt skulle de se ljusbruna ut som nyfödd och hade de varit Madagaskar som också ser lite brun ut (rödbrun) hade de inte sett svarta ut som nyfödd :) Iaf så spelar storlek ingen roll på kön. Har en kull hemma som är en vecka och dom har jag just könsbestämt så det går nu. I den här åldern är det enklast tycker jag. Har en väldigt stor och rund som äter mest - en hane och den minsta är väldigt mkt mindre och är en hona men det spelar ingen roll det är en slump :)

Josefinaaa
0

Hanen var madagaskarfärgad och honan va mantlad.

Jag har sätt på Google på kaninungar i madagaskarfärgad kaninunge och vissa ungar är nästan helt svarta i skinet och andra så ljusbruna att dom nästan ser vita ut. Men nu har ju pälsen kommit ganska så tunt men man ser att färgen för mellan ljus och mörkbrun. Den andra lilla fläckiga ungen är mantlad som min hona.

Kan du se könen på dina ungar som bara är en vecka gamla?? eller uppfattade jag fel? :)

[Wera]
0

#5 du läste rätt :) jag könsbestämmer alla ungar vid en veckas ålder :) har än så länge gissat rätt men jag dubbelkollar när de är ca 3 veckor. Jaha ja jag har bara sett madagaskarungar som varit rosa/ljusa med en lite blåaktig slöja tills pälsen kommer då blir de mer gulbruna :)

Josefinaaa
0

Jaha okej, ´jag trodde inte de gick när dom var så små:)

Ja för mina har ju svart skin men nu ser jag att pälsen är gylllenbrun!:D<3

Josefinaaa
0

Men finns de ett mer speciellt tecken kaninungarna kan göra för att veta vilket kön dom är eller måste man kolla på de "normala" sättet?;)

[Wera]
0

#8 enbart kön går :) hanen har mer som en prick, ganska runt och närmare avstånd till analen. Honan har mer som en oval, eller "streck" och längre mellanrum till analen (eller tvärtom jag minns inte då jag inte tittar på det) :)

pigelina
0

#9 honor ska ha närmare :)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Josefinaaa
0

Jaha!;D Ska ut och kolla nun med en gång!;)<3 Tack så hemskt mkt!!!!!<33