Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1602 ggr
[eellina]
0

vad ska jag göra?

Min dvv hona på 4 år äter INGET hö. Jag vet att det ska innehålla 80- 90% av basfödan så det gör mig orolig. I våras tog jag bort pelletsen och hon fick bara hö och vatten. Efter några dagar var äntligen hö tussen så gott som borta. Efter ett tag började jag ge henne av pelletsen igen och då ratade hon höet igen. Igår kväll tog jag bort pelletsen igen. Om hon nu skulle äta höet ska jag då skippa pelletsen i fortsättningen? Vad tycker ni?

Kan tillägga att hon går i Hage med gräs men höet är ju viktigt iaf. Och på vintern finns det ju inte gräs, vad gör jag om hon inte ''ändrar'' sig?

dermot
1

Så länge hon håller hullet så räcker det med grönföda :)

Tycker du ska ta bort pelletsen och se till så att hon äter ordentligt med hö eller gräs - du kanske kan blanda?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Therese.G
1

Kaninen ska alltid ha tillgång till hö då dom äter lite och ofta.
Dels så hjälper höet att undvika hårbollar samt att om kaninen inte får hö så kan det leda till tarmstörningar.

Vet dock inte vad man ska göra om kaninen faktiskt inte äter av höet. Det bästa du kan göra är att ringa en veterinär och fråga. (Kostar inget och går snabbt att få ett professionellt svar!)

Rekommenderar roslagstull, dom ger alltid bra information. :)

- Therese

[eellina]
0

Fått för mig att det kan vara något tandproblem, men då borde hon väl inte äta överhuvudtaget eller gnaga på pinnar osv? Hon är pigg i övrigt.

Fridaaaa
0

Vad är det för hö du ger?
Men håller hon hullet bra på enbart hö, vatten och då gräset, fungerar det likabra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[El-sa]
0

Jag tycker att du skall ta bort pelletsen, gjorde det på min kanin som inte ville äta sitt hö och hon mår prima.

Istället för pelletsen ger jag lite grönsaker och på sommaren får hon sådant som går att hitta ute vilket du redan fixat om din kanin går i Hage.

[_hsleiufhbtv]
0

Hur mycket pellets ger du? Du kanske ger för mycket, för då blir hon ju mätt och vill inte äta hö ^^

valorous.kid
0

hon kanske inte gillar höet? eller så kanske det är något fel på just den påsen? du kan ju lukta i påsen, kan vara mögel…

hur länge låter du höet vara i hennes bur? för efter ett tag så blir det ju gammalt och inte gott!

torpetskaniner
0

Har haft samma problem med min gammeltant som nu är 7 år.
Hon har nu börjat käka igen, och får en del kraftfoder också för att hålla hullet. Jag tycker först och främst du ska kolla:

- Tänder - helst hos en veterinär som kan kika på baktänderna också.
- Hö:et - prova dig fram! Prova allt ifrån grovt hö till kanske lite finare. Alla kaniner har olika smak på vad de tycker är godast, grovt hästhö brukar dock vara favoriten :)
- Förstoppning - Känn på magen, är den uppblåst? Är det förstoppning kan det vara akut och väldigt farligt. Kanske sitter det en hårboll eller liknande där inne? Prova att ge ananasjuice, massera magen försiktigt och ge papayatabletter från oxbow om du kan det. 

Kan säga att sen jag fick tag på papayaytabletterna från oxbow (kostar en hundralapp men det är det värt!) så började Höna käka hö igen. De hjälpte antagligen till att sätta igång magen igen :)

[eellina]
0

Det är hösilage som vi även använder till hästarna, har en till kanin som käkar som bara den av det höet så det är inget fel på höet på det viset. Men hon kanske inte gillar det helt enkelt? Eftersom vi har gott om hö så har jag bytt det varje dag.

Pga. att hon ska äta höet så har jag de senaste dagarna inte gett några grönsaker heller, men hon får ju pinnar att gnaga på och nu på sommaren då även gräs och löv osv, sen får hon drygt 1 msk pellets.

I övrigt är hon pigg och mysig och väldigt tillgiven så hon verkar inte vara sjuk så liksom, men kaniner är väl bra på att dölja ifall de inte mår bra eller om det är något fel?

mandyosv
0

#9 fråga bonnen ni köper av om han har någon vanlig bal hö att sälja till dig, så kanske hon äter bättre!

Ta bort pellets som du redan gjort och vänj henne vid att bara äta hö några veckor!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[eellina]
1

Vi slår eget hö :/ Men jag anatar att om hon inte snart äter så får jag väl skaffa fram annat hö också och prova mig fram.

[El-sa]
0

#9 Om jag inte minns fel så innehåller hösilage ganska mycket vatten. Testa något annat typ utav hö, kanske något lite "torrare".

minaninar
0

Har ni möjlighet/kunskap att torka det egna höet på ett bra sätt så det inte blir mögligt eller på annat vis dåligt? Om du luktar på höet ska det ha en underbar lockande doft! Annars är det dåligt. Men det kan betyda att höet inte är bra.

Sedan ska väl tänderna kollas bak i munnen? Men det är bra att det finns pinnar, men möjligtvis ska ändå veterinär kolla tänder.

Och innan ni minskar pellets eller annat så skaffa ett kontrollerat bra hö och sedan minska givan pellets. För är höet dåligt så kommer han ju ändå inte äta.

[eellina]
0

Idag när jag kom ut hade det minskat i höet, så hon har ätit. :) Nu går hon i hagen och käkar gräs :)

[eellina]
0

En fråga lite utanför ämnet. Kan även honor skvätta när de blir upphetsade/ ivriga?

[eellina]
0

putt

[MiniPim]
0

Har inte läst hela tråden

Men är höet bra hö? Är det torrt och fräscht? Vad bra att hon har börjat äta! :)

Jag förstårinte vad du menar riktigt, om dem har någon vattenskål kanske dom kan skvätta därifrån ifal hon trampar eller nått..

minaninar
0

Jag tror de kan skvätta också, ja, men inte helt hundra. Har för mig jag läst det.

[eellina]
1

#17 skvätta kiss alltså om de träffar en annan kanin :)

#18 ok, har för mig att jag med har läst det men är inte säker.

[MiniPim]
0

#19 *trög* ;D

[eellina]
0

#20 haha man kan inte alltid förstå rätt :D