Bada kanin ?
Hej, har en liten hermelin/lejon/teddy med luddig päls
han är 7 år gammal men pigg, glad och i gott hull. Men pälsen är lite "raggig". Jag borstar honom med karda och håller efter.
Kan man bada dom ?
Isåfall med vad för schmpoo ?
Kan det va en risk för att han är så gammal ?
Vad tror ni, dela gärna med er av era erfarenheter 
mvh L8 & Kalaspuffen.
Man badar inte kaniner. De förlorar de naturliga fetterna i pälsen då Enbart om dem har ohyra eller fått något olämpligt i pälsen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med #1
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
jag badar gärddfile 1 gång om året baras och inte mer
#3 varför en gång om året?
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Jag hade nog den magkänslan åxo att det naturliga fettet försvinner, vi fortsätter och karda
lilla Kalspuffen och jag.
#3 Ej nödvädnigt och oerhört onödigt. Du förstör pälsen på din kanin tillslut, även om det "bara" är 1 gång/år.
#1 Alltså jag har inte märkt att det finns minsta tillstymmelse till fett i kaninens päls? *grubbel* Är det inte bara ett sätt att säga att man inte ska bada kaniner. Eftersom de inte svettas så tror jag ej heller de har talgkörtlar? Men någon får gärna posta övertygande bevis på annat.
Men principen är: kaniner behöver inte bada som människor gör. För de sköter sin hygien själva och deras pälsar är avpassade för det.
Men långhåriga kan väl ibland behöva lite hjälp.
Vad jag förstått är torrbadning med potatismjöl el maizena (inte redningen då utan det rena maizenamjölet) något som är att föredra och sedan torrborsta ur det ordentligt. Och även denna sorts bad ska man bara göra där det verkligen behövs: t.ex. en bajsig rumpa.
Sedan är det väl bra att inte ha schampo och tvål, kaniner behöver inte schampo o tvål! Enda gången det skulle behövas är om de fått feta fläckar av någonting, då fett inte löser sig?
Tvål om något stör väl.
Vet inte hur kvalster och tvättning hänger ihop, jag kan bara få för mig att om man rubbar grejer (typ pH, osv) i pälsen/underpälsen/huden så gör man den mer mottaglig? Men vet inte hur det verkligen är.
Däremot har jag hört att kaniner kan simma, och att de kan uppskatta det en liten stund i plaskpool en riktigt varm sommardag, förutsatt att de blir ordentligt torkade. Vet dock inte, för blöt päls skyddar ju inte lika bra mot värme heller? Och många här som har atletiska kaniner som hoppar svalkar av dem i ljummet/svalt vatten exrtemt varma dagar. Men det ska ju absolut inte vara för kallt vatten!
Vintertid ska de inte badas, säger sig ju självt. Inte innekaniner heller, om det inte är akut av någon anledning.
Kan ha fattat något fel. Rätta gärna i så fall.
#7 Det heter fetter, det är inte som när vi människor får fett hår om det är det du tänker på.
Utan detta är sånt som skyddar pälsen t.ex mot kyla och värme.
Man bör ej låta sin kanin simma. Mest stressigt för dem. Jag skulle aldrig utsätt mina för det.
#8 Aha, nej precis, vi har ju talgkörtlar (och jag tänkte faktiskt på får som ju verkligen utvecklar fetter i pälsen). Men jag förstår, de har ändå grejer som håller pälsen bra mot kyla o värme.
Nej, man kan ju verkligen undra om kaninen gillar det. Man ska naturilgtvis inte släppa kaninen i vatten. Kaninen ska få bestämma själv om den vill gå fram till vattnet o doppa tassen. Nån jag läste om hade babypool med grund sida och lite djupare o tydligen gick kaninen själv ut o simmade, men kunde gå till det grunda när han fått nog.
(Alltså säger mest detta för att andra som läser inte ska tro att man kan släppa kaniner i vatten hur som helst.)
Men jag håller nog med, kaniner är inte vattenlevande djur. O de tvättar sig själva. Våra uppfattningar om hygien ska inte styra. Chillor och sådana tvättar sig ju i sand..
Min kanin rullar sig gärna i jord. Svalt och kanske lite badlikt?
Hmm, en vän till mig badar sin kanin rätt ofta faktiskt, han är 6.5 år och han badas utan schampo ett par ggr i veckan. Just för att dom är mycket i skog och hans päls blir lätt skiten. Men kan bara säga en sak, har aldrig i hela mitt liv känt på en sån mjuk och go päls! Innan när hon va mindre så badades han med oparfymerat schampo men dom har slutat med det. Så han har badats hela livet och han har världens mysigaste päls :)
Skulle inte själv tvätta mina kaniner utan endast i nödfall då.
#10 men det e ju skillnad utan schampo, då är det ju bara vatten. Jag har vissa av mina kaniner en hel del i skogen men dem rengör sig själva :-P
Jag skulle aldrig få för mig att bada min kanin, om det inte var så att den redan var helt dyblöt och full med bajs och skit. Då hade jag väl kunnat tvätta av lite snabbt i handfatet.
Men egentligen så kan man tänka att pälsen torkar och då kan man borsta bort leran. Men om det är bajs kan man ju skölja baken på kaninen. Samma sak med katt, man badar inte en katt i onödan.
En hund är en annan sak, för dom kan gilla att både simma, bada och duscha. Min hund gillar ej att duscha, men hon måste.
Men en kanin måste inte det och de är inte naturligt för dem att göra det om de inte fått någon speciell åkoma som gör att det är nödvändigt.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
den enda gången jag har "badat" (kaninungarna satt i typ 4 cm vatten) var då dom förlorade sin mamma vid 4 veckor och de inte kunde tvätta sig själva så det fastnade typ bajs i baken på dom, då fick dom bada rumpan så de skulle lösas upp lite.
Rastade min kanin på stranden i stugan för ett par år sedan när han var yngre och han gick självmant ner i vattnet lite grann då, så tassarna var under vatten typ. Verkade han gilla :)
Mina kaniner är galna i vatten , speciellt om det är varmt.
Men nej , jag gör inte det om det inte är nödvändigt.
Ex. som när Loka bara låg i buren (det var alldeles för varmt) och hyperventilerade , då gick jag ner till sjön och satte i tassarna i vattnet.
Då vaknade hon till och sen fick hon va inne ett tag. ^^
Men skulle inte få för mej det annars.
# TS
Alla djur har en naturlig fetthalt i pälsen (du behöver inte gå längre än till ditt eget hår och hud) och den försvinner om man badar eller duschar med annat än vatten MEN den kommer tillbaka igen.
Det finns speciellt kaninschampo om du prova iaf 
jag badar inte mimmi utan jag lägger vatten på borsten (om man måste såklart) och borstar för ibland burkar det fasna bajs på hennes päls och hennes päls blir lite gult annars badar jag aldrig