Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 805 ggr
oliiver
1

Kanin+marsvin??

Hej Jag undrar om det finns någon lag om att kanin och marsvin inte får sitta ihop i samma bur ? Tacksam för svar :)

/Kram Betul ♡

Cochon
1

Vad jag vet finns det inte en sån lag, hvis du vill vara säker kan du kolla på jordbruksverkets hemsida.
Dock så är det många som tycker att man inte ska ha kanin och marsvin tillsammans.
Själv har jag inga problem med att ha kanin & marsvin tillsammans, men när man sätter ihop dem ska man kolla så de funkar ihop, hvis kaninen inte tycker alls om marsvinet så ska man inte ha dem tillsammans.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

natha-mjau
0

nej men det stämmer nog att det inte är lag på att de inte ska vara tillsammans.
men de har ingen nytta av varandra, pratar inte samma språk.
Sedan så kan kaninen lätt skada marsvinet. Och kaninen bär på någon bakterie som inte är bra för marsvinet

oliiver
0

#1,#2 Okej då förstår jag, tack

/Kram Betul ♡

[MiniPim]
0

Det jag vet är att det är lag på att marsvin måste vara 2 eller fler. ;)

Millahh
0

Precis som #4 skriver, så finns det en lag på att marsvin måste ha sällskap av minst ett annat marsvin. Men det finns ingen lag som säger att en kanin inte får sitta med två eller fler marsvin, men vad får de ut av varandra? Stor risk att kaninen råkar sparka till marsvinen, och dessutom har de helt olika bakteriefloror, så det är inte att rekomendera, bättre isåfall att ha två kaniner ihop Glad

Fridaaaa
1

Nej det är ingen lag.Men marsvin ska ju ha en burkompis som är ett marsvin, står i lagen :)
Och finns massa saker som gör att man inte bör ha kanin&marsvin ihop.

De talar ej samma språk
Äter inte helt samma kost
Kaninen kan skada marsvinen och tvärtom
Man måste ha riktigt stor yta så att dem kan komma ifrån varandra osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oliiver
0

#6 Men i djuraffär sitter det kanin och marsvin ihop, vilket gör mig arg. Men om det finns lag på att marsviner måste vara fler så kan man ju anmäla de som har 1 kanin med 1 marsvin eller?

/Kram Betul ♡

Fridaaaa
0

#7 Inte mycket i djuraffär som brukar vara bra ;) Man får ju fråga varför marsvinet inte har kompis. Kan ju precis ha sålt kompisen och inte hunnit få in nya, det vet man ju inte så det får man ju fråga i så fall :)

oliiver
1

#8 jag håller verkligen med dig om att det är mycket som är fel i djuraffär. Men om man vet att det är fel i djuraffär vilket jag tror många här vet, varför gör man inget åt det?? Detta är ingen fråga bara till dig utan alla:) Jag blir bara sur på hur djuren blir behandlade.

/Kram Betul ♡

Fridaaaa
0

#9 Det enda man kan göra är att prata med dem.

oliiver
0

#10 jag tror inte att de lyssnar på mig :)

/Kram Betul ♡

Millahh
0

#11 Är det allvarliga brister, så tycker jag att man ska anmäla. Djuren ska inte behöva fara illa. Sedan kan man alltid komma med synpunkter och försöka få dem att förbättra sig Glad

Fridaaaa
0

#11 Då har man åtminstone försökt :)

oliiver
0

#12 nej det ska de ju inte.:) jag får väl se vad jag kan göra och hur jag påverkar :)

#13 ja, det är absolut värd ett försök :)

/Kram Betul ♡

valorous.kid
0

en viss djuraffär(vill inte säga namn)jag var i förut hade en kanin och två marsvin i en bur. så jag mailade dom lite senare men jag har fortf inte fått något svar Skrikandes jag skrev liksom ett snällt brev och bad dom att sära på dom olika sorterna och varför dom bör göra det men dom struntar i mitt mail! dom kunde väl iaf svarat!?

[MiniPim]
0

Hehehe… nej jag har inte skällt på någon djuraffär! Oskyldig

Blev helt galen, dem sa att dem skulle försöka ordna det och de gör bara det dem har blivit tillsagda att göra osv.

oliiver
1

#15,#16 det är precis så jag tror att det kommer hända mig om jag går dit och säger till. De kommer inte lyssna på mig precis så som de gjorde på er. Jag skulle verkligen vilja göra något så att de förstod och gjorde. De flesta kanin nybörjare köper kaniner från djuraffär såsom jag gjorde och då får man en hel del råd som är fel lr inte bra t.ex saltsten. Jag hade också saltsten innan jag blev medlem här och sedan när jag läste att saltsten inte alls var bra så tog jag bort den direkt.

/Kram Betul ♡

Brunokanin
4

Jag blir så trött på alla dessa diskussioner om att marsvin och kanin inte kan ha utbyte av varandra. Visst behöver ett marsvin en marsvinskompis men att de för den sakens skull inte skulle kunna ha utbyte av en kanin och vice versa är inte sant. Om man resonerar så innebär det ju att inga djurarter kan ha utbyte av av djur av annan art vilket ju är befängt. Kan marsvin ha utbyte av en människa? Ja är nog svaret hos de flesta. Hur i all sin dar är det möjligt, de talar ju inte samma språk har inte samma behov osv? Kan en katt kommunicera med en människa? Kan en häst ha utbyte av en hund? Klart de kan. Jag har sett många exempel på det. Jag har en kanin och en katt som trivs ihop och leker. Jag vet en hund och häst som är kompisar. Jag vet ett marsvin som tydde sig till sin kaninkompis istället för sin marsvinskompissom gud förbjude delade hägn. Oavsett om de från början talar olika språk så har många djur en enastående förmåga att kommunicera utanför det vanliga språket och att anpassa sig. Jag vill ta död på detta argument som uppkommer i samtliga trådar om kanin och marsvin. Att de inte skulle kunna ha utbyte av varandra eller förstå varandra alls bara för att de är olika är allt annat än sant. Sen finns det andra skäl till att inte tvinga ihop dem på liten yta som jag inte går in på nu, de har säkert redan nämts.

Fridaaaa
1

#18 lagen kan du inte ändra på. Marsvin ska bo med en artfrände. Punkt slut. Sedan om man vill ta risken att ha en kanin också i buren e ju upp till var och en men inget att rekommedera

oliiver
0

#18 håller med #19. Detta du säger behöver inte gälla hela tiden. Men självklart kan jag hålla med dig om att t.ex katt och hund kan vara bra vänner osv. Men som sakt gäller det inte hela tiden och det gäller inte för alla djur heller :)

/Kram Betul ♡

dermot
5

Jag tycker dock att många överreagerar…

När vi hade marsvinsuppfödning för många år sedan (min mamma och min bror skötte det) så gick nästan alltid våra kaniner och marsvin ihop - dock inte dräktiga honor eller honor med ungar givetvis - marsvinen var alltid minst två och två men så gick där också en kanin i några av flockarna. Både grisar och kaniner var väl genomsökta av veterinär var till varannan månad (vi fick billigt eftersom vi hade så många;)) och ingen av de var någonsin sjuk pga att de gick tillsammans. Den här "sjukdomen" många säger att marsvin kan få av kaninen är delvis inte riktigt sann. De kan få den, men det är under omständigheterna att de bor riktigt trångt.

Annars hade väl alla våra 30 grisar dött eller varit sjuka pga det..? Visst försvann liv - men eftersom de flesta obducerades (om vi inte visste orsaken) och alla hade dött av andra anledningar och inte just den orsaken som så många talar om.

Nu säger jag inte att alla kaniner kan gå med marsvin - för det kan de inte, någon enstaka av våra trivdes inte ihop och då fick de självklart flytta. Men jag tycker inte att man ska behöva nojja sig så djävulskt över att marsvin och kaniner går tillsammans.

Nej, de äter kanske inte samma kost - men det tycker jag är det minsta problemet. Vi hade i alla fall inget problem med det - våra bodde stort och vi hade flera stora högar med c-vitaminrika grönsaker och frukter så alla fick ta för sig utan att det blev bråk.

Jag menar inte att jag är för att djuraffärer har de ihop (med tanke på burstorleken) men har man en stor bur och vill ha ett par marsvin med en kanin - prova. Det är inte värre än att man får sära på dem igen.

Tack för mig (:

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

oliiver
1

#21 jag överreagerar inte alls. Jag undrade bara vad lagen sa om detta och då fick jag veta något nytt dvs att marsviner ska minst vara 2 i en bur alltså ha sällskap. Och i den djuraffären jag var på idag var det 1 kanin och 1 marsvin i varje bur och det är detta jag reagerar på. Alla människor är olika och reagerar på olika saker vilket är självklart. Du får absolut säga vad du tycker men det jag reagerar på är jag inte ensam med skulle jag tro :)

/Kram Betul ♡

dermot
0

#22 Jag menade inte just dig heller. Jag menar överlag, många "skriker" så fort de hör att ett par marsvin går med en kanin, tycker det är onödigt.

Jag skrev heller inte att jag tycker det är OK att ha en kanin och ett marsvin i samma bur. Vet inte var du fick det ifrån? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

oliiver
0

#23 jag sa heller inte att du skrev det. Jag skrev det för att det var det jag reagerade för och inte att flera marsviner och en kanin bor tsm. Det är ändå individuellt och jag skulle inte sätta en kanin och marsviner ihop det är vad jag skulle göra. :)

/Kram Betul ♡

dermot
0

#24 Nu förstår jag inte.. Jag skrev inte texten bara riktad mot dig, utan för andra som "överregerar".

Självklart får alla göra som de vill..

Men du har fått svar och jag har fått säga mitt. OAO :)

// Anka

oliiver
0

#25 visst får du säga ditt. Och det är ju jättebra. :) Är tacksam för alla svar jag får.

/Kram Betul ♡

dermot
0

#26 Nåja, sålänge man inte gör något dumt och man inte är säker på så. ;) Glad midsommar på dig! :)

// Anka

oliiver
0

#27 detsamma! :)

/Kram Betul ♡

Brunokanin
2

#19 #20 Nej lagen kan jag inte ändra på och det var inte så jag menade heller. Jag menar att marsvin ska vara två och två men jag ogillar skarpt att man inte kan ha dem med kanin just för att de inte har något utbyte av varandra. Bara det argumentet jag hänger upp mig vid då det ofta förekommer i sådana här diskussioner och är rent dumt enligt min mening. Två marsvin och dvärkanin i hop på stor yta kan visst fungera väl.

oliiver
3

#29 människor är som sakt olika och ingen kan ändra på det, tyvärr. Vissa kan tycka som du och vissa som mig. Det man kan göra är att respektera alla motsatta tankar. Man kan självklart diskutera kring det men man ska vara berädd på att alla inte tycker och tänker likadant :) Jag respekterar absolut dina tankar :)

/Kram Betul ♡