Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1753 ggr
xlillixx
0

Ändrat betende efter parning.

Min kompis kanin var en mycket mysig och gullig kanin hona, tills den dagen hon blev på hoppad av min hanne som inte är könsmogen ännu.

hon gnyr, gör utfall och är rädd när man kommer nära henne eller hennes bur.

detta har nu pågått en helvecka och det känns inte som att hon åter går till sitt normala betende, vi tror att i samband med detta börjde hon löpa. vi har kollat efter sår, nu är vi oroliga och vet inte vad vi kan göra.

snälla kom med tips…

Fridaaaa
0

Hur gammal är din kanin? Dem kan ju bli könsmogna från 3 månader och uppåt, ibland tidigare.
Hane + hona ska ej träffas om inte hanen är kastrerad, om man inte vill ha bebisar. Kan gå på 2 sek. Låter kanske hårt men så är det.

Lyckades han para henne?
Han kan ju vara könsmogen och hon kanske blivit skendräktig? eller helt enkelt bara rädd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pigelina
0

Vad menar du med att hon löper?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

xlillixx
0

#1: vi vet inte om det gick igenom med parningen, men vi är alla oroliga att hon inte ska gå tillbaka till den kanin hon var tidigare, hur blir betendet när de är skendräktiga? blir det så att det går över efter en tid?

#2:av vana för att jag har hund så skrev jag löpa, men då menar jag mens och att hon var brunstig.

pigelina
0

#3 tänkte inte ordvalet var fel men att kaniner blöder är ju inte bra, om det verkligen är blod borde du kolla upp det hos en veterinär, kan vara något med livmodern som inte stämmer. Hennes utfall kan bero på att hon har ont.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

dermot
0

Låter inte alls bra att hon blöder… Kan vara livmodersframfall på G kanske? Vet inte om min hona blödde när hon fick det så jag kan inte svara säkert (hittade henne död på morgonen).

Men om det är det, så går det fort!

EDIT: läste inte så noga först. Blöder hon sedan en vecka(?) tillbaka eller började det nu? Kaniner "löper" nämligen inte.. (dvs har mens), de brunstar istället.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

xlillixx
0

det är inte blod som vi människor har utan att det är mer orang aktigare kiss, och det började ca två veckor sedan och höll i några dagar, nu verkar det vara borta. vi antog det mer som mens.

Stiinisen
0

#6 kaniner kan inte få mens ;)
Men har hon fått maskrosblad?
Det kan ändra färgen på kisset.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

[Luppa]
0

Orangeaktigt kiss kan de få av att äta mycket maskrosblad bla.

Som sagt, hur gammal är din hane? Låter verkligen som att hon är dräktig eller skendräktig?.

xlillixx
0

min hanne är ca 6 månader, men hans pungkulor är inte fullt utväxta enligt mig, men  det kan ju bero på annant eller att jag har en annan åsikt om hur de ska se ut.

samt att han höll sig så nära hennes ben och inte riktigt kom rätt till.. men det kan lika gärna vara så att hon är skendräktig? eller dräktig, vi får ju hålla koll fram över.

[Luppa]
0

#9 Vid 6 mån finns det nog inte många kaninhanar som inte är könsmogna…
Att kulorna inte ligger i påsarna kan bero på att de ibland "drar in dem" när man kollar, alternativt att testiklarna ligger kvar i bukhålan.

svartkanin
0

#9 Om din hane är 6 mån så är han garanterat könsmogen.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se