Löst bajs..(igen)
Passande nog har Ruff fått diarré.. en ganska liten pöl på ovanvåningen sen vanligtbajs varvat med löst bajs.
vad ska jag ta mig till med honom? han får ju gräs varje dag och helt plötsligt får han såhär ibland.. han vräkte i sig pelletsen men inga tecken på mask i magen, eller det skulle jag verkligen inte tro att han ns skulle få, men hö. jag vet ju att gräs är som hö, men min lilla herre äter nästan ingen hö.. jag ser detta som ett problem, minstingen här hemma äter dubbelt så mycket hö.
vad är det för tecken? det var ju bara någon vecka sen han var hos veterinären och blev hälsokollad och då var allt prima! han tappar inte hull..men kan detta komma också p.g.a att han får se Athena hela tiden? han smet in till henne idag (monster-kanin!!) oj så arg jag blev på honom, men jag tyglademig och tog in honom i buren, då hade han varit ute några timmar, men Athena som varit ute från morgon till kväll är helt normal..
hjälp/tips?
Ta bort allt grönt och ge bara vatten och hö. Ska man alltid göra vid diareé.
Av egen erfarenhet vet jag att små bebiskaniner som växer bokstavligt talat vräker i sig hö ;) Men äter din kanin dåligt med hö, så ta bort pellets och grönfoder helt så blir han illa tvungen att äta hö. Kolla tänder, höets kvalité o.s.v.
Mvh Linnéa, ULKH
www.torpetskaniner.webs.com <-- Nyuppdaterad!
blåbär och blåbärsris är bra mot diarré har jag hört
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#1 Jag ska fixa det direkt imorgonbitti!
Jag har alltid varit orolig för att ta bort pelletsen då han totalvägrar att äta sig mätt på hö.. men jag ska försöka!
#2 jag ska plocka imorgon direkt, har det på en kulle på tomten, har försökt ge lite a-fil idag men det var inte populärt! och torkade brännässlor har han även fått!
Kom på att det kanske är stress? idag flög det förbi två militärflyplan helt oplanerat i världens fart och inte alls högt, det var väldigt nära och jag blir så förbannad när de blir så! ska de inte skriva ut när de har körning? det är farligt för kaninerna att vistas ute när de kör ! jag tog in Ruff direkt efter det då han blev lite stel och osäker, Atteh klarade sig bättre hon brydde sig inte alls. Är det stor risk att det var stress?
Alltså.. om han gjort en pöl då är det ordentlig diarre. Det är rätt illa. Det är inte stress. Det är fel mat. Ge bara hö o vatten. Bara han mumsar lite då och då är det bra. Men klart du måste kolla att han är aktiv och äter och dricker. Men sådan lös mage är resultat av fel diet och inget annat. Inte alla kaniner mår bra av att äta färskt gräs. Och pellets.. hm, inte så mkt. Sedan beror det på pelletsen… men ta bort dem tills han bara gör fina hårda pluttar och sedan ger du lite grann bara av pellets 1 matsked säger många ska räcka till dvärgkanin, men om du ger 1½ så är det okej. Men vill du ha gottis till belöning använd pelletsgivan. Fast detta är när din kanins mage blivit helt tipp topp. Det är faktiskt farligt för dem att vara så dåliga i magen.
Det där är inte pga mask, det kan jag sätta en peng på. :p
Bara fråga om födan..
Är det pöl? det hade min kanin.. då fick hon fiberplex utskrivet och den vätskeersättning , de blir uttorkade av diarré. Så är de löst borde du åka in,
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#5 tja alltså, det var typ en droppe av rinnade sen var resten löst.. jag håller iof på med foderbyte just nu från det gamla till kanin&marsvin svenska foder..
men jag ska genast ta bort pellets och försöka ge honom hö i handen för då brukar han äta lite mer än vanligt.
tips? på veterinär jag kan ringa iaf? den enda som finns i närheten har stängt idag..
de konstiga är ju att han är pigg..? han sprang genast och mötte mig när jag öppnade dörren till kaninhuset.. han gjorde några glädjeskutt som alltid.. hm..
Okej nu ska vi prata bajs.
Droppe är droppe ok. Men sedan: hur löst är löstt? Filmjölk? Chockladmousse, eller… hittar inge annat lämpligt. Men typ beskriv.
Det är som Natha säger, om det är så det blir pöl eller rinner, då är det faktiskt AKUT.
Men är det andra konsistenser tror jag man kan vänta någon dag o bara ge hö. (JA! Handmata om han äter mer då. Handmata en gång i timmen för å va på säkra sidan, ställ ett litet larm på mobben som går en gång i timmen (eller timer-funktion) vänta och kolla efter bajs.. kolla om det snabbt blir bättre, eller om det fortsätter och komma rinn)
Ta bort pellets. Mata med hö. Proppa i så mkt han vill ha av hö. Se till att han dricker. Presentera färskt vatten kanske var tredje fjärde timme? (Har själv märkt att en ny skål vatten kan motivera, gärna lite fingerljummet eftersom han bevisligen inte mår toppen. Det är nämligen bra att hjälpa dem hålla bra temp för säkerhets skull.)
Men jag tycker faktiskt ni ska ringa ert närmase regiondjursjukhus el ev veterinär och bara rådfråga redan idag. Beskriva alla detaljer kring kost och bajskonsistens. Det verkar ju vara "okej" eftersom han fortfarande är ganska pigg (men kom ihåg att flyktdjur döljer sjukdom så länge som möjligt och så länge vill ni inte vänta. Och dessutom beror det på hur många gånger han haft små pölar av bajs.. och hur löst bajset är, det tar inte så lång tid att utveckla uttorkning, så därför är det viktigt att diskutera detta med akutvårdare per telefon.
Jag undrar också ifall det kommer ömsom löst bajs och ömsom hårda små kulor och ifall de är välskapta o jämna eller om de är ojämna?
Och ifall han börjar få fina runda jämna pluttar så är inte faran över. Det tar nämligen tid för kaninen att återställa balansen i tarmen. Cecotroperna kommer ta tid att fixa. Det går inte att sätta in gräs, grönsaker och gottis direkt. Även pellets ska man nog vänta med, vet nu inte vilken pellets ni har? Men ni ska nog vänta åtminstone några dagar - eller enligt veterinär. Så fort som möjligt borde ni skaffa Critical Care om ni inte har det. Men som sagt, fråga veterinär redan idag per telefon för säkerhets skull.
#9 endast en pöl hittad.
det andra bajset var mer en avlång klump som, tja var som choklad mousse fast hårdare.
Jag har fått i honom en näve hö bara i morse så det verkar funka att handmata, jag la även in blåbärsris som sas vara bra för magen. torkade brännässlor ska han också få då det sägs hålla kaninen frisk.
jag ska försöka få i honom mer vatten, ska gå ut snart och se hur han mår och då försöka få i honom mer hö igen.
Ja jag ska försöka få kontakt med veterinären nu direkt för att prata och förklara hur han ser ut och mår m.m
Imorse var det kulor som var lite blanka bara i buren, de var kulor men de såg ut som om de var lite blöta runt omkring sig, nu har han ju så mycket halm så han gmmer sitt bajs men det jag hittat är lika stora som de brukar.
Peppar peppar ta i trä! skrev i en tråd för någon dag sen att jag ska iväg och köpa Critical care försäkerhetskull men självklart hade de inte det nånstans förutom gnagarboden tror jag det var och de hade inte öppet!
Jag har även masserat hans mage idag, för jag ser ju somsagt inte när han bajsar så jag tänkte om jag kunde få ur honom lite bara så jag kan se hur det ser ut direkt när det kommer.
Han är inte bajsig i rumpan iaf, jag har bara tvättat bort lite från tassarna då han råkat gå i det lösa bajset.
Jag hoppas han kommer på bättringsvägen, och för hans del så är det tur att vi snart är klara med den nya hagen till honom som bara är träbelagd utan gräs! synd om honom men han ska nog inte få så mycket gräs då kan inte kan behärska sig..
jag återkommer när jag varit ute och sett hur han mår m.m
Tilllägg: det avlånga bajset var inte blindtarmsavföringen!
Tror det kommer gå bra. Det låter inte så illa som först. Det avlånga bajset var nog en missformad cecotrop (druvbajs), de blir så när bakteriefloran blir störd o de kanske blir gödda på för mkt pellets o annat. De äter dem inte - det kan bero dels på att de redan får för mkt av annat, men det kan också bero på att när bakteriefloran blir rubbad i blindtarmen så kommer dåliga bakterier, o då smakar nog cecotropen "skit" rent ut sagt och dessutom är den då inte heller nyttig, eftersom de andra bakterierna gör så att förruttnelseprocessesr o annat kommer igång. Det fina med cecum är att när den får rätt näring så sker en syrningsprocess som påminner om när vi gör surkål eller bakar surdegsbröd - och då hjälper det kaninens matsmältning och återför viktiga näringsämnen och bakterieflora när han äter dem.
CC ska du köpa när de öppnar efter helgen. Men just nu är det ingen panik som det ltåer. Det låter som om han kommer repa sig bara du fortsätter att mata med hö och gott ljummet vatten 37 grader, och spana efter bajsar. Jag tror nu inte i detta fall att det gör någon skada att massera väldigt försiktigt (men om det betyder att du lägger honom på rygg så tycker jag ändå att du ska avstå ifrån det. då det är onödigt att stressa honom så) Massage är egentligen bara bra vid förstoppning, och det verkar ju inte alls vara fallet här? Tvärtom. Dessutom är massage farlig ifall det skulle råka finnas gas i blindtarmen som spänner. Vilket kan vara bra att tänka på till nästa gång. Och när ni ringer veterinär så fråga vad de tycker om massage. Min veterinär tyckte inte det var någon bra idé när jag bad henne visa hur man skulle göra, för hon menade att beroende på diagnos så kunde det vara rent skadligt. Det har jag också fått belägg för när jag läst runt.
Bra att du kollat rumpan. Fortsätt med det, eftersom fluglarvsattack kan bli följden ifall kladdig rumpa inte uppmärksammas i tid.
Det går nog att ha honom direkt på gräs igen om en eller två månader - om magen blivit perfekt. Då ska han dock inte få för mkt gottis o pellets. Men det är en senare fråga.
Blåbärsris låter ok`? Även om jag själv inte vet något om det, mer än att det iaf inte är giftigt. Men det är ju rätt fibrigt så det är nog ok. Men strunta i brännässlorna så länge eller ta väldigt lite o ge? Höet är viktigare.
Det här ska nog gå bra. Men bra att ni ändå ringer o kollar tycker jag.
*pjuh* har varit helt till mig idag och varit där och gjort honom sällskap och försökt få i honom hö. lyckligtvis har jag faktiskt lyckat få i honom en hel full IKEA-höhäck! blev glad när jag såg att han gärna åt av det när jag gav honom det! :) jag har lagt ut hö inte bara i höhäcken utan även på ställen där han gärna springer förbi eller ligger, så han ska äta.blev även glad över att se att innan jag precis skulle gå in åt han hö själv! :)
jag har även tänkt extra mycket på honom och lagt in hans älsklingsfilt igen! jag tog ut den då den blev så smutsig ocg grisig (han kissade på den) och det gjorde att hela kaninhuset stank! men nu tänkte jag att han kan lika gärna få ha den där, det kan bli hans lilla ''tröst filt''. han slänge iaf sig på den direkt och gosade ned sig och fixade det gosigt för sig själv. :)
Jag tänker ändå ringa veterinären så de vet att jag finns här så de vet om något skulle hända igen, och det känns lugnande att ha en veterinär som vet vad som är på gång och händer!
jag ska köpa största påsen CC såfort de öppnar affärerna igen! aldrig ska jag inte ha det hemma igen!
Det här kommer nog gå jättebra tror jag. Men det är rätt att ringa veterinär. Det är bra att veta vad man ska göra om något blir fel, eller värre. Samt att kolla att det man gör verkligen är rätt. De kan ju också säga vad man ska kolla efter och vad som betyder att man ska åka in. (Men som det ser ut i ditt fall.. så kommer det här nog lösa sig utmärkt, och skulle det vara några kvarstående problem så behövs förmodligen inget akutbesök utan bara lugnt beställa tid)
Roligt att han återupptäckt höet. Bra att lägga på flera ställen (hellre små intressant6a givor flera ggr om dagen, då får han direkt ur påsen när det fortfarande luktar gott) En hel ikea höhäck! Bra jobbat!
Snuttefilt är bra.
Och CC efter helgen. Sen är du all set.
Det enda att minnas är att det kommer att ta tid för magen att repa sig. Det är massa bakteriefloror som långsamt ska ställa sig tillbaka till sitt friska tillstånd. Det tar sägs det 2-3 månader. Jag postar här en länk att kolla lite i.