Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 991 ggr
Kaneli
0

Besök hos kaninerna?

Undrar hur ni gör, tar ni emot besök för att titta på kaninungar? Har fått en förfrågan från en som vill komma med sina barn men känner att det kan vara stressande för honorna som har små ungar, vissa är bara 10 dagar och ligger tryggt inne i bolådan ännu. Vad tycker ni, är jag överbeskyddande?

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

pigelina
0

Kommer dom för att kolla på en unge dom ska köpa eller bara för att gosa med kaninungar?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Kaneli
1

#1 Pappan skrev att han ville komma och titta på kaninungarna med sina barn. Kan ju tolkas hur som…

Vincent...
0

kanske vänta tills dom blivt äldre? kanske 8 v?

HAHAHAHAHAHA…..

Tina-lin
5

När jag har ungar till salu får man komma och titta på dem när de är minst fyra veckor gamla, men då får man inte lyfta kaninungarna utan bara titta och klappa. Men då är det besökare som kommer för att titta innan de bestämmer sig för att eventuellt tinga en kanin.

Jag skulle inte ta emot besökare som bara vill "titta". Då får man gå till en 4H gård.

Jag har gjort misstaget att låta ett barn hålla en fyra veckor kaninunge, barnet tjatade på föräldrarna och föräldrarna kunde inte säga nej och dum som jag var gjorde inte jag det…Väl i barnets händer skulle den lilla ungen hoppa, som de gör när man inte håller om hela kaninungen. Så barnet tryckte ihop kaninungen så den blev helt ihopklämd (den började andas med öppen mun). Jag skrek till och tog ungen. Någon timme efter dog den, den fick antagligen sina revben krossade och lungorna punkterades antagligen.

Ovanstående har gjort att jag blivit väldigt "hård" emot alla besökare, jag informerar föräldrarna om den hemska olyckan och att jag därför inte tillåter att man håller i kaninungarna när de är så små- vilket ingen hittills inte förstått. Och jag tar inte emot besökare som bara vill titta. Det blir för stressande för de honor som har yngre ungar eller är dräktiga.

Kaneli
0

#4 Vilken skräckhistoria, precis sådant jag är rädd för… Vet ju själv hur svårt det kan vara att få barn att bete sig rätt hos kaninerna, har haft fullt sjå att lära upp mina egna och grannbarnen.

Man kan ju inte heller "tvinga" en besökare att sedan köpa en kanin och det känns inte så kul att bara haft öppen zoo-verksamhet för folk som bara vill att deras barn ska få klappa små kaninungar… Så jag valde helt enkelt att tacka nej.

dermot
0

Jag tar bara emot besök för dem som är intresserade och vill tinga/köpa eller de som är nära vänner eller släktingar. Har jag ungar och de fortfarande är små så får endast jag själv hålla så de andra får klappa eller titta - i alla fall om det är barn som är med.

Har dock aldrig hänt något och eftersom mina kaniner är så vana vid "väsen" och "spring" så brukar det inte vara några problem på det sättet. Ber för säkerhets skull att de som kommer och kikar är lugna och försiktiga.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Shabby-Chic
0

Jag tar regelbundet emot besökare i kaninshoppen, oftast handlar det om släktingar/bekanta/grannar eller folk som vill köpa/tinga kaninungar.

Eftersom jag har många kullar är ju åldrarna på ungarna varierande men innan ungarna är fyra veckor får man bara titta genom burdörren eller titta/klappa när jag håller i dem, mammorna till ungarna är ju vana vid besökare och tycker inte det är något konstigt när det kommer folk och tittar på ungarna.

Jag hjälper alltid barnen (och de vuxna) att hålla, visar vart de ska hålla händerna och vad man ska tänka på, och står bredvid och är beredd att ta tillbaka kaninen, små barn får sitta ner med kaninen i knät medan jag håller i kaninen.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

hjartelyckanskaniner
0

De enda som får se mina kaniner utöver familjen är grannarnas barnbarn. Har dock inga ungar.. Men köpare får komma när de är 4v och endast klappa om det nu är små barn som ska ha bebis. Dock godkände mamma att min syster akullw få klappa och ta upp ungarna vid 5 dagars ålder utan mitt godkännande. Som tur hände inget med ungarna. Men annars är det endast mina händer som är bland ungarna vid så ung ålder.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/