Antibiotika?
Hej!
Har sällan sjuka kaniner, men efter diskussion med en uppfödare vill jag fråga någon med mer erfarenhet när kaniner får Baytril resp Bactrim. Ges båda vid luftvägsinektioner eller bara Baytril? När använder man i så fall Bactrim? Vilken är skillnaden? Är någon av de båda bättre eller sämre ur kaninmagesynvinkel?
Tack på förhand?
PS: Ni som gissar eller bara kanske vet, svara inte. Snälla.

Undrar precis samma!

*skriver för att hänga med i tråden*
/Elvira :D
Jag har för mig att min kanin fick Baytril efter en större bukoperation. Han fick inga problem med magen av den, men det var en ganska kort behandling han fick.
Hejsan!
Jag fick Baytril idag eftersom de misstänker luftvägsinfektion hos min kanin.
Dock tycker jag att han har blivit trött av det,eller vad säger ni?
VI fick även ZooLac Pasta . Kram :D
PS.Har någon annan haft samma promblem att kaninen blivit tröttare när den äter Baytril?
PPS:.
Min kanin fick 7 dagars behandling.
#4 Tråden är 2 år gammal.
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Min kanin fick 10dagar inkluderat de han fick på sjukhuset.
Ja han var trött sen, men han hade ju så när dött av luftvägsinfektionen. Vad kan man vänta sig?
Jag tror man får räkna med trötthet.
Det sägs tom att man bör sätta i bur för att minimera att kaninen rör sig och gör av med energi som behövs för läkning.
Men jag gjorde inte det, för jag var mer rädd för att inte märka hur det gick för honom.Han tog det ju lugnt i alla fall, fast han inte satt inne.
ZooLac är ju för att skona magen.
Jag blev istället uppmanad att mata med critical care under tiden varannan timme ungefär.
Hoppas det går bra. Du får slå på nätet om det finns några problem med baytril, eller ringa apoteket eller sjukvårdsuppl. Eller så ringer du helt enklet till den doktor som du var hos och fick det, eller ett jouröppet regionssjukhus och dubbelkolla om det finns någon speciellt farlig reaktion på baytril att hålla ögonen på. Jag fick inte det intrycket utan att baytril är ett av de mest kaninsäkra. Men alltid bäst att höra isg för.
Nu har det gått ganska lång tid och jag vet mer om saken själv. I höstas blev en hel hög av mina kaniner sjuka och alla behandlades med Baytril mot luftvägsinfektion i tio dagar. Ingen mådde dåligt, blev trött eller fick problem med magen. Efter det har ytterligare en blivit behandlad, den här gången mot tandrotsinflammation. Jag har mååånga kaniner som ni kanske vet, så lite då och då blir någon dålig. Jag fick flytande miniform med mig hem ifall någon kanin skulle bli dålig i magen, men behövde aldrig använda det. Jag har varit hos Cecilia Trädgårdh på Fågelkliniken i Hjärup. Hon är toppen!
#7 Jag svarade #4 som skrev idag o behövde råd.. bara så du vet hehe..
Jo, jag förstod det, men ämnet är val egentligen alltid aktuellt. Kanske någon som läser som inte vet något alls och drabbas själv nästa vecka. Alla veterinärer vet ju inte vad som fungerar på kaniner.. Om man då vet själv vad kaniner tål, slipper ju kaninen utsättas för onödig fara.
Precis!! Heheh.. bara tänkte annars att det verkade konstigt med mitt svar på själva tråden

Tack för svaret!! :D