Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2239 ggr
[Ai-chan]
0

Djurplågeri

Vad gör man mot en utländskfamilj med barn som har en kanin som de plågar nå extremt? Streassar den och ja, misshandlar den skulle jag också kunna säga. Tror inte heller att den bor så stort som den ska ha. Polisanmäler man det? Landstinget? Men dom gör inte ett jävla skit i den här stan mot anmälningar mot djurplågeri, så tror knappast dom skulle heller göra något åt en kanin.

Jag vet ungefär vart dom bor. Ska man skriva en lapp och posta i brevlådan och be om att köpa den stackars kaninen? Risken är att de skaffar sig djur igen…

minaninar
0

Jag tror att man kan anmäla misstanke om djurplågeri, så utreds det genom hembesök. Man behöver inte ens nämna att de är utländska, ifall det på något vis blir relevant när länsstyrelsen undersöker så kommer de säkert påtala för familjen vilka regler som gäller här - ifall de inte visste det.Flört

Om du själv har sett dem "in action" så kan du ju berätta det du sett? Har du bara hört rykten, då är det bättre att säga att det kommit till din kännedom att xxx.., dvs att du hört om det, och att vad du vet har ingen anmält och då ville du anmäla för djurets skull.

Du ringer till länsstyrelsen:

http://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ix=h9&ie=UTF-8#hl=sv&gs_nf=1&pq=anm%C3%A4la%20djurpl%C3%A5geri&cp=18&gs_id=20&xhr=t&q=l%C3%A4nsstyrelsen+djurskydd&pf=p&sclient=psy-ab&oq=l%C3%A4nsstyrelsen+djur&aq=0&aqi=g1g-K3&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=822061af94f474e9&ix=h9&biw=1280&bih=841

Du behöver alltså inte veta, det räcker med misstanke, det är länsstyrelsens sak att utreda hur det förhåller sig och ditt namn kommer inte nämnas (men det kan du ju fråga dem om, men det är vad jag tror mig veta).

Jag tycker det är rätt att anmäla, både barn och djur. Även om man inte är säker. Ifall ingen på närmare håll agerar tycker jag det är bra att man gör det. Sedan är det ju också ett sätt att ta reda på om det stämmer.

Eller, om man känner till dem och möter dem så kan man ju vänligt upplysa dem om att det som de gör inte är tillåtet och hänvisa till att de läser på! Men jag tror det är lättare att ringa och kolla med länsstyrelsen först.

Fridaaaa
6

Samma sak som om det inte vore en utländsk familj?
Anmäla till länsstyrelsen och prata med dem så gott det går.
Inga har rätt att plåga djur, oavsett ursprung :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ai-chan]
0

Jag mejlade nyss länsstyrelsen, hoppas att de gör något.

mandyosv
3

Bättre att anmäla till soc. Lämna anonymt tips? om att de har en kanin de misshandlar och att du inte är säker på att barnen mår bra och att du tror att barnen far illa. då tar de nog hus i helvete :D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fridaaaa
2

#4 Soc gör ingenting som handlar om djur, bara människor. Länsstyrelsen har med djuren att göra.
Jag tror, anmäler man till Soc, och det blir liv i luckan, kanske kaninen får lida ännu mera.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllenAlicia]
2

om, man anmäler så tar dom ju säker kaninen och man kan få djurförbud

mandyosv
1

Ja de e sant iofs,, Överdriv till länsstyrelsen, säg inte att du "tror" att dom misshandlar den , säg att dom gör de annars så kanske dom inte tror de e allvarligt

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Imasy
0

Djurförbud ska det bra mycket till innan man får. Här i Dalarna var det ett fall med en (eller två bönder) som vanvårdat sin boskap i tio års tid innan det blev rättgång och de fick djurförbud.

Så tyvärr får man inte djurförbud för att man "bara" slår kaninen etc.

[Ai-chan]
1

Tyvärr krävs det väldigt mycket här med för att dom änns ska göra något.Även om det är flera som anmäler så händer inget. Och detta är "bara en liten kanin", svårt att tro att de skulle göra något.

mandyosv
1

du får nog fråga om du får köpa den!

hjartelyckanskaniner
0

Vet de som anmält till länsstyrelsen pga misskötsel men länsstyrelsen meddelade familjen innan de kom och då hade såklart kaninerna det snyggt i burarna och massa hö att äta trots 8-10 månader utan hö. En kanin dog av köld pga att hela kaninen var full av mjällkvalster så att kaninen knappt hade päls. En kanin hade mask och var sjukligt mager men de åkte inte och köpte medicin för detta. Tror aldrig att de slagit kaninerna, men mycket dålig hantering när kaninen är i sele. Man vill ju få familjen anmäld men går ju inte om länsstryrelsen mailar/rimger innan de kommer :( om de nu inte kommer en kvart efter samtalet. Man hinner inte fixa lagliga burar, städat ur allt och köpt hö på den korta stunden. Sen finns det de som blivit anmälda pga avundsjuka människor. Känner X-antal som varit med om det.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Jawa´s]
2

Hur vet du att de "misshandlar" sin kanin om du knappt vet vart de bor? Har du sett dem ute med den eller?
Varför går du inte själv fram och ber dem att ta det lite lugnt med kaninen? Jag tror nog att de kan svenska, hehe =)

minaninar
0

I stockholm har de inrättat en djurpolis..

http://www.polisen.se/Om-polisen/lan/St/op/Polisen-i-Stockholms-lan/Brottsutredning/Djurskyddspolisen/

en avdelning i polisen som jobbar "mjukt" också.. dvs. de jobbar även med förelägganden och pratar med dem som tar dålig hand och ger dem chanser att förbättra sig innan de griper in och tar djuren.

Om du ej bor i stockholm kolla om det finns på din ort.. eller där ni har er polismyndighet.

[Ai-chan]
2

Sverige är tröliga med sina djurlagar, och för lata och sega för att göra något. Det är bara att se på norskan som flydde till Sverige…  Sverige är för slappa!

Fattar inte varför de ska höra av sig innan de kommer heller, det är knäppt.  Inte ringer man innan till de som man ska storma in och göra husranskan på knark eller vad fasiken det kan vara. "Hejsan! Vi tänkte komma och göra husranskan hos er och kolla om ni har något knark. Gör inget innan vi kommer, vi kommer om 30min!"  … or something.

Jag har sett de hur de har hållt på med kaninen ute. I helgen tex så hade de kaninen i koppel som var skräckslagen med alla snorungar runt den, så den sprang av panik med hela flocken av barn efter sig. Den slet sig ibland, men någon vuxen fångade in den (efter att alla har sprungit efter den stackarn som sprang som om den sprang ifrån fiende), den vuxna gav ju tillbaka "leksaken" till ungjävlarna. De slet och släpade kaninen som var i koppel. De puttade/slog till kaninen så att den skulle springa så att de alla kunna springa efter den. En utav ungarna tog upp kaninen på stolen, drog ner kaninen som var i kopplet så att den ramlade ner, den hängde även stunder i luften i kopplet… Ja, jag blir bara så förbannat och irriterad.  Buren som den var i ute ibland såg inte alls nå stor ut heller, bor nog kanske i den inne med.

Jag tycker inte om människor, är blyg och har socialfobi - även om det har blivit bättre så har jag svårt med människor. Jag var påväg flera gånger ut, men många svärord hade kommit ut, och tyvärr så gick det inte pga fobin. Är irriterad och förbannad på mig själv pga det. Men jag gick förbi några gånger om och pratade i telefon vääääldigt högt om djurplågeri och att anmäla till polisen osv.  Men det hjälpte inte mycket…

Jag vet ungefär vart de bor.

Jag har inga problem med utländska, om de hade varit svenskar så hade jag även sagt svensk familj.

[Ai-chan]
1

Dock ska jag försöka gå ut till dom nästa gång jag ser dom och försöka prata, försöka prata lugnt och sansat. -_- Funderar på att ta ut min kanin och visa lite med hur man handskar..

minaninar
0

Såg du mitt inlägg?

Det där ska du absolut anmäla. Jag hade blivit galen. Det låter helt fruktansvärt. Jag blir galen bara av det du berättar.

Det är bra om man kan säga ifrån, men det är svårt om man har fobi.

Jag tycker du ska ta reda på var polismyndigheten ligger i din stad/län.. eller hur du nu bor. Djurpolisen borde inte bara finnas i stockholm. Det där handlar om djurplåger. Skulle du någon gång se dem igen göra likande försök filma det? Eller försök hugga tag i någon person i närheten som är vuxen och som kan hjälpa dig att gripa in.

Shizaam, jag hoppas det finns ett speciellt helvete för djurplågareSkrikandesSkrikandesSkrikandes Grrrrr

Vissa människor har absolut ingen empatiförmåga. Usch. Du måste anmäla. Polisanmälan och till länsstyrelsen och verkligen beskriva ingående vad du sett. Håll inte tillbaka. Eller be någon vuxen/förälder göra det åt dig ifall du tror att de skulle lyssna mer på en vuxen.

Var det någon mer person du känner (till) närvarande när det ägde rum? I så fall finns det ju någon mer som kan intyga att det faktiskt gick till så.

Jag blir helt vild. De måste sägas till på skarpen och förstå att det är olagligt och att det är plågeri.

minaninar
0

Alltså, har du sett dem göra så här mer än en gång? Jag tycker du borde kunna övertyga polisen om att de måste prata med familjen. Eller om det är länsstyrelsen, eller att man tar kontakt med dem och säger att det verkligen inte är ok det de gör. 
Men finns det inga andra som ser samma sak och reagerar? Går inga andra förbi? Bryr de sig inte?

[_hsleiufhbtv]
1

#11 känner mig inte aaaaaalls träffad! Undrar vem du syftade på där ;) men dom fick åtminstone en anmärkning så något "fel" måste LS ha hittat.

Hanna
2

Jag hade först försökt prata med dem. Hade ungarna varit ute själva hade jag nog inte kunnat hålla mig och gett dem en jädra utskällning (beroende på ålder, man kan faktiskt vara för liten för att förstå).

Hjälper det inte skulle jag försöka filma i den mån det gick.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

minaninar
0

#19 ja det är också bra, om det nu går att nå fram till dem, beror på deras ålder, om de är små elaka ligister eller bara extremt okänsliga. visserligen okänslighet är något man lär sig. de ha någonstans lärt sig hemma att det är okej att göra som de gör. Uppenbarligen har inte föräldrarna talat om för dem hur man umgås med kanin, förmodligen för att föräldrarna inte själva heller bryr sig.

Men spelar ingen roll, jag tycker inte man ska vänta. Jag tycker det där låter så illa att hon ska göra något på direkten, nämligen anmäla och påtala att hon tror att de inte förstår hur man ska/borde göra med djur - vare sig de vuxna eller barnen. För då kan ls eller polisen tala om för dem vad som gäller. Och sedan om ts möter dem så kan hon också påtala om hon ser nåt fel. Nåt måste helt klart göras. Jag skulle inte kunna sova om natten om jag inte anmälde.

hjartelyckanskaniner
0

#18 Du har iaf inte gjort något fel utan denna familjen är felet i detta dramat.

Mvh Emma

[_hsleiufhbtv]
0

#21 jo jag vet.. Men ändå. Dom kan ju inte varna innan -.-

hjartelyckanskaniner
0

#22 Inte direkt fråga ''när passar det er att vi kommer?'' klart att man säger ''inte idag men nästa vecka passar bra'' för då har man fixat allt.
Sen borde de ha en bok om lagar för varje art och ha med sig tummstock eller något och mäta om burarna är lagliga om det nu är ett djur som har en bur.

Mvh Emma

[_hsleiufhbtv]
0

#23 ja precis -.- så allt var ju fixat när dom kom.. Och mellie hade dom flyttat ur den olagliga buren då, och den minimala gallerburen var undangömd.

hjartelyckanskaniner
0

#24 Var det ''bara'' en olaglig bur då? för isf kan man ju bara göra en Hage på 6 galler i stallet- klart. Laglig bur.
Sen lilla SN =( Stackarn! bo i en transportbur.. Nu har han 2kvm att bo på så han är lycklig.

Mvh Emma

[_hsleiufhbtv]
0

#25 ja, därav det dumma -.- Jo, nu är han glad iaf! :3 och totalt >3 kvm ;)

hjartelyckanskaniner
0

#26 ojoj ännu bättre ;)

Mvh Emma

[_hsleiufhbtv]
0

#27 han har ju två våningar ;) fast dom är delade nu för ville bor på den översta ^^

hjartelyckanskaniner
0

#28 Tror man räknar/våning när man ska räkna ut kvm;) så blir 1,5kvm^^

Mvh Emma

[_hsleiufhbtv]
0

#29 jaja men totalt ;)

Stiinisen
0

#30 tänk vad bra han har det nu!
Han måste vara jätte lycklig som har en så bra ägare.. :)

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

[_hsleiufhbtv]
0

#31 hihi :') Så lycklig är han inte ;) nästa vecka ryker hans små bollar x)

hjartelyckanskaniner
0

#32 haha du bar BOHA! x)

Mvh Emma

mandyosv
0

Tänker tycka till lite om denna diskussion om att sverige har dåliga djurlagar, ja. Men det finns vissa jävla idioter till tjänstemän!

Finns ett superbra exempel och det är djurambulansen, Höganäs i Skånelän.

De är riktiga idioter där som själva vanvårdar djuren. Sanerar ej stallar, hästar fulla med löss. Bedriver en otroligt oseriös verksamhet som polisen gärna följer med i.

En gång t.ex beslagtog de 2 höns(!?) Enbart för att en granne hade ringt och sagt att de störde henne. De beslagtog hönsen när ägaren ej var hemma och skickade sedan en räkning till ägaren på ett par tusen kronor. Helt sjukt.

För att inte tala om alla de hästar som blev beslagtagna på Önnarps stuteri och vanvårdades av polisen som nu själva blivit polisanmälsa för vanvård. Kan man annat än säga att dessa "djurpoliser" lägger ner krut på helt sjukt fel saker.

[_hsleiufhbtv]
1

#33 haha nej tycker synd om honom :( ska boka tid imorgon, så förhoppningsvis blir det redan på måndag. Väldigt ledsen för att detta OTet.

sotlynx
0

Om man ser något sjur som far illa är det bara att fota eller filma och maila till länsstyrelsen. Då blir det liv i luckan. Man ska dessutom ringa polisen när man står och tittar. Om / när polisen kommer kan man alltid visa film/ bildbevis. Det blir svårt att bortförklara det som finns på bild!

Livets kaniner: Ang det du skrev innan om avundsjuka.. What goes aroud comes around. ( Du vet vad jag menar.. :)   )

[_hsleiufhbtv]
0

#36 jo jag skickade med en bild men inte fasen blev det bättre -.- dom varnade ju stället innan dom kom dessutom.. Bilden föreställde en av burarna då det var som värst. men det hjälpte tydligen inte.. Haha jo.. ;)

sotlynx
0

Men om man FILMAR pågående djurplågeri KAN dom inte komma undan. Det funkar ju som bevis i misshandelsfall…

[_hsleiufhbtv]
0

#38 jo det är klart, men om man bara missköter då? Som den här familjen jag anmälde. Då räckte inte bild, och inte allt jag berättade, som dessutom intygades av en annan i klubben. jag hade ju trots allt albin där i ett år, så var med om ett och annat.. :(

dermot
0

#34 Då var det kanske en av dem som var hemma hos oss en gång.. Hon sa att vi hade alldeles för liten Hage till våra hästar (2 stycken) den var dubbelt så stor som grannens som har 4  eller 5 hästar på samma aria (och det är ändå stort). Sedan så hade vi vattenpumpen på helt fel ställe (den var där den skulle fick vi reda på sen), hönsen fick inte gå ut (de är ute varje dag men eftersom det spöregnade den dagen hon var där så hade vi stängt så de inte skulle bli förkylda) och sedan hade en av hästarna för lite man… :P haha

Sedan stannade hon kvar i bilen i typ 2 timmar - antagligen bara för att få mer lön.

Mamma ringde och berättade så det kom en annan äldre kontrollant och han sa att allt var i sin ordning och då berättade han att hon hade blivit anmäld och fälld för djurplågeri på sin egen gård. Hon hade fått sparken typ dagen efter hon varit hos oss. Skumma människor det finns :/

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~