8årig kanin får anfall
Jag har en dvärgvädur som fyller 8år detta år. Hon har sedan igår ätit dåligt, äter inte pellets (som hon annars kastar sig över), inte knäckebröd (gav vi för att det vanligtvis är en favorit), men däremot äter hon sallad, grönt utifrån, jordgubbar och hö. Igår och idag har hon fått anfall där det ser ut som att bakbenen är förlamade och hon har svårt att hålla balansen. Vi trodde första gången att hon höll på att dö så vi lyfte ut henne ur buren och klappade på henne för att lugna henne. Strax efter vi lyft ut henne var hon precis som vanligt, hoppade omkring, satt på bakbenen och tvättade sig, inga problem med balansen längre alltså. När hon fått anfallen idag har hon efter kort stund återfått balansen och betett sig naturligt. Dock är hon tröttare än vanligt och när vi släpper ut henne så springer hon ut på balkongen och vilar där. Hon kommer fortfarande om man ropar och lockar på henne (kanske inte alla gånger, men det gör hon inte vanligtvis heller), hon är nyfiken och pigg i övrigt.
Hon har ingen sjukdomshistoria mer än att hon "plötsligt", i samband med att en till kanin flyttade in, slutade använda toaletten vilket har urartat det senaste året. Nu för tiden kissar och bajsar hon mest överallt, hon har till och från svårt att sköta hygienen vilket bidrar till att hon ofta är kissig runt könet och på magen samt har hon pälsförlust på insidan av bakbenen.
Någon som har tankar om detta? Generellt sett verkar hon må bra, men att hon inte äter och anfallen oroar självklart enormt. Är det veterinär som gäller eller är detta ett känt problem? Alltså tror ni vet. kan hjälpa? Tänker lite så med tanke på hennes ålder… Tar henne mer än gärna till veterinär om det anses bäst av er övriga.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Jag skulle tagit henne till veterinären. Då kan dem undersöka henne. Men som du sa, hon är ju gammal…
Ja veterinär direkt! Och nej, det är inte alls säkert att det är nödvändigt med avlivning. Det can vara nåt som kallas typ Encephalitozoon cuniculi eller nåt i den stilen. Det kan vara någon sorts öroninfektion som är lätt att behandla. Vet ej om epilepsi.
Men åk in, fast säg att ni vill att de går igenom vilka alternativ och att de ger er vettig diagnos och ger er bra info. Det finns flera sådana tillstånd som går att fixa. Svårt för oss att egentligen säga mer än så. Åk direkt, kolla gärna först om det finns någon som helst kaninkunskap dit ni ska. Vilken otur att detta skulle hända precis innan helg. Var bor ni?
Det du beskriver låter inte heller som om hon "lider" eller har smärta, för då skulle hon sluta äta. Men visst försök se till att hon äter.
En fråga: pelletsen som hon ratar, är de fräscha och färska och fina? Hur är det med utgångsdatumet? Det kanske finns ett sådant skäl att hon ratar?
Jag menar, äter hon hö men ej pellets så kan det ju inte va tänderna tänker jag.
Berätta gärna hur det går eller fråga mer. Men allvarligt tycker jag inte ni ska vänta, prognosen är mkt bättre om man skyndar sig in med just de där symptomen.
Se också til att hon dricker. Kan fresta med lite färskpressad apelsin eller citron på ett fat. Sen övergå till vatten! Kan vara heatstroke el uttrokning med i bilden?? Bara lös ide, varmt, det är extra viktigt med vätska för att hålla allmäntillsånd ok tills ni kommer till vetten
Hjärnblödning, epilepsi, något med öronen, kan vara ganska mycket.. Men vet!
Kan vara encephelitozoon cuniculi på tanke på anfallen och den dåliga balansen… :'(
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Pelletsen är färsk, den andra kaninen och 14 marsvin äter samma med god aptit. Vi har sett henne dricka sedan anfallen började.
Vi bor i Stockholm så veterinär är inget problem, vi brukar vända oss till Roslagstull som vi har förtroende för.
Vi har bestämt oss för att åka in till Bagarmossen nu. Håll tummarna för min Pella!
Försök m roslagstull.. testa om de har öppet ikväll.. det är midsommar jag skulle ej vänta.. regionsjukhuset är tyvärr inte så jättebra på ninisar.. tror det finns nån där som jag sett skrivit i sin CV att hon har lite kaninkunskap…
Roslagstull är bra!
Testa om de kan ge info per telefon.
Testa också Marianne Tornvalls mottagning i SIgtuna, kanske åtminstone kan få telefonkontakt på något av dessa ställen i kväll?? Eller regionsjukhuset bagarmossen
Jag håller tummarna så himla mkt.. låt dem inte ta förhastade beslut åt er om avlivning, se till att de vet vad de gör!!
Helene Alm (jobbar på Tyresö
Djurklinik, Stockholm) fick jag som tips? att vända mig till angående encephalitozoon cuniculi.
Hennes nummer är: 08-7701703
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Oj mitt inlägg kom lite sent…
#7 Håller tummarna för att de ska gå bra!
08-592 50 406 Marianne Tornvalls nummer förmodligen privat.. kanske hon hjälper?
hennes klinik
http://www.malarensmadjur.se/Vartteam.htm
Tel. 08-592 540 80
Cochon det är ju jättebra att det finns en till!!! Kanske ser ts det! Hoppas.HOppas. Hoppas.
Eller Sigtuna.. beroende på var de bor.. Sigtuna om det är öppet idag är ju då också en riktig kaninläkare.
Pella somnade in ikväll. Hos veterinären började hon krampa ännu mer, bete sig väldigt konstigt och det var tydligt att hon mådde mycket dåligt.
Mitt älskade hjärta.
#14 men fy vad hemskt. Vila i frid
#14 Stackars lilla. Och stackars dig.
Nu skuttar Pella med snygga kaninkillar på gröna ängar i kaninhimeln där det inte finns några bekymmer.
Men det är ju så sorgligt så man kan dö.
Visste de vad det var för något?
Jag kan ibland ångra att jag skaffat djur för jag redan kan få sån himla ångest för att han ska dö.
RIP Pella
Halva mitt inlägg försvann.. * men fy vad hemskt. Vila i frid
Om du vill och orkar får du gärna posta en bild på din älskling. Jag skulle gärna vilja se fina Pella som jag tänkt på en hel del i kväll.
Alltså mitt inlägg kommer inte med..
Fina lilla… Men nu har hon det bra o tänker på dig.