Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1333 ggr
moonlights
0

Hur är det möjligt?!

Som jag skrivit tidigare så fick min hona en oplanerad kull för snart 5 veckor sedan. I den kullen blev det 6 stycken ungar och alla är pigga och glada och har börjat äta fast föda. 

Men till saken, direkt jag såg att min hane hade tagit sig in till min hona så flyttade jag tillbaka honom till hans bur. Fyra veckor senare föddes den här kullen på 6 stycken ungar och jag trodde allting var frid och fröjd. Men nu 4,5 vecka senare så finns det SJU ungar till i ett bo hon byggt. Jag förstår inte ens hur det är möjligt eftersom jag inte ens har sett att hanen varit inne hos honan och om han har varit det så förstår jag inte hur han har tagit sig in dit.

Jag känner mig som en urusel ägare och jag vet inte vad jag ska göra!
Honan är pigg och glad och äter som hon ska men blir det inte lite väl mycket för henne att ta hand om 13 ungar samtidigt. Jag klarar inte av att ta bort de nyfödda ungarna och har ingen som kan göra det åt mig. Jag vet att man som djurägare ska kunna göra det som är bäst för djuret men det här är en sak som jag inte klarar av att göra även om det kanske är det bästa.

Så hur ska jag göra? Klarar honan av att ta hand om alla ungar? Är risken stor att hon stöter bort de äldre ungarna? När kan man tidigast sära de äldre ungarna från mamman?

Jag vet att det är mitt fel och att jag borde ha varit mer uppmärksam så ni behöver inte påpeka att jag är en dålig ägare. Jag tvekade först om jag skulle skriva här eller inte eftersom att det finns så många som är duktiga på att kritisera en istället för att komma med tips? och råd (jag vet att man ska kunna ta kritik på ett forum), men jag har redan så dåligt samvete så ni behöver inte göra det värre.

Lamina
3

Nu är jag inte så kunnig på kaniner, och vet faktiskt inte alls hur stor risken är att mamman stöter bort dom äldre ungarna och sånna saker. Men en sak vet jag, och det är att kaniner är gjorda för att reproducera sig. Och sådana arter (sånna som överlever bara genom att reproducera sig som tusan alltså) brukar ha sina egna små knep. Som t.ex. att kunna lagra sperma och bli dräktiga igen trots att ingen andra PARNING skett. Nu vet jag inte om så är fallet med kaniner, men med tanke på vilka andra knep dom kan hålla sig med när det kommer till just reproduktion så skulle det inte förvåna mig.

Jag har hör om sådan fall bland bland annat råttor, som ju också är redigt duktiga på att blir fler om man inte håller koll.

För övrigt anser jag inte att en tjuvparning är hela världen. Det händer även dom bästa. Det har då iaf hänt både mig och nästan alla jag känner och ser upp till inom djurvärlden (iaf dom som håller djur av båda kön).

Som exempel kan jag säga att jag själv sitter här med 3 kullar möss efter att en av mina hanar bestämde sig för att flytta in hos honorna, och faktiskt satt där i några dagar innan jag upptäckte honom! Förvånad Det var en enorm brist på uppmärksamhet från min sida, men inget jag har fått skit för från någon konstigt nog. Bara idel trevliga ord och uppmuntrande kommentarer som att "det händer även dom bästa". Och det gör det ju faktiskt, har jag märkt. Så så länge man lär sig av sina misstag så tycker jag inte någon annan har rätt och komma och hacka ner på en för dom.

(Fast jag måste ju nämna att honorna bodde i en enorm bor med många gömställen, så så konstigt var det inte att jag inte upptäkte hanen. Men ändå, jag skäms för det.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Linnet
0

Har varit med om samma sak, en omparning direkt efter att en kull fötts, så det kom en kull till efter 30 dar, Den första kullen var bara 2 ungar och dom var stora så efter några dar eller dom var väl ca 5 veckor så flyttade jag dom äldre till en egen bur, kändes som att dom inkräktade för mycket på dom yngre, var inne i boet där dom små låg osv. Det var inga problem, men du har ju betydligt äldre ungar än så, nu är det ju dom små som behöver dias, fast dom äldre gör det väl också fortfarande, vet inte hur du ska göra, är dom tillräckligt stora att flyttas från mamman, dom klarar sig ju, för dom äter ju själv. Hade en hona som dog från sina 3½ vecka gamla ungar, där var det nån liten som inte klarade sig, men i övrigt så gick det bra.

[Luppa]
0

Men nu var det ju så att ts flyttade hanen 4 veckor innan första kullen kom ;)

På något sätt så måste ju honan ha blivit parad igen.

Linnet
0

#3 Ja givetvis har hon blivit omparad, men det är ju redan skett, men hon ville ju ha råd om hur hon skulle göra med alla ungarna.

Stjärnfallets
0

TS, hur gamla är de äldsta ungarna?

En kompis till mig fick en kull och när de var 4 veckor så började honan stöta bort sina ungar och bita dem varpå vi särade på ungar och mamma eftersom ungarna åt själv. Två av dem har jag haft hemma sedan de va 4 veckor och de är stora och fina och 11 veckor idag :)

Alltså borde det i teorin inte vara några problem om de är 4-5 veckor gamla.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Stjärnfallets
0

TS, hur gamla är de äldsta ungarna?

En kompis till mig fick en kull och när de var 4 veckor så började honan stöta bort sina ungar och bita dem varpå vi särade på ungar och mamma eftersom ungarna åt själv. Två av dem har jag haft hemma sedan de va 4 veckor och de är stora och fina och 11 veckor idag :)

Alltså borde det i teorin inte vara några problem om de är 4-5 veckor gamla.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[Jawa´s]
0

Jag hade flyttat de äldre ungarna så fort de var 6v för att göra plats åt de nya.
Lycka till! =)

minaninar
0

Man kan tydligen dela upp stora kullar enligt följande:

Rabbits usually only have 8 nipples. I would split the litter into two nest boxes. 5 bigger in one and 4 smaller in the other. Put the 4 smallest in with the mom at 7pm. Put the others in a safe place until 7am and then switch them. The 4 smallest will get lots of time to catch up and does are more likely to feed in the midnight to 5am time slot. The five bigger kits will 'popcorn' and chirp to get her to feed them when they go in the morning so she will be making plenty of milk. Good luck.

detta är en kommentar från youtube av den som postat video om bottle feeding. Tyckte det var mkt mkt intressant och har inte hört någon här förespråka detta. Nu har du ju ungar som är mkt större o deras behov är inte lika stort.. men ändå? Om du bara ser till också att mamman får den mat en digivande behöver så kan det funka. Jag har sökt mer info på nätet om denna metod men tyvärr inte funnit mer.

Intressant va?

Här är videorna av henne:

http://www.youtube.com/watch?v=CyMo1hFuohY

http://www.youtube.com/watch?v=W1SDy72pEng

Lamina
0

Ingen som har någon kommentar om hurvida kaninhonor kan larga sperma och bli dräktiga igen utan omparning eller inte? För som sagt var, jag vet att råttor kan göra det. Och tydligen även möss har jag märkt nu, när min ena mushona tydligen blivit dräktig igen trots att alla hannar flyttade innan hon fick sin första kull. Kan dom så borde väl kaniner också kunna det, dom är ju som sagt var gjorda för att föröka sig?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Friggeshoppkaniner
0

Är ungarna ur första kullen 4,5 veckor? För isådana fall borde dom klara sig utan mammans di, möjligtvis om du ger dom mjölkersättning men vid den åldern brukar dom börja äta hö och sånt :)

moonlights
0

#10 Jepp de första ungarna är 4,5 vecka blir 5 veckor på söndag. Vad ska man ge för mjlkersättning isådana fall?

mandyosv
0

#11 behövs nog verkligen ingen mjölkersättning!  Ge dom mycket mat!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fridaaaa
0

#11 Nej behövs inte :P Dem får säras ifrån mamman från 6 veckors ålder, och innan dess äter dem själva, likaså vid nästan 5 veckors ålder med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moonlights
0

#13 Okey vad bra men då särar jag dem från honan imorgon :)

pigelina
0

Är Dom äldre ungarna friska och krya och äter vanlig mat skulle jag nog sära på dom nu. Vist säger lagen att dominier ska säras innan 6 veckor, men jag tror nog att alla mår bättre av att inte bo med varandra. Har två 8 veckorsungar som bott ensamma hela tiden, dom slutade dia när dom var 4 veckor.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus