Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 3285 ggr
Saffran.
0

Burunderlag?

Igår kväll fick jag reda på att jag ska få köpa en kanin! :D

Allt plugg och prat i flera månader fick mina föräldrar tillslut att inse att jag verkligen vill ha en och att jag klarar av det. *lycklig tjej* :3

Jag har bara ett litet problem… vad ska jag ha för burunderlag? Det ska funka bra till en innebur och inte damma. Jag har funderat på hampa. Funkar det? Men det verkar ganska stickigt… >.<

Förslag? :)

ninor
0

Jag tycker att toa-lätt funkar bra. Jag tycker inte att det dammar, luktar etc. Nackdelen är väl att det kostar en del. Men nu har jag istället lagt in dörrmattor i min ena kanins bur och har endast toa-lätt i hans toalåda. Dock är väl det kanske inte att rekommendera om du skaffar en kaninunge då det kan ta ett tag för dem att bli rumsrena. Har inte provat hampa, men det finns ju spån, torv och lite andra alternativ också.

Saffran.
0

#1 Ja, kan hålla med om att toa-lätt inte verkar ett dugg dammigt. Men eftersom att jag ska betala allt själv så är det mina pengar som ryker.. :/

Som du säger så är nog inte matta så bra när den är unge, och därmed inte rumsren just då.

Torv är nog lite onödigt att ha innomhus, då det är till för att hålla borta flugor och för att hålla svalt. ;)

Vincent...
0

jag har spån ,ibland halm över eller hö ;D

HAHAHAHAHAHA…..

Saffran.
0

#3 Jag tänkte ha halm i huset. :)

Men spån verkar damma så mycket, och min mamma är ganska känslig för sånt. :c

minaninar
0

Hampa funkar utmärkt.. inte särskilt stickit. Min kanin gillar att ha det i toan.

Ska kaninen få springa fritt?

För det är olika, jag skulle inte bara ha dörrmatta ifall du ska ha ninen där hela tiden. Det blir för hårt. Har man frigående så är det annan femma. Men se till att han får gå på delvis mjuka underlag som påminner om ängar/jord/mark.. Inte asfalt, betong o hårda golv bara. Om du fattar vad jag menar.Tungan ute

Men det finns ju de som också har handdukar i buren.. jag tycker inte det låter som en så himla dålig idé, men samma där, du måste ha flera lager så det är lite mjukt samt byta när det känns fuktigt o ofräscht.. Och eller gamla lakan och kisskydd och sånt som man förmodligen kan hitta billigt på blocket eller loppisar. Som man tar hem o tvättar 95 grader o sen voila.

Fördelen rent ekonomiskt är att de går att tvätta 95 grader, ifall du får för föräldrarna.

Vincent...
0

annars kan du ha ute kanin ;D

eller matta i buren och en toa låda med kattsand, har kattsand i burarna funkar ganska bra tycker jag!

HAHAHAHAHAHA…..

[Wera]
0

Toa-lätt och halm över. För toa-lätt är så hårt :S haft kaniner som inte ens vill skutta på det utan bara sitter i ett hörn.

Alt. få kaninen rumsren och gå på toa, då kan du ha tras- eller gummimatta sedan spån eller toa-lätt i lådan.

Spån dammar, torv dammar också och ser så smutsigt ut :S

Suskiv
0

Hampa är superbra inomhus, vi har det till våra inomhusdjur. Har även det till kaninerna men nu senast så var hampan slut så då köpte jag spån och sen så fick jag en till spånbal av mina föräldrar så kaninerna har haft spån de senaste månaderna.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
0

Torv har jag förstått skulle bli enormt grisigt inomhus.. så ska undvikas.Tungan ute som ovan säger..

Mjukt ska det vara i buren, dvs, sviktande underlag, viktigt om du kommer ha kaninen där större delen av dag o natt. Men se till att han får vara ute o springa ca 4 timmar om dagen åtminstone.

Kattsand är inte så bra, eftersom det dammet kan orsaka problem i luftvägarna. På många seriösa sidor som säger man att det ska undvikas. (Ev finns det någon sand som är ok för kanin.. men jag känner inte till).

Saffran.
0

Tack för alla tips? och råd allihopa! :) Jag tror jag kommer köra på hampa, halm i huset och kattsand i toalådan ;) Låter det bra?

minaninar
0

#8 kolla bara så kattsanden är kaninsäker.. det finns en hel del som inte är det har jag förstått.. Jag tycker peewee är underbart i lådan…Flört

Vincent...
0

#10 låter bra, det blir nog en lycklig kanin ;D

HAHAHAHAHAHA…..

Lina R
1

Har precis provat halmpellets (finns på Granngården).

Är supernöjd! Mjukare än träpellets men funkar lika bra. Luktar bättre än toalätt.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Hampa är bättre än spån och torv, men skräpar mer än vad pellets gör. Det är dock enormt mycket mindre skräpigt än spån. Luktar gott också.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Saffran.
0

#12 Haha, ja det hoppas jag. :)

#13 Det låter ju jätte bra! :D

Hur mycket kostar det på granngården? :)

minaninar
0

#13 funkar halmpellets inomhus? msåte man blöta upp dem först? Eller kan man göra som med träpelletsen och byta det som löser upp sig?

Saffran.
0

#13 Oj, trodde du skrev hampa först.. men det du beskrev i nästa inlägg var ju toppen! :)

torpetskaniner
0

#13 Lina, hur funkar halmpelletsen för dig?

Jag blötte upp min så gott det gick, vilket jag tyckte blev äckligt.. Sen började kaninerna käka av det :S Så jag vågar inte prova resten av påsen…

Lina R
0

Blötte upp?!

Inte det jag tänkte ha dom till :D.

Jag la in dom "råa", precis som jag gör med träpellets (eldningspellets). När kaninen kissar på dom faller dom sönder så det är ju jättelätt att sila bort kiss från torra.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
0

Åh så bra. Jag hade hört något underligt om att man skulle strö dem i box/bur och så skulle man vattna på dem, och då skulle de ligga som torv ungefär ganska länge? Därför trodde jag de ej gick att ha inomhus. Men det låter ju toppen!

torpetskaniner
0

#19 Men det står att man ska vattna pelletsen lite, iaf för hästar.
Jag provade även att inte ha blött, men då käkade kaninerna (och jag antar att det sväller i magen då) :/

Suskiv
0

Halmpellets låter verkligen spännande, men hur är det om kaninerna käkar på dem, mina kaniner äter halm så risken är väl ganska stor att de käkar på hampellets också.

Fridaaaa
0

Har har spån och ibland spån plus halm :)
Fungerar bäst här, både inne och ute.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina R
1

Min hade annat godare att äta…. Det var aldrig ett problem. Hade dessutom vanlig halm ovanpå (angora).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

Mina har också godare men verkar gilla halm ändå.

[_annaH]
0

Använder endast spån till mina kaniner :) Har även spånpellets i toaletterna då det inte fastnar som spånet gör :)

Vart köper man sån hampa?

Lina R
0

#25 Ja vanlig halm äter dom gärna men inte halmpelletsen, den var ointressant :).

#26 Fanns tidigare på Granngården, nu får man nog leta efter lokala återförsäljare.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
0

#26 sök på stallströ, det finns på pax horse, jag vet dock ej om den är grövre o på något vis sämre än den smådjurshampa som jag använt. Men om jag köper hampa igen så kommer jag undersöka, för det är mkt billigare. Om jag inte minns fel så erbjöd sig den snälla damen där att skicka hem liten "testpåse" för jag skulle få känna på kvaliteten..om jag minns rätt.. annars kan man väl erbjuda sig betala porto för att de ska skicak.. behöver ju bara vara typ mindre än en näve för att man ska bilda sig uppfattning.

På granngården tror jag de kommer få in igen, jag tror nämligen det har att göra med sådd o skörd. Eftersom så få har licens att odla hampa så tar väl skörden slut snabbare. Men senare i sommar/höst borde det funka att få tag i.

Det finns flera återförsäljare om man googlar stallströ hampa häst mm..

Saffran.
0

#26 Det finns att beställa på gnagarboden. Och som jag har uppfattat det så finns det även på granngården. :)

[Ai-chan]
0

Alspån har jag till min kanin som bor inne. Jag är känslig för vanligt spån, även toalätt strö som dammar extremt. Men alspån funkar bäst för mig.

Saffran.
0

#30 Jasså. Vad är det för något? :)