Kanin
Hej! Jag har några frågor angående kaniner, har försökt att hitta svar på google men då jag dock inte hittade de svar jag sökte efter bestämde jag mig för att bli medlem här.
- Hur lär man kaninen dess namn?
- Om kaninen äter bra foder, grönsaker och gräs, är hö då nödvändigt?Kan ju förresten inflika att kaninen verkar må hur bra som helst.
- Om man ska skaffa en till kanin, hur stor är risken att dem INTE går ihop?
- Lea,(min dvärgvädur) tycker verkligen inte om att få klona klippta. Hur ska jag göra för att vänja henne vid det?
Tacksam för svar, allihopa!:)
1. Träning, träning, träning.
2. Hö är alltid nödvändigt.
3. Väldigt olika, men oftast är chanserna 50% att dem ska kunna gå ihop.
4. Belöna henne när hon ligger lugnt kvar och prata hela tiden med henne, ge dig inte, det är hon som vinner om du låter henne få sätta sig upp igen när hon sprattlar.
Man lär kaninen dess namn genom att klickerträna den, tror jag.
Hö ska dem ha fri tillgång på.
Dem ska vara samma ålder ungefär och vara unga när man sätter ihop dem, hur gammal är din kanin?
På KANINMAGAZINET finns det info om klorna.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Tack för tipsen!
1. Man ropar ofta på den i samband med mat osv =) Säger dens namn helt enkelt. Men det tar tid. Jag har väl inga direkt bra tips? på det.
2. Ja absolut alltid hela tiden hela dens liv. DEN MÅÅÅÅSTE HA DET!!! Det är otroligt viktigt. Hur länge har den gått utan och vad gör du på vintern?
3. 50% Om det är en till hona du ska skaffa till en till hona. 2% Om du skaffa en till hane om du har en hane. 80% Om det är en kastrerad hane till en hona & tvärtom. 100% chans för ungar om det är en hane till en hona och tvärtom.
4. Du får försöka lägga henne på rygg och se om hon slappnar av då, gör hon inte det får du sitta ner på en stol eller på golvet och försöka klippa försiktigt med en klosax. Om det inte funkar bra heller får du ta hjälp av en till person som kan antingen hålla eller klippa. Obs glöm inte klon som är på sidan av framtassarna. Testa att hålla tassen åt olika håll och se vad hon föredrar, antingen böja den lite bak så du får klippa under ifrån eller hålla fram tassen med handen.
Lycka till!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#2 Ålder är inte alls nödvändigt, de kan va i vilka åldrar som helst båda och två och när man sätter ihop dem =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Hejsan, här kommer lite visdom åt ditt håll!
Min första kanin, Tiger, lärde sig sitt namn genom att jag ropade på honom genom att säga "kom Tiger!" eller liknande. När han kom fram till mig fick han en liten godisbit.
Bara att vara tålmodig! :)
Kaniner ska alltid ha tillgång till hö! (Se dock till att det är "löst" hö och inte hårdpackat som man kan köpa på ICA tex)
Dels så hjälper hö till att undvika hårbollar, ger näring och proteiner.
Kaninen äter ju små mängder mat ofta under hela dagen, så om du begränsar tillgången till hö så kan det leda till tarmstörningar.
Jag skulle tro att det är större chans att dom går ihop om båda är kastrerade/steriliserade, samt om den nya kaninen är yngre än den du har. Vissa kaniner vill väl dock vara ensamma (vem vill inte det ibland!)
Du kan ju alltid prova att låta din kanin få träffa en annan främmande kanin innan och se hur hon reagerar.
Ja du .. våra senaste kaniner (två systrar) HATADE att få klorna klippta, medans mina två tidigare tyckte det var helt okej.
Min sambo var den som höll i kaninerna medans jag klippte, han var dock inte så stadig på handen så ibland hoppade kaninen till eller sparkade till ordentligt.
Det jag kan rekommndera är att ni ALLTID är två (om det går) tills kaninerna är vana vid klippandet. Att lägga över en handduk över kaninen är något vi gjorde, då det lugnade ner dom rätt så mycket.
Så fick jag lirka fram en tass och klippa. :)
Se också till att hon får mycket gos (eventuellt lite äpple/morot/sånt hon gillar) så kommer hon snart att koppla någon minut av klippande = mumsiga saker och gos från matte/husse !
Ja det var väl allt .. önskar dig lycka till! :)
- Therese
- Therese
#5 Okej, jag har läst det någonstans…
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
1. träning, precis som när man lär en hund inkallning t.ex :)
2. Hö är basfodret till en kanin, ska uppta ca 80-90 procent av kaninens dagliga kost MEN nu sommartid går det bra att ge mycket gräs istället (efter att ha vant kaninen succesivt) men den ska alltid ha tillgång till hö i buren ändå.
3. Beror på individerna och kön. 1 kastrerad hane med hona brukar gå bra ihop :)
Jag har 2 honor ihop, dock var den yngsta honan bara 4 månader och den andra 1½ år när dem släpptes ihop.
4. Träning, träning. Inte ge med sig när dem börjar sprattla. Bra att vara 2 st på en sån kanin :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Många bra svar :)
Jag "klämmer" alltd kaninernas öron mellan knäna.
Alltså, lägger den på rygg på mina ben med huvudet mot mina knä och stoppar ner öronen mellan mina knä och "klämmer" till.
Kläm inte för hårt bara ;)
Det brukar få dem att ligga still och fungerar bra för kaninerna.
Tack för alla svar, allihopa!:)