Vad gör man..
Ja, vad gör man när en bekant (nära vän till min mor -.-), vanvårdar sin kanin?
De har en kanin då det var en gåva till dottern, som är 5 år. Så det är dottern som tar hand om kaninen.
Kaninen får bo i en liten 'triangelbur' utan tak, dygnet runt. På gräsmattan. Står på samma plats som för någon vecka sedan. Får det inte städat (bodelen är full av avföring, där även maten ligger…), får inte gräs eller hö (de har en hel oklippt gräsmatta som kaninen gärna hade skuttat runt i.)
Sade till henne senast jag var där att de bör fixa en riktig bur snarast. Det hemska är väl att modern är en föredetta uppfödare? Vågar inte tänka mig hur hennes uppfödning var då hon behandlar nuvarande kaninen såhär.
Han har stora tovor i ansiktet pga brist på pälsvård. (Tidigare har hon klippt bort tovor då det verkar som ett bättre alternativ än att ha daglig pälsvård, han är lejonhuvad korsning…?) Skickade länkar till henne idag om hur en kaninbur ska vara enligt lag, samt hur en kanins grundläggande skötsel är.
Svaret jag fick var att det var "tillfälligt" att kaninen hade det såhär.
Har även erbjudit mig att ta hand om kaninen, men nix. Det går icket då det är dotterns.
En vän tycker att jag bör anmäla detta, dock tycker inte mina föräldrar det då denna bekanta ligger i en skilsmässa och har det svårt nog.
Satt hemma hos dem idag, med kaninen på gräsmattan och pysslade om honom och försökte få det bra för honom. Då kom barnen förbi och undrade varför jag gjorde så.
Vissa barn ser ju endast djur som 'leksaker'.. vilket jag tror att dessa barn gör.
Ursäkta om texten är en enda röra. Det är sent och har varit en lång dag.
För övrigt heter kaninen Stampe Hello Kitty
Herregud, lät verkligen inte alls bra.
Jag tycker att du ska anmäla henne, inget djur ska behöva ha det så!
Jag tycker också du ska anmäla. Att hon ligger i skilsmässa är ingen ursäkt. Hon verkade ju dessutom avvisa dina förslag på ett sätt som tyder på att hon inte bryr sig. Ok, hade hon legat i skilsmässa o sett skuldmedveten ut och sagt: ja jag vet jag ska ordna det där.. och det faktiskt blev förändring så vore det en annan sak.
Att hon blir anmäld är bra! också för henne som djurhållare, då vet hon att det inte är ok.
Jag skulle också anmäla. Visst, man kan ha det svårt privat, men antingen så tar man hand om djuret eller så säljer man det/lämnar ut dte på foder. Du har dessutom sagt åt henne att det inte är okej, men hon har inte ändrat på det.
//Jessie
Jo och visar personen inte något intresse av att bättra sig.. då har man förbrukat min sympati iaf..
håller men #2 helt!
Kaninen ska inte behöva leva så! men om du frågar barnet om det är okej att du tar han dom den då? en 5 åring tar inte så bra hand om djur och köper man då ett djur så får man vara berädd på att man måste ta hand om det och inte bara låta kaninen "förfalla" :( usch tycker så synd om den!
Ja, jag har ju som sagt pratat med henne tidigare och det är verkligen synd när det blir såhär. :( Då jag pratade med henne för någon vecka sedan sa hon att det skulle bli fixat snart, även idag sa hon ju att det är tillfälligt och ska fixas snart.
Ska dit imorgon så ska prata med dottern och se vad hon säger om att jag/någon annan får ta hand om kaninen.
Tack för svaren, känns bra att man inte är helt ensam. :)
Absolut. Och dottern är ju på tok för ung för att ta hand om kaninen. Det är de vuxna som ska göra. Dottern kan få hjälpa till men måste också lära sig vad som är ok och inte kring kaninen, samt när kaninen vill vara ifred. Det är de vuxna som ska lära henne vad kaninens kroppspråk säger osv. Blir så sur när man hör om folk som låter ungar härja med djur. Synd också om ungarna som inte lär sig bättre. Minns själv katter som jag haft som min farsa inte brydde sig värst om. Jag fattade aldrig varför de tacklade av efter typ två år.. (nu efter har jag förstått att et var för att pappa gav hundmat (som var billigare), havregrynsgröt med mjölk och förmodligen att han aldrig avmaskade dem. Men jag hade ingen aning. Jag var bara lessen för jag inte fick ha dem inomhus. Därför överkompenserar jag min kanin.. och gärna inför farsan så han får se hur jag riktigt daltar och ömmar och håller på. (6) Ser att han lider. Han tycker djur ska göra nytta.
Usch, ja.. men man ska lära barn att vara bra med djur. Viktigt.
Namnet skulle inte jag haka upp mig på, en unge jag sålde fick namnet Sixten Blixten Molly Mus ;). Han blev däremot väl omhändertagen och levde lyxliv.
Däremot så hade en anmälning varit på sin plats mot mamman där. Det är hennes ansvar att djuren som bor hos dom mår bra, inte barnets, och det är hos henne skulden ligger. Så anmäl (jag anmälde en kompis som misskötte sin häst, vad skulle jag gjort?)!
Barn är oftast ganska bra på att döpa saker. :)
#7 usch ja, som det kan bli ibland. Har också några barndomsminnen om djur som blivit misskötta. Det är inte kul det. :/
Usch. Har gråtit hela vägen hem. 
Kan inte fatta hur folk tänker när de behandlar djur såhär. 
anmäl
#11 ska göra det, då när jag pratade med henne idag så ignorerade hon mig efter att jag sa ordet vanvård.. Fattar inte. :/
#12 inte jag heller :(ska oxå anmäla ''en kompis''
Nä då har hon verkligen förbrukat sin chans. Anmäl du, hon måste få signal om att det inte är rätt.
Har du anmält? Det faktum att hon var uppfödare är ju hemskt!!! Stackars kaniner :( Hoppas att det funkar med anmälning och att hon fattar att hon måste at hand om den och att en 5 åring inte kan ta hand om en kanin själv!
#15, de kmr ta kaninen om den inte mår bra och sånt
Du kan faktiskt ringa och göra en anonym anmälan, men då gäller det att du inte säger ditt namn när de svarar på LST.
#16 dom får väl en till chans? Eller??
Har inte anmält än. Kollade just på telefontider. Vet inte om man ska anse det som ett akut ärende heller.. annars blir det till att ringa i morgon bitti.
det är ''stängt'' nu
Bara för att dom har det svårt nu p.g.a relationsproblem ska det ändå inte drabba djuret och därmed ska detta anmälas…
Om det inte är så att kaninen är i jättedåligt skick att de bedömer att den måste akut omhändertas (oftast avlivning som gäller under dessa "omhändertaganden) kommer de att få ett föreläggande att åtgärda de ev bristerna inom en viss tid.
Sedan kommer LST tillbaka och gör en ny kontroll, som för övrigt kostar ca 600 kr / påbörjad timme, och ser allt bra ut händer inget mer, men är inte bristerna åtgärdade kan de ev få en ny chans, kanske inte, men det beror väl kanske på vilka brister de kommer att påpeka.
Detta räknas nog inte som ett akut ärende så du får nog vänta tills imorgon bitti tyvärr.
Såg även idag på kaninen att hans klor var extremt långa. :c kanske därför han gick lite konstigt? gjorde det jag kunde idag för att han skulle få det bra.
och det är ju en triangelbur, så den har ju ingen botten… men den har stått på samma plats väldigt länge, det var jag som flyttade den senast… lol. och hon säger att hon har flyttat runt den när jag prata med henne idag. :/
skulle gärna tagit med honom hem då jag har en stor utebur som inte används. men hon är ju så bestämd på att ha kvar den. fattar inte… hon ser ju inte ens åt kaninens håll. Det gör inte barnen heller. Hade honom i knät en bra stund och barnen bara gick förbi. :(
#23 det är ingen mening med att ha ett djur om man inte är med det!!