"Söker en partner!"
skriv vad du har för krav på hanen, syftet med kullen och ev meriter så kan du nog få napp
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Om det är hennes första kull, bör du inte ta någon kull, om du vill din honas bästa :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ja första kullen,isf.
#2 vrf kan/ska man inte de?
#3 Därför att det är större risk att det går fel.
Man bör ta första kullen på sin hona före 1,5 års ålder.
Vissa med hoppkaniner tar runt 2 års ålder. Men 3 år och uppåt bör man inte ta förstakullen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Hon är tre år. Det är väldigt gammalt för en hona att få sin första kull. Chansen är stor att det går fel. Har du läst på?
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#5 väldigt gammalt är det ju dock inte, är honan i form så brukar de gå bra, såklart är risken större än när de är 1,5-2 år.
#6 För sin första kull ja. Hon är ju inte gammal på så viss men jag skulle aldrig ens tänka tanken att göra det. Utsätta sin kanin för chansen är ju ganska stor. Visst är hon i form så kan det ju gå bra men ändå. Nej skulle aldrig i mitt liv göra det.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#7 Alla tycker olika men jag anser inte att det är ett jätte stort problem att de är tre år. Har aldrig haft en kanin som fått problem med sin första kull vid den åldern. Är honan i form så är de lugnt enligt mig.
#8 Det är stor skillnad när det gäller en hoppkanin som oftast är i betydligt bättre kondition än sällskapskaniner…
Jag skulle inte chansa med en kanin som är så gammal.
#9 Självklart! Därför jag skrev "är honan i form är det lugnt enligt mig" för att förtydliga att det är dålig idë att ta kull på en överviktig kanin.
#10 Tyvärr så kan det vara svårt att veta om en kanin är överviktig eller inte bara genom att titta och känna på den… Fettet kan sitta runt organen, och särskilt fett runt livmodern kan leda till komplikationer.
Jag hör så mycket om olika äldre honor som har problem, dels med sina första kullar och dels när de inte haft kull på ett år eller så. Så jag är väldigt skeptisk till att para en äldre hona för första gången. Tror att en hona måste paras relativt tidigt och sedan hållas igång, om man inte vill riskera komplikationer.
#10 självklart kan man inte se det bara sådär, men har man haft kaninen sedan den var hyfsat ung så vet man vilket skick den är i, alltså ifall den suttit i en bur hela tiden eller varit ute och tränat och tävlat (främst hoppkaniner då). Blev lite luddigt *trött och borde sova*
#12 Menade mest så att ts inte tar förgivet att kaninen inte är fet (och mao ok att avla på) för att hon inte ser fet ut/känns fet.
#11 tror också som du. Även om en hon haft en kull vid 1 års ålder ska man inte para henne igen ex. tre år senare utan att hon har fått kullar under tiden. Haft en hona som fick kull vid 1 års ålder, gick jätte fint. Para om henne 2.5/3 år senare och då gick det snett. Hon var nära på att dö…
#14 Jag har också varit med om det. Då var dock hennes tidigare kull ca 8 mån gammal. Hon fick 5 dödfödda ungar, det tog en hel dag att få ut dem. Hon blödde väldigt mycket och var dålig i ett dygn efter. Fick mata henne med Critical care. Hon har fått kull efter det utan problem.
Är honan tre år och det är hennes första kull bör du verkligen överväga om det är värt att riskera hennes liv.
Tillhör hon en så ovanlig ras att det är värt risken att du förlorar henne?
Jag skulle aldrig ta en kull på en så pass "gammal" hona (gammal för att få första kullen). Jag har varit med om att para en för gammal hona, dock var hon närmare två år och inte tre år. Honan gick över tiden (jag var runt tolv när detta hände), vi trodde att parningen inte tagit. Sedan började förlossningen, hon fick ut fyra döfödda ungar och sedan dog hon själv under loppet av någon timme. Antagligen av likförgiftning. Hon var i toppenform! Mammas vännina hoppade med henne och vi skulle bara ha henne medan hon fick en kull ungar. Ingen övervikt alls, men hon var för gammal för sin första kull. Det var riktigt hemskt och inget jag skulle riskera med mina honor eller kommande honor.
Så tänk efter NOGA! Det finns säkert många som tycker "det kan gå bra om honan inte är överviktig" och liknande saker men du vet inte hur din hona ser ut på insidan. Och det spelar ingen roll att den och denne har haft kanin som klarat sig, för risken är ändå stor att din hona inte klarar sig. Så fundera noga!
#16 det är alltid en risk Att ta en kull dock, komplikationer kan alltid hända även ifall kaninen är ett år bara. Ville bara säga det då de låter som att det är riskfritt ifall de är runt 1 år.
#17 Nej visst är det inte det, men det är en ENORM skillnad på att para en hona under ett år och en hona på tre år. Då är det otroligt mycket fler komplikationer som kan tillstå. Så man inte tror att man kan para sin tre åriga kanin bara för att den inte är fet. Det är så mycket mer som spelar in än just kaninens övervikt.
okej tack!