Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3669 ggr
[Wera]
0

Råd gällande "övergiven" kull

Har en nyfödd kull på 5. Honan har förr varit en bra mamma men hos mig har hon övergett kullarna och spritt ut dom i buren så att de har frusit ihjäl.
Jag hann hitta dessa 5 svaga och tunna men levandes så jag la ihop dom i ett bo och nu är dom mkt piggare och varma. Jag har lagt ungarna på mammans mage för att få dom att äta men dom släpper tutten ganska snabbt och det verkar inte finnas någon mjölk? Jag har även testat på min andra hona som har en kull på 4 veckor men hon verkar inte ha så mkt kvar.

Iaf. så gav jag dom mjölkersättning och de fick i sig drygt 1 ml var.

Vad tycker ni att jag ska göra?

1. Avvakta under natten och se om mamman tar hand om dom eller ej. om hon sköter dom får dom vara kvar :) Sköter hon dom inte åker jag iväg till en surugatmamma morgonen efter.

2. Åka iväg med dom nu direkt redan ikväll till en surugatmamma? (Vet en som har en kull på 2 dygn).

Vill så gärna att dessa ska överleva då hanen som är pappa är såld och flyttar snart och jag vill hinna behålla en unge efter honom och mamman är också till salu.

Men mamman verkar inte sköta dom…

Katten_
1

2 tycker jag. Men är 12o har ingen aning så

/Christel & kaninerna! Glad

Katten_
0

2 tycker jag. Men är 12o har ingen aning så

/Christel & kaninerna! Glad

dermot
0

Jag hade prövat ge mamman hallonblad (för att få igång mjölken) och pröva igen att vända mamma på rygg om nån timme. Funkar det inte då så hade jag åkt iväg (om det är OK för din vän att ni kommer mitt i natten och om du har möjlighet att ta dig dit så pass sent) - om inte, hade jag åkt iväg med kullen nu. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

minaninar
0

Jag måste bara fråga: måste inte den mamman ha mjölken till sin kull? Foten i munnen *okunnig*

Ja hallonblad, hoppas du kan få tag på det ikväll. Om du inte kan få tag på det där du bor, så kan jag säga att hälsokosten ofta har lösviktste eller påsar eller burkar med hallonblad (för te) torkat då.

Hur ser ungarna ut? Tunna o utmärglade. Eller är deras magar fulla o runda nu?

Är de alla varma?

Är det kattmjölkersättning?

Har läst om recept på grädde och äggula o andra grejer, men jag vet inget om sånt tyvärr. Minns inte om det var här någon brukade göra sånt?

[luckymoa]
0

#4 mammans mjölk ökar ju efter behov, desto fler ungar desto mer mjölk :) Fast de kan hända att man får stödmata åxå.

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Jo jag tycker att det ska finnas mjölk när man fått ungar men det kommer ingenting när jag trycker på dom (som det gör på ex. vår hund när hon har valpar) och ungarna släpper tutten fort. De liksom drar och suger men det kommer inte och då släpper dom. För på min andra hona så gjorde de samma sak men tillslut lugna de sig och sög liksom "tystare". De såg iaf. ut som att de fick i sig något. Men hon har så pass lite att jag inte kan använda hon.

Hallonblad har jag inte och affärerna är ju stängda och hälsokosten finns inte här omkring. Menar ni vanliga blad från hallonbuskar? Min pojkväns farmor som bor en mil bort har isf. massor.

De är ganska varma, iaf. när jag kollade för ett tag sedan. Det var kattmjölksersättning jag gav ja. De är varken super tunna eller runda. Här är bilder. Dom på bilden är störst, finns en mindre som är svagast och tunnare.

pigelina
0

Är du säker på att dom inte får i sig när du låter dom dia?

Har nyss "nappat" upp en kull och när dom diade var dom väldigt hispiga och släppte nästan hela tiden, såg ut som om dom inte får i sig något.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Wera]
0

#7 Jag vet inte.. osäker. Men kommer honan att ha hand om dom trots att hon knappt byggt bo och bara lagt dom utspridda i buren? … Hon hade ryckt liite päls men jag hade undansparat från klippning så nu har dom mkt :)

Linnet
0

Men surrogatmamman hur många egna ungar har hon då, för blir det för många så är det oftast några som hamnar på efterkälken. Blir det fler än 6-7 ungar så blir det oftast några som inte klarar sig.

minaninar
0

Alltså det ser för mig ut som om de behöver mer käk, de där magarna är inta så gosiga o stora som på vissa andra. Förstår att kullen betyder mkt för dig.

Kolla med din kompis om surrogatgrejen.

Men kanske du vill mata dem igen ikväll, eller pröva igen hos mamman?

Fixa hallonblad låter bra som dermont sa. Japp vanliga. Besök farmor så snart som möjligt.

Jag kan kolla om jag hittar recept på riktigt fin ersättning för små kaniner.. Kan posta länken så får de kunniga säga sitt.

Det verkar ju vara så att när de är så där små, så måste man göra något snabbt.

jag kollar nätet ifall det finns något du vill ha där.

HÄR: börja med denna länk. Det är från någon som har PhD i veterinärmedicin o väldigt aktiv i House Rabbit SOciety, helt fel kan det ju inte va.

http://www.bio.miami.edu/hare/orphan.html

(eh, getmjölk lär du inte heller få tag på inatt - om du inte har get haha, colostrum är probiotika tror jag, det vore ju fint, men nog inte helt nödvändigt, men det är kapslar som finns liknande på hälsokosthyllorna, på apoteket o kanske på apotekshyllan i din affär?) Kolalr vidare, men finns säkert bra råd där du kan titta så lä'nge

Kaneli
0

Förra året hade jag en kull där mamman spritt ut alla ungar i buren. Jag hittade en levande unge som jag lade in i bolådan i förhoppningen om att mamman skulle komma på bättre tankar och ta hand om ungen (hon hade haft ungar tidigare och varit en jätteduktig mamma då). Men tyvärr visade det sig att hon inte tänkte ta hand om den sista ungen heller så nästa dag hade den dött. Själv hade jag nog hellre satsat på en surrogatmamma!

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

minaninar
0

Jo, håller med #11. Antingen kan du fixa det redan ikväll, eller så kanske försöka mata igen med ersättning (o sätta till grädde o ev. probiotika som du har hemma, eftersom det verkar ingå i de flesta recept jag hittar på nätet) (har hört om rå äggula, men vågar ej svära på det.. det är ju inte direkt kaninens naturliga föda, men det är ju inte grädde heller.. men de är ju bäbisar… hmm) ikväll/ ev i natt nån gång också, och sedan imorron iväg till väninnan.

minaninar
0

Jo, tillsätta rå äggula verkar vara rekommenderat i flera recept: töm gulans påse på det goda rinniga isåfalll. Ha i efter att du gjort ersättningen ljummen.

[Wera]
0

Jag kan inte lämna dom ikväll ändå (för sent) så jag ska ge dom mjölk en sista gång för idag sen så får jag se imorgon, hon som har surugatmamman är inte hemma för än på eftermiddagen. De har det jätte varmt i sitt bo iaf. :) Jag tar bara vanlig kattmjölk och med lite extra vispgrädde. Vågar inte ge äggula?

Ska fixa fram hallonblad imorgon :)

#9 Jo jag vet…  kaninmamman har 5 andra ungar så totalt blir det 10 och det är ju jätte många. Men finner ingen annan hona här omkring? Det är en frasse och dom brukar ju ha många ungar.

minaninar
0

Nej jag förstår.. jag tror att äggula är safe för jag sett det på så många.. Men vispgrädde är väl en bra början, det är många recept som inte har äggula också.

Jag har hittat info om hur man kan göra när det är 10 ungar.. man gör två kullar o låter dem vara olika tid hos mamman.. hittade smart schema för det.. om du vill se.. kanske du vet allt detta redan, men jag blev jätteintresserad.

Hoppas det går bra för er. Läste nu att man inte ska mata mer än två ggr per dyng.. men vissa säger oftare med nappa..

minaninar
0

http://www.rabbit.org/faq/sections/orphan.html

scrolla ner så ser du.. intressanta saker.. också om cecotroper o bäbisar

och här video.. samt en intressant info om hur man delar stor kull och vilket tidsschema som är smartast för mamma Kanin

alla små svaga ungar för sig och de stora starka för sig.. då kommer de svaga ikapp! coolt!

http://www.youtube.com/watch?v=CyMo1hFuohY

del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=W1SDy72pEng

[Wera]
0

#16 Tack för alla länkar. :)

Hade ingen vispgrädde hemma tydligen (vi som alltid brukar ha annars)… Men jag klämde på mammans tuttar och nu kom det mjölk så jag lät varje unge nappa en liten stund var. Inte tillräckligt dock då de inte är runda :/ Men ska försöka ge hallonblad och se :) De ligger bra i boet och ha det varmt!

minaninar
0

Lycka till så himla mycket. Att ta till din vännina med frassen låter bra. Kolla den videolänken där åtminstone (fattar att man kanske inte orkar läsa alla länkar..), där står om uppdelning och schema vilka tider som är bäst - men det kanske du redan vet. Kolla också att det står att man kan lägga några cecotroper till dem att nibbla på. Fast det kanske du inte hittar.. men eftersom mamman diar ger du väl extra alfalfa eler annan extra mat, mer pellets eller så.

En fräsch cecotrop kan tydligen ersätta viss del av den bakterieflora som mammans mjölk har. Glad

här är dock en länk till (obsessive compulsive link disorder.. hihi)

http://www.rabbitgeek.com/articles/alley_bottlefeeding.html

[Wera]
0

#18 Inte på engelska haha… men vad är cecotrop? Jag ger mer pellets och gräs, hon verkar fortfarande vara rund om magen och inte alls smal :) Men imorgon blir det hallonblad ^^
Jag har givit dom kattmjölk och mammamjölk inför natten :)

De både bajsar och kissar och det är ju ett bra tecken :)

mandyosv
1

du borde nog ställa klockan på 4-5 typ och dia dom igen då!! för att vara på säkra sidan! lycka till :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Wera]
2

Goda nyheter :D rania sköter om dom väl och dom har fulla magar nu :) ska titta lite nogare sen men tog upp en av dom och den var som en kula ;) så tråden kan låsas och tack för all hjälp :)

minaninar
2

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Vad bra!

Hallonblad är ändå en bra idé för mjölkstimulering.

Lite alfalfahö eller något annat foder extra lämpligt för digivande o dräktiga? Om du inte redan har det. Det tar mkt energi och näring från honan och hon behöver fylla på både för sig själv och för ungarna. EN liten extra giva?

Mysigt med små varma kulor haha..

Lycka till vidare med dem.Skrattande

PS cecotroper är druvbajset, det som kaninerna äter. Om man får några extra sådana i buren beror det ju på att man är lite för generös m kraftfoder eller annat mumsigt, men om man får det från mamman och mamman är vid god hälsa (vilket din ju verkar vara) så kan man ge det till ungarna som ett tillskott tillersättning eftersom det ger ungarna de bakterier från mammans tarmflora som de behöver för att må bra i magen, som inte finns i mjölkersättningen. Tydligen äter de den gärna om man lägger den till dem - har jag läst.Oskyldig Smart idé, eftersom inga probiotikapulver eller a-fil i världen går upp mot mammas goda bakterier!

Vincent...
1

2

HAHAHAHAHAHA…..

[Wera]
1

Dom lever och mår bra än så hon lär ta hand om dom :)

minaninar
0

Alltid roligt när allt löser sig till det bästa.SkrattandeSkrattandeSkrattande