Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1168 ggr
mandyosv
2

Stor hjälp

Vad gör ni vid en förkylning?? tips?? Smittas det mellan kaninerna? Jag dör,är så orolig för alla mina älsklingar.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fridaaaa
1

Jag hantera alla mina kaniner även om jag är dunderförkyld, annars hade dem inte fått det dem ska och det har aldrig smittat till mina :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
1

Jag fattar det som att du menar smittar mellan kaniner? Ja det smittar mellan kaniner, väldigt mkt till och med. Har du en "förkyld" kanin? Snor? Färg på snor? Andningssvårigheter? Om det är andningssvårigheter så skulle jag åka in direkt, inget att vänta på att det blir värre. För åker man in tidigare är det lättare för veterinärerna att undersöka o diagnostisera o göra bra bedömning. Åker man in senare under en dag av andningssvårigheter när de börjar bli allvarliga - då msåte de åtgärda mer akut och vissa tester funkar ej för det skulle stressa djuret för mkt, och även de tester som då måste göras kan också stressa för mkt. Så bättre på alla vis att inte vänta.

Nu vet jag ju inte hur det är för er, vad det är för symptom.

Sedan det gamla vanliga, se till att de äter ordentligt, och dricker så inte magen lägger av.

Ta med den som visar symptom alltså menar jag. Kan tycker de att det är motiverat att ta en odling så vet ni sedan också vad det är och om de andra behöver behandlas. Fast förmodar att man avvaktar och ser om de andra får symptom.

Fridaaaa
1

Mellan kaninerna kan det smittas ja.
Förkyld kanin måste tas till veterinär, då förkyld kanin är inte bra, kan bli livshotande

[Luppa]
2

Om jag hittar en kanin som nyser eller ser snorig ut så isolerar jag den från andra kaniner omedelbart. Det smittar lätt, tyvärr så kan man själv bära smittan mellan kaninerna också…

mandyosv
0

Såg nu att jag varit väldigt otydlig! Sorry! Det är jag som är sjuk, inte mina kaniner! Men jag är orolig för att dom kan bli smittade. Därför har min pojkvän fått ta hand om dem nu men jag vill ju gå ut och titta till mina 4 dagars kaninungar men vet ju inte om jag vågar :/

T.ex om jag gosar med en av mina kaniner, som är mamma till en kull, (min älsklingskanin) kan hon då ge min sjukdom till hennes bebisar?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

minaninar
0

Hm, tycker det är bäst att fråga vetten. Men så vitt jag förstår så smittar inte våra förkylningar kaninen. Men ifall du skulle råka ha streptokocker eller någon väldigt ovanlig bacill.. så vågar jag inte säga säkert. Man kan alltid ringa. För det är ju speciellt när det är så små ungar.Skrattande

Suskiv
0

nej våra förkylningar kan inte smitta kaniner

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#5 Läs mitt inlägg #1 ;)

oliiver
0

Nej det smittar inte som #1 säger

/Kram Betul ♡