Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 832 ggr
slarvigt
0

Klickerträningslycka :)

Jag började klickerträna Skorpan för ca en månad sedan och har nu lyckats få honom att förstå klickerns betydelse, lära honom att han får godis om han står upp samt lära honom att ställa sig upp på kommandot "stå". För bara några dagar sedan kändes det omöjligt, som om han inte fattade någonting och nu har det bara lossnat. Är så himla glad :)

Haha, jag ville nog mest skriva av mig angående detta, men jag är också väldigt intresserad av att få höra ifall ni klickertränar era kaniner och vad de kan för något? :)

Klara.b
0

Vad roligt!!

Jag har tänkt på att börja klickerträna mina kaniner, men det blir aldrig av.

Jag hade tänkt att lära dem stå,snurra och sen vet jag inte mer…

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

slarvigt
0

Gör det tycker jag. Det är ett kul sätt att umgås med sin kanin, och åtminstone Skorpan älskar det också :) När han ser att jag tar fram godis och klickern så börjar han springa som en tokig runt mig, haha

Katten_
0

Klickertränar inte, utan använder ord, stå så ställer han sig på bakbenen så får han godis, kom så springer han till mig…

Han kan lite snurra

/Christel & kaninerna! Glad

[bellas.lee@yahoo.se]
0

Berätta gärna mer hur ni gör med klick tränning. Har använt röst kommandon tidigare men klick träning skulle vara kul att träna.

NelliZ
0

Lite OT men vad kan man köpa klickers? :)

//Julia

pigelina
0

#5 Djuraffären köpte jag min:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Ambellah
0

Mina kan lite olika saker. Bland annat:

stå, gå, snurra, puss, hoppa in i buren på kommando, hoppa över hinder, hoppa upp i knät, hoppa över och krypa under benen om man sitter, tass, hivefive osv.

Fast jag lär in dem först med klicker sen tränar jag det så dem kan utan klicken,alltså att jag behöver bara säga typ tass och sticka fram min hand så gör dom det.

Mvh Alice och Morpen :)

ninor
0

Jag köpte en klicker tidigare i veckan och har börjat så smått med Elliot, dock blir han rädd av klickljudet… Men förhoppningsvis vänjer han sig.

Dock kan han redan stå upp på bakbenen, samt även att gå på enbart bakbenen. Så målet är väl att han ska lära sig snurra också, eller nåt… ^^

NelliZ
0

#6 Okej, tack! :)

//Julia

slarvigt
0

#3 Jo, jag använder ju också röstkommandon, klickern använder man ju som "belöning" :) Funkar det bra för dig utan klicker (jag har inte provat eftersom jag hörde att klickerträning är mer effektivt) så är det ju bara att fortsätta så dock!

#4 Sök på klickerträning här på kif, det finns en mycket bra artikel som jag har utgått ifrån :)

#7 Åh, så duktiga! :) Det är typ sådana saker som jag har tänkt lära Skorpan också. Han har ju förresten ganska nyligen snappat upp vad jag vill att han ska göra och så (nu stå han på bakbenen heeeela tiden och hoppas att han ska få godis. Jag ser dock att han "rycker till" och lyssnar när jag säger "stå" och ställer sig då, så det verkar som att han har fattat kommandogrejen också), kan jag börja introducera ett nytt trick nu? Hur har du gjort?

#8 Är det ett väldigt högt ljud? Jag köpte en med flera steg, fast jag tycker att det lägsta steget också är ganska högt. Jag har hört att vissa använder bläckpennor, det kanske vore värt att prova?

valorous.kid
0

vad ä en klicker???

slarvigt
0

#11 En liten manick som klickar med ett identiskt likadant ljud varje gång. Idén är att man ska få kaninen att associera klicket med njutning genom att ge den något den gillar att äta och klicka en gång medan den tuggar och fortsätta så tills kaninen förstår sambandet (1-2 veckor kanske). Sedan när du tränar tricks med din kanin så klickar du varje gång kaninen gör som du vill OCH belönar sedan. Klickern använder man för att kaninen ska förstå precis när den gör rätt.

valorous.kid
0

#12 xD jag brukar klicka med munnen när jag hoppar med Backy för att få honom att hoppa!! :D

slarvigt
0

#13 Det blir som ett kommando antar jag? Det här är tänkt mer som belöning ("NU var du duktig!"), sedan berömmer man ju med rösten också såklart och ger godis.

valorous.kid
0

#14 problemet är bara att Backy vägrar att äta godis XD så jag har lite svårt att träna honom…

slarvigt
0

# 15 Ta något han gillar, han äter väl mat förhoppningsvis? ;) Vad tycker han bäst om? Skorpan älskar räddisor och palsternacka t.ex. Annars kan man belöna med kel och glad röst osv :)

valorous.kid
0

#16 tja… det bästa är nog plommongrenar! :D det äter han :) annars är en snäll röst bra!

Ambellah
0

#10 jaa då är du på rätt väg.. om jag ska vara ärlig har jag faktiskt inte använt klickern huvudsakligen. Tycker det är bättre att dem går på röst om man inte har klickern tillgänglig hela tiden :) Mina är riktiga små tiggare och står/pussas hela tiden haha

För er som har kaniner som blir rädd av klickern, använd en penna/lysknapp först. För att vänja sen finns det inställningsbara klickers med olika ljudvolym :) Kanske ett tips??

Mvh Alice och Morpen :)

slarvigt
0

Haha, åh, blir så lycklig av min lilla nin att jag måste uppdatera i den här tråden igen. Jag har varit bortrest i några dagar nu och i dag när vi skulle träna igen för första gången på fleeeera dagar så blev han helt tokig. Han skuttade runt mig som en galen så att jag knappt kunde sätta mig ner och kunde sedan knappt koncentrera sig på det han skulle för att han var så uppspelt, bara sprang runt, ställde sig lite, hoppade runt i knät osv. Efter ett tag lugnade han dock ner sig så att vi kunde börja. Då började han också självmant att "snurra" som jag började träna lite på senast, och sedan gjorde han det igen och igen när han märkte att det "lönade sig". Så nu antar jag att det bara är att jobba på att lägga till ett röstkommando till det också :) Åh, han gör mig så glad, sitter och skrattar högt åt hans tokigheter mest hela tiden, knaskanin :)

Förstår om det inte är så roligt för alla att läsa om det här, men ni som har kaniner som också blivit tokiga i klickerträningen förstår kanske :)