Bildtråd..... behöver färghjälp!!
Kommer att lägga in mer än en bild och behöver hjälp att färgbestämma kaninerna. Första bilden kommer här:
Fler bilder kommer i morgon. Tack på förhand :)
Den där är i alla fall viltblå.
Okej, tack :) jag funderade själv i de banorna men jag var inte säker. Hur ser man skillnad på viltblå och blå otter tan?
#2 En otter/tan/white blå är enfärgat blå bortsett från de sk "viltzonerna" och stickelhåren. Medans en viltblå har gulbrunt insprängt över hela pälsen.
Okej :) Jag borde inte behöva fråga men jag känner mig ganska osäker fortfarande på alla färger som finns. Här kommer en till, denna vill jag säga är blå. Stämmer det?
#4 Ja blå, eller möjligen zobel blå. Svårt att säga utifrån bilden.
Okej :)
Här kommer några bilder till :)
Torsten har mörk nos, öron och tassar men inte den typiska madagaskar teckningen så vad kallas hans färg??
#7 det tror jag , jättesööööt naw!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#8 Tack :) Jag älskar mina söta lejonfisar. Älskar alla mina kaniner så klart men vissa är lite mer än andra :)
Någon som kan säga vad Torsten har för färg?? Tycker mig skönja en "madagaskarslöja" men jag är inte säker.
Torsten ser ut att vara madagaskar han med, men med svagare slöja än Leslie.
#11 Ja det tror jag också men han är mkt gulare i färgen än en "typisk" madagaskar :)
Här kommer en på Nisse.
Enligt vad jag läst så borde han vara vad man kallar en syntetisk rödögd (en ryss med wienerteckning) ?? eftersom han har avvikande färg på nos, öron och ovanpå svansen men ingen annan stans. Har jag rätt eller fel?
Vad kallas hans färg då?
PUTT!
#12 Nisse ser ut att vara en blå eller gul rysstecknad.
En syntetisk vit rödögd är en kanin som är helvit med röda ögon, men som inte genetiskt är en albino. Exempelvis rysstecknad vit blåögd (ser ut som vit rödögd).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#14 Hm…..Gul rysstecknad? Visste inte att det fanns :)
Kan jag kontrollera om han är gul eller blå på något sätt??
Gul ryss, an_ bb C_ D_ gg. Ej Godkänd färg? som ibland dyker upp.
Båda föräldrarna måste bära på gul eller vara en gul färg…
Så vilka färger har föräldrarna :)?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Förresten, ålder på Nisse?
Han kan ju vara en viltryss också, jag antog att han var ungdjur och inte utfärgad men är han vuxen ska han inte vara sådär ljus på öronen.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#17 Nisse är 6 månader och jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om föräldrarna. Såg dem bara som hastigast när jag hämtade honom. Tänkte inte så mkt på att kolla deras anlag just då.
#18 var hämtade du honom?? :D
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Han är ju rysstecknad iaf, frågan är bara vilken variant :).
Fler bilder? Gärna närbild på öron, nos, fötter och svansens ovansida.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Vad jag kan minnas var inte någon av hans föräldrar "gul". Hans mamma såg ut att vara sotad i samma färg som nisses nosprick och pappan kan möjligen ha varit dåligt brokad, han kan bära på gult.
Alla hans tassar är kritvita, precis som kroppen och öronen är inte alls lika mörka som nospricken. Färgen på svansen sen nästan brun ut tycker jag. Här är en bild på lite närmare håll, tycker han ser nästan grå ut på nosen i verkligheten. Kan ta en bild på svansen i morgon :)
Kan man på något sätt avelsmässigt kontrollera vilken typ av ryssfärg han är??
*Putt* ingen som vet om man kan kontrollera det??
Ja absolut. Lättast med hjälp av en separator dvs en beige :P. Men i brist på det….
Gul ryss + madagaskar ger enbart gula färger.
Blå ryss + blå ger enbart blå färger.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
fråga på allt om kaniner på fb :D
#25 Måste honan vara enbart Blå eller går det med Zobel Blå också?
funkar med zobel blå, men helst inte om hon bär ryss/vrö.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#28 Okej, då får tiden utvisa vad lilla Nisse är för en liten ryss ;)