Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7346 ggr
claryy
1

Kaniner som sprattlar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att kaninen sprattlar när man ska sätta ner den i buren är ett (tyvärr) ett väldigt vanligt problem. Det är ofta väldigt jobbigt för både ägare och kanin, och kan resultera i en väldig massa rivsår! Jag har varit med om många sprattlande kaniner och har nu hittat ett bra sätt för att få dom att sluta!:)

1.Håll kaninen i famnen tätt intill dig och klappa den så den känner sig trygg.Om kaninen sprattlar redan nu, håll kvar och vänta tills den slutar.Beröm när kaninen slutar sprattla.

2.Håll ett stadigt tag bakom kaninens framben med höger hand och höger pekfinger mellan frambenen och håll vänster hand under kaninens rumpa. Sätt försiktigt ner kaninens bakben.

3.När bakbenen står på marken/burgolvet , klappa kaninen lugnande på huvudet.

4.Sätt långsamt ner kaninens framben. Om kaninen sprattlar någon gång under hela "processen" så tar du upp kaninen i din famn,väntar några sekunder, och börjar om.

Lycka till!:)

claryy
0

Putt!

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2, Man puttar en gång om dagen. :)

Bra inlägg Glad

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Kassy
0

Roligt med artiklar om skötsel ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Ambellah
0

Det ska jag testa imorgon :)

Mvh Alice och Morpen :)

Sweet Teddy
0

Menade såklart #1, xd

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

claryy
0

#2 Oups!Skäms

#3,#4 Tack vad bra!:D

Wilmuut
0

Siggeline! ;)

claryy
0

#7;)

POTT!

[sandrakollberg]
0

Ska testa det på min kanin :D

claryy
0

#9 Bra det;)

Ambellah
0

funka inte riktigt på min.. hon får panik till slut men man kan hålla på upp och ner när man har haft henne i knät ett tag sen ska man släppa ner henne på gräset , och om hon sprattlar tar jag bara tillbaka henne till knät och klappar henne lugnande, lite svårt vid buren kanske för när hon ser buren sprattlar hon av iver :P

claryy
0

#11 När hon sprattlar vid buren ska du bara hålla i henne och klappa, när hon har slutat sprattla börjar du. Jag tror inte hon sprattlar av iver när hon sett buren, det är nog snarare att hon  vill komma ner;)

Jag har testat det här på många kaniner och det har funkat varje gång(!) :D T.ex. #8:s kaniner har jag provat på,dom gör stora framsteg!

Ambellah
0

#12 ja hon har iver på att få komma ner. jag skämtar inte hon får panik sen är hon ju också ganska liten så jag vill ju inte mosa henne å hennes skellett. hon är smal vilket gör att hon är svårt att hålla i, igår slutade det med att hon satt på ryggen..

claryy
0

#13 Jag sa väl inte att du skulle mosa kaninen? Byt foderstat om hon är smal;) Du behöver nog bygga upp ett bättre förtroende mellan dig och din kanin innan du börjar lyfta, ta en paus och lär känna din kanin!:)

claryy
0

#13 Satt på ryggen?

Wilmuut
0

#15 Kummin jetedoti, Kotte är inte doti med mej men det funkar för Elsa! :) XD

Ambellah
0

#14 & 15. Jag orkar inte skriva massa dumma saker tillbaks. Kom hit och prova då?

Wilmuut
0

#17 Men måste säga att hennes "träningmetoder" (eller vad man ska säga) Fungerar! Har 2 dvv här hemma som bara var bråkiga och spratliga, men efter hennes råd har det blivit MYYYYYYYYYcket bättre. Det går att lyfta, ha dom i sele osv som med "normala" kaniner, ingen har tvingat dej att testa, men det är ett gått råd! :)

claryy
0

#17 Varför ska du skriva dumma saker tbx? Gjorde jag nåt fel? Tycker du beter dig otrevligt med tanke på att jag bara försöker hjälpa dig. Jag antar att förtroendet mellan dig och din kanin inte är speciellt bra,av dina kommentarer att döma. "Kom hit och prova då?"- Det är din kanin,ditt ansvar, nej jag tänker inte komma och prova?

#16 Bra!:)

#18 :)

claryy
0

Putt

Tregly
0

Bra tråd! :) Har sjäv problem med min kanin som sprallar när man ska lyfta ner honom. Han kan spralla när man lyfter upp honom när man är ute i sele med honom, men oftast inte. Men nästan varje gång när jag ska sätta ner honom på marken när han ska få komma ut. Jobbigast är det när han ska få komma in i sin bur igen. Då sprallar han för att han blir stressad och vill in till sitt trygga bo. Buren är i en litebesvärlig höjd (utebur på ben) så svårt att hålla kvar honom. Men ska man sätta honom på ett bord eller så så går det för det mesta bra. :) Eller om man ska sätta ner honom på platser han är ovan vid/inte känner sej hemma vid. Men ska prova så som du har beskrivit. Jag har provat ungefär som du redan tipsat om, men inte riktigt tagit tag i det på allvar. Men ska göra det nu :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Ambellah
0

:)

Ambellah
0

:)

[pixa3]
1

#22 Vad menar du med att stå och klappa samtidigt som du håller i kaninen som sprattlar? 
Såsom jag fattade det så skulle man klappa och berömma när man satt ner den i buren igen? 
Och om du menade punkt 1, så står det ju att om kaninen fortfarande sprattlar när du håller den tätt intill dig så skulle du vänta tills den slutat bara och sedan berömma.

Tregly
0

#22 Ka ni inte ta det där på PM eller något? Väldigt tråkigt att läsa om när medlemmar bråkar.

Seriously, you don't!

dermot
0

Jättebra tips?! Jag är alldeles sönderriven själv, men jag har varit van sedan länge så jag märker det inte förrän jag ser det, men ska pröva! Kan ju hända att jag slipper ärr! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

claryy
0

#21 :)

#24 Jag menar när kaninen står med bakbenen på marken så håller man i kaninen med en hand och klappar med den andra;)

#25 Håller med, men jag försökte bara förstå vad hon menade;)

#26 Bra!:)

Tregly
0

#27 OKej :)

Idag så tränade jag och Laban på att han inte ska spralla när man sätter ner honom. När han får på sej selen blir han ju jättetaggad och ivrig för han vill ner till marken. Jag lade märke till att det bara funkade på platt mark, dvs inte i gräset. (som dessutom var blött) När han känner att grässtråna kittlar honom så sprallar han. Så började på plan mark. Efter tredje gången jag tränade så fattade han vad det gick ut på. Men det var när han skulle in i buren som alla rivmärkena började komma på armar och ben. Det är ju där vi haft mest problem. Men till slut så gick det i alla fall. :)

Hade du inte startat denna tråden och sagt att det här funkat så bra för dej och många andra så hade jag inte blivit inspirerad till att jobba bort problemet. Så tack! ;D

Seriously, you don't!

Lusthan
0

Bra tips?, funkar bra på min lilla dvärgkanin men är svårar med min jätte… Han börjar sprattla så fort han inser att det är in i inhägnaden han är på väg. Det känns lite trist tycker jag. Jag försöker göra nå liknande men han börjar att bli ganska stor nu. Väger i alla fall 3,5 kilo och ska ju bli större. Vi tränar mycket på att vara i famnen och att det är jag som bestämmer när han ska ner och lite sånt. Jag menar liksom att om han nu skulle växa sig till en tio kilo så kan det bli lite svårt att kontrollera om han sprattlar…

Wilmuut
0

#29 Den lilla nackdelen med jättar…..

claryy
0

#28 Vad kul!:D Tack:)

#29 Ja då blir det svårt;)

ElinWet
0

Jag har kört en liknande metod och redan efter någon dag märks det skillnad. Ju fler gånger man lyfter den under dagen desto snabbare lär dom sig. Enligt min erfarenhet sprattlar de mer om de sätts ner på ett halt golv än på tex en matta som de får bra grepp på. Så det är nog bra att börja träningen på halkfritt underlag.

claryy
0

#32 Ja, jag tycker att dom sprattlar ju mer om dom inte känner sig trygga, och halka runt på halt golv ger väl ingen vidare tryggetskänslaXD

Lusthan
0

Ja jo det är ju helt klart svårare med en jätte måste jag säga… Jag har dock modifierat din variant lite och börjat träna det med min Sture. Han är ju helt galen den där kaninen och håller på och ska bestämma när han ska hoppa ner och sånt. Han har ju ingen bur utan en inhägnad men så fort jag går med han i trappen så börjar han att sprattla och ha sig. funkar nu men om ungefär sex kilo lär det ju gå mindre bra så jag tränar hårt nu för att underlätta längre fram.

claryy
0

Putt

claryy
0

Puttar:)

[linneasandberg]
0

det går typ inte hålla i mins fötter för hon är så kittlig xD och hon gillar verkligen inte när man tar henne på magen eller nuddar hennes fötter :/

Fridaaaa
0

Tyvärr fungerar inte det knepet på alla kaniner.
Men bra tips

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

claryy
0

#38 Nähä, men det bror ju på hur mycket tid man lägger ner,hur man gör det osv;)

claryy
0

putt

Baby-Blue
0

jag brukar sätta in de i buren med rumpan först, så de inte ser att de ska in i buren. Det funkar jätte bra:) (dålig förklaring)

claryy
0

#41 Oki:)

Julijah
0

Min kanin sprattlar både när man ska ta upp henne och sätta ner henne, och jag försöker hålla henne nära kroppen och lunga ner henne men de funkar inte så jag måste släppa henne för hon river mig så mycket, hon är snart 4 månader, kommer de gå över för hon inte är riktigt tam än (och jag försöker klappa henne och gosa så mycket som möjligt ) eller kommer hon aldrig vilja bli lyft ?

[BirtaE]
0

hade det "problemet" med min kanin, synd bara att jag inte hittade tipset tidigare (hon dog förra sommarn)Gråter bra tips? iaf, ska komma ihåg det om jag får en kanin igen Glad

claryy
0

#43 Det är aldrig försent, öva,öva,öva! Tillslut förstår de att det inte är så farligt.

#44 Vad synd:(