Uppfödning-färger
Jag har undrat länge vilka färger man ska korsa och vilka man inte ska. Hur blir resultatet om man korsar olka färger som t.ex. en viltgul och en siames zabel blå? :))
Jag undrar också hur dvärgvädur och dvärgteddy korsningar blir :))
Man brukar säga att man inte ska korsa zobel med viltfärger eller havana eftersom man kan få viltzobel och havana zobel som inte är godkända färger.
Dvärgvädur och dvärgteddy skulle nog bli något med uppöron och lite fluff
Om man parade Dvärgvädur och Dvärgteddy så skulle ungarna på knasöron och bli enkelmanade eller ev. dubelmanade.
okej tack :)) Vet nån några färger/korsningar som blir bra/godkända (om ni har bilder visa gärna :))
#3 att korsa raser blir aldrig godkänt. Så börja med att bestämma ras och sedan färg =)
Jag skulle inte para dvärgvädur och dvärgteddy. utan håll raserna till dess egen ras endast.
Först väljer man 1 målfärg. Sen kan man ha komplementfärger om man inte får tag i bra djur i rätt färg. När man blandar färger ska man alltid tänka på konsekvenserna. Dolda anlag kan ge ej godkända färger i framtida parningar. Ok kombinationer: Ciltgrå, järngrå och svart. Viltgrå, svart otter och svart. Viltblå, blå otter och blå. Viltbrun, brun otter och brun. Chinchilla och white svart (chinchilla blå och white blå). Madagaskar och sallander. Madagaskar och isabella. Zobel och ryss. Zobel och zobelsiames. Med flera.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#6 isabella och blå är väl också bra blandning? :)
#7: Ja, det är en bra blandning. Därför hon skrev "Med flera", eftersom det är många fler kombinationer än de som är uppräknade som är OK, men det blir för mycket att räkna upp alla. 
#8 Hehe tänkte väl :)
Går det att korsa siames zobel blå med blå eller stålblå mantel?
Stålblå är inte en riktig färg.
Järnblå är det, men den är inte godkänd.
Zobelsiames blå + blå mantel = blå och blå manteltecknade, så det går ju bra. Ha i bakhuvudet sen att ungarna bär på gult och zobel.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#11 Okej tack så jättemycket!