Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2035 ggr
Ilya
0

Hjälp vad är detta!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och klappade min kanin när jag upptäckte en superliten liten "skorpknöl" på hans bakdel. Letar i pälsen och hittar då detta..

Vad är det för nåt?! Min första tanke var fästing, men den är ju såå liten.. rör man på den lite så är det som ett litet sår under, man kan iaf skymta blod, mer eller mindre torkat.

Hjälp?!

Har zoomat in, beskärt och höjt kontrasten för att ni ska se den tydligare.. som sagt den är väldigt liten om ni jämför med mitt långfinger som syns litegrann på bilderna.

Ilya
0

Bifogar fler..

Ilya
0

Hoppas dom är tillräckligt tydliga..

Lina R
0

Fästing?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Ilya
0

#3 Funderade på det jag med.. ser ju ut som en miiiniiifästing.. men hur kan han ha fått den när han inte ens varit ute ännu?! Obestämd

Algotgardens
0

De kan ju komma in om du har varit ute och de sitter på ex. skor eller kläder.

mandyosv
0

Jag tycker du ska ta bort grejen som är på och ta bort om de e någon fästing och ta ett till kort!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Ilya
0

Ahh.. okey, usch dessa äckliga småkryp! Nu kliar det på hela mig haha.

Ska hämta fästingsnaran och försöka ta bort "den".

Sen tar jag fram kameran och fotar igen.

mandyosv
0

neej ta med naglarna, en sån liten kan du inte få med en snara väl???

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Ilya
0

Nää "grejen" är så liten att den inte går att ta bort med fästingsnaran..

Meeeen.. då måste jag skrapa bort den? Och det ser ut som blod därunder..

mandyosv
0

ja skrapa bort bara ! tycker jag

Lina R
0

Jag hade inte tagit med naglarna, man har rätt mycket bakterier där.

Däremot med en pincett, och sätt sen på alsolsprit eller jodopax.

Låt lufttorka och se om det ser bättre ut imorrn :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
0

Sant med bakterier, blir de inte bättre så ta väteperoxid i om du har hemma.

Ilya
0

Jag vågade inte ta i mer.. var rädd att det skulle göra ont på honom eftersom det är en skorpa som sitter fast och blod under.

Tror ni att det är en fästing?!

Lina R
0

Det är så svårt att se på bilderna, det måste du avgöra själv. Speciellt jag som är norrifrån är ingen fästingexpert, vi har dom inte här uppe ^^. Jag har bara sett dom på bild…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
0

Jag tycker ändå du borde skrapa lite med något.. för de ser ut som att pälsen har fastnat lite i såret och då blir de ju jobbigare att försvinna  ._.

Stjärnfallets
0

Har du mer än en kanin och går de i så fall ihop??

Jag fick hem en kanin som hade ungefär det samma. Ingen fästing dock men ett bet från annan kanin.

Jag plockade bort ruvan/grejjen/det som satt där och visst var det ett köttigt sår undertill men jag körde på väteperoxid EN gång och sen läkte det fint helt själv. Väteperoxid kokar bort bakterierna och gör inte ont. Kan kanske svida lite men det är bättre att få bort skiten ;)

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Namiko
0

Jag tycker att det ser ut som ett helt vanligt sår. Håll det under uppsikt för att se så det inte blir infekterat. Det ser dock rätt litet ut och borde läka fint på nolltid.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Ilya
0

Tack snälla för era svar!

#16 Nej, Roy är 7,5 vecka gammal och har bott här ensam i 4 dagar nu. Innan dess satt han tillsammans med en annan kanin i sitt tidigare hem, men jag upptäckte som sagt inte detta sår förrän nu, så.. ja, det KAN ju ha varit bett från hans tidigare burkompis..

Så jag borde plocka bort "skorpan" alltså? Verkar ju så läskigt isånafall Tyst vill ju inte att det ska göra ont på honom..

[Luppa]
0

Jag tycker att det ser ut som ett sår från ett "tjyvnyp" av kompisen.

Stjärnfallets
0

#18 Jag hade tagit bort ruvan, men det är jag. Enbart för att se hur det ser ut och för att kunna tvätta rent ordentligt.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[Plumskaniner]
0

Det är inte en sådan sak som kaninerna fäller efter ett tag?