Kloklippning
Hur håller ni era kaniner när ni ska klippa deras klor?
En del lägger dom ju på rygg, men har läst att det inte ska vara bra.
Så hur gör ni & hur ofta klipper ni klorna?
Marie & Mozart
Lindar in kaninen i en handuk och lägger jag honom på rygg i mitt knä och klipper :)
Vart har du fått det ifrån att det är inte bra för de att ligga på rygg?
What doesn't kill you makes you stronger.
Min kanin e väldigt hjälpsam och sträker fram tassen när jag håller i den så han sitter i mitt knä och jag håller i hans tass och klipper : )
#1 såg en video om det på youtube, funkar perfekt! :D
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jag läste att dom kan komma i trans, typ som "spela-död".
Marie & Mozart
Jag lägger kaninerna på rygg i mitt knä, och så klipper jag. Om det är en kanin som inte vill ligga på rygg, så kan man ju be någon om hjälp som kan hålla den medans man klipper 
Mina sitter i famnen, sedan lyfter jag bara var tass och klipper. Sprattlar dem, så ber jag någon hålla eller tar dem i handduk
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur ofta klipper ni klorna?
Mina kaniner klipper jag ca 2-3ggr/månad
Klipper när det behövs och så har en kompis kaninen i knät så klipper jag 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Jag lägger dom på rygg i knä't. :) k,lipper vid behov bara, inte så ofta för dom bur ute dygnen runt nu på sommaren i en gård, så dom sliter ner dom hyfsat på egen hand. Men det blir väl en gång var annan/var tredje månad när jag kommer ihåg.

Det är farligt om dom ligger längre tid på rygg som typ över en timme och så men typ 5-15 min är det ingen fara :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Lägger alltid kaninerna på ryggen när det är dax för kloklippning:)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag lägger mina på rygg :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#11 Fast det finns nog ingen kanin som ligger på rygg så länge ;)
Jag testade & la min lilla skrutt på ryggen, men det gillades inte alls.
Är så rädd att han ska göra sig illa när han sprattlar till o vill vända sig igen.
Marie & Mozart
Jag har en liten kanin på snart 4 månader och jag har haft henne i nästan 2 månader, och jag har lyckas klippa hennes fram klor en gång men de tog nästan 1 timma då hon inte gillar att bli buren..
Har lite smått panik då jag aldrig klippt hennes bak klor och vill ju inte att hon ska få för långa och lida utav de men hon låter mig ju inte klippa dom :S
några tips/idéer på hur jag ska göra?
#17 Låt en hålla kaninen och 1 klippa :)
Eller låt någon erfaren göra det.
Det är ju de att hon börjar spratla som en tok om man håller i henne :s
även om hon spratlar tror du man kangå till typ djuraffären och be dom klippa även fast hon kommer spratla?
#19 Man måste vänja dem. Man kan inte ge sig när den sprattlar, för då vinner dem.
Beror på djuraffären, hur kunniga dem är.
Ett annat alternativ är att vira in kaninen försiktigt i en handduk :)
Om det här med ligga på rygg. Det verkar som om de är lugna, men de är i trance. Denna trance är för att de spelar döda för att undgå rovdjur. Det är dock inte fråga om någon underbar avslappning utan om skräckreaktion för överlevnad. Så, nej, ska man inte göra i onödan. Måste man för kloklippning så får man väl göra och i samband med att man måste undersöka eller putsa sin kanin.
Det finns kanske en del kaniner som självmant ligger på rygg, det säger jag inget om, men att lägga en orolig kanin på rygg och tro att han njuter och är lugn, är enligt allt tillförlitligt jag läst helt fel. Så transning på rygg ska endast göras när man måste. Men visst om man gullar med en trygg kanin som litar på dig så kanske du kan lägga den så, vet jag ej. Däremot kan du hålla honom med ryggen mot dig eller i famnen så han är halvpårygg.. det ska enligt vad jag förstått inte vara samma sak, att han nästan sitter som en bebis… el vad man ska s'ga.
Kan man göra som några andra i tråden säger ovan så är det lika bra.
Här är handdukstricket:
här är en video http://www.youtube.com/watch?v=Uk71R_byqpw
sök bunny burrito, det finns olika sätta att göra den, beroende på vad man ska göra.. sedan plockar man fram tass för tass..
okej så bara fortsätta hålla henne och försöka lunga ner sig och sen hålla på så tills hon är van?
okej, hon kommer inte få panik då och börja morra eller nått? haha
hon gillar inte att bli buren heller så de gör ju saken jobbigare men försöker vänja henne med att hålla henne en stund sen släppa ner henne igen på golvet
här är en film!
HAHAHAHAHAHA…..