Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2941 ggr
JessicaOlin
0

HJÄLP, Sjuk?

Nu blir ja orolig :(

Jag har pratat med veterinären och dom tyckte om han blir sämre så är de avlivning eller operation men då är de 50/50 att han överlever :(
min kaninhane som är 10 månader äter knappt inget , och blir smalare och smalare , han äter tp en fjärdedels morot och petar i höt och tar några strån men han beter sig som om han har något fel i magen , han stannar upp och kollar på mig som han vill ha hjälp men har försökt med allt , pellets vill han inte ha , han ignorerar tjejerna med och de är en som brunstar men han vägrar  att titta på honan och han vill va själv eller i mitt knä och ber om hjälp men vet inte va ja ska göra han dricker dårligt med :(  jag är jätte orolig över honom hans farfar hade samma problem och han dog när han va 1 år och 3 månader kan de va så att han har gett upp med ?? :(

tacksam för svar så fort som möjligt :(

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

louise1993
0

Ta dig till en veterinär!

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

JessicaOlin
0

har pratat med dom men vet inte om ja ska köra en operation eller avlivning direkt :(
han blir sämre och ämre , har fått medicin som han blev sämre av , och  oh då gav dom mej ett annat medecinering som hn verkar bli slöare av :(

så dom sa att ja fick fundera på operation eller avliva (insomning)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

JessicaOlin
0

vill inte se honom lida mer , han ser ut att lägga av när som :(

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

[_annaH]
0

Håller med #1 Ta han till en vet! Finns nog inte nå mer du kan göra hemma. Så ta han till veterinären så dom kan få undersöka han!

JessicaOlin
0

har ju vart där sa ja ju och dom har röntgat honom och de är magen som håller på och de är precis de han farfar dog av utav med

tcker ni att han ska somna in direkt isåfall eller testa operation?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

JessicaOlin
0

eller kan han va deppad?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

JessicaOlin
0

eller kan han va deppad?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

louise1993
2

Det är svårt att säga.. Jag hade med största sannolikhet opererat, men det beror ju på vad det kostar och vad du vill lägga ut? Jag hade valt operation eftersom då finns det en chans för överlevnad, men han kan även dö eller kanske blir skadad. Men jag hade kunnat känna att jag försökt allt. Men som sagt, det är upp till dig. Det är din kanin, du son känner honom, vet vad han vill och det är du som betalar.

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

minaninar
2

Det står faktiskt inte i din tråd att du varit till vet. Det står att du pratat med dem.

Men vad betyder "magen håller på" det är ju för sjutton ingen diagnos? Vad sa vetten?

Vad är det som är fel i magen? Om du själv inte fattat det så får du ringa veterinären och be dem förklara närmare för dig. Ibland talar de kanske över folks huvuden.

När man vet vad det är så kan man ta reda på vad man ska göra.

Basic.

[_annaH]
1

#7 Men om du vart hos vet o kollat o dom sa att det va magen så är han väll inte deppad då? Eller?

JessicaOlin
0

vill inte se han lida mer bara :(
men vill göra allt för honom samtidigt för han är en liten speciell kanin för mig :(

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

minaninar
11

Nu ska jag säga vad en på djursjukhuset sa till mig när jag ringde och var emotionell: ta dig samman, det är din kanin du måste tänka på nu. dessutom har jag läst att du menar dig hålla på med kaninavel, nu är det läge att bli proffsig, ska man hålla på med Avel måste man lösa sådant här.

Ring vetten igen.
Fråga vad det är. Nöj dig INTE med "magen håller på" det är en kass diagnos som även jag skulle kunna ställa haha. Det betalar man inte pengar för å¨höra.

Var proffsig, kräva att få veta, latinskt namn på diagnosen, svenskt namn och even tuellt engelskt namn.

Att jag låter hård är för att du presenterat dig som uppfödare, då måste man leva upp till det också! SÄtt igång. Skrattande Lyckoknuff! Var tuff!

Kämpa för din plutt!

JessicaOlin
0

förlåt men trodde ja  skrev med de , men tror de hette symptom

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

minaninar
9

#13 symptom betyder bara "tecken"… tecken på vad? De måste förklara för dig! Vad för symptom? Symptom på vad? Ring dem! Ring flera ggr, spelar ingen roll. Det är deras skyldighet att förklara och informera. Du har betalt för det.. inte för att få veta att din kanin har symptom, det visste du ju redan, även om du inte kände till ordet.Foten i munnen

Se till att få namn på åkomman säg att du vill söka information om den. Diskutera också OLIKA BEHANDLINGSALTERNATIV med dem. låna mina begrepp, kanske hjälper i kontakten. Skriv ner informationen du får, be dem bokstavera om du inte förstår, eller prata långsammare.

Vad är det för vits annars att gå till doktorn om man inget fattar?

Du har betalt en skön peng för deras hjälp.

JessicaOlin
0

mm tack

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

JessicaOlin
5

ringer nu

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

JessicaOlin
1

Tarmcoccodios sa hon att de va men ja tror ja ska testa operera honom  :(

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Stiinisen
0

Är det Kahari ? :o
Är han bror med Simba?

Kan de inte va viltshekar (Stavning) Deras mamma var väll brokad?

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

JessicaOlin
0

ja de är de men vett sa att de va tarmcoccidos
men att de hade  inte med hans farfar att göra

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

JessicaOlin
0

tarmcoccodios***

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

minaninar
4

Jag har inte tid just idag.. men börja med att slå på nätet. Skrattande

Fick du klart för dig om det är frågan om timmar och minuter för dig att bestämma dig? Eller om han just nu har smärtor etc?

Annars ägna eftermiddagen åt att informera dig. Är du för ung för att kunna engelska eller söka på nätet, ta hjälp av de ansvariga vuxna omkring dig, eller andra väldigt djurkunniga. Eller några här som har tid?

Jag kan kolla senare, men som sagt förlita dig inte på mig, förlita dig på dig.Skrattande

Men vad jag kan ser just nu verkar det som om det ska gå o behandla med nån slags sulfa.. ??

Här är lite träffar:

http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Protozoal_diseases/Cocc_en.htm

http://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ix=h9&ie=UTF-8#hl=sv&output=search&sclient=psy-ab&q=treatments%20coccidosis%20rabbits&oq=&aq=&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&fp=5885fa4bc510a603&ix=h9&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1280&bih=841

var inte rädd för kunskap, den kan rädda dig och din kaninTungan ute

med sin veterinär ska man också kunna diskutera, föra dialog. Deras ord är inte alltid lag, man kan alltid söka mer info, osv.. det är bara om det är absolut akut som man måstse lita på dem.

Men visst man ska lita på dem, men det händer ju så mkt i veterinärmedicin att berorende på vad de har för djur som specialite så är det svårt att veta allt. Men man ska ändå visa respekt för deras kunskap. Rörigt svar men jag måste gå.

Stiinisen
0

Vad är det ? :o

// Stina och Kaninerna

JessicaOlin
0

skulle bestämma mig tills på fredag imorgon alltså,  han har smärta i tarmen som han har svårt att röra sig

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

minaninar
2

Ok, har läst på lite nu. Detta är akut! Medan du funderar o läser eller vad du gör, så måste du se till att han dricker o får i sig nåt. Det är critical care-time, hoppas du har det hemma. Annars rådgör med vetten om vad du kan ge o äta o dricka.. jag skulle tro att det är fritt fram att pressa lite apelsin på ett fat o bara ge som uppiggande dryck.. kanske några äppelskivor..? Plocka o skölja några goda grässtrån eller annat?

OM nu operation är det rätta, hade vetten möjlighet att göra det redan idag?

Fråga också varför sulfabehandling inte är aktuellt?

Treatment

Treatment of hepatic coccidiosis is difficult and the disease may remain present for life. The anti-coccidiosis treatment is successful only for rabbits infected since 5 to 6 days. Even if the treatment is successful, mortality and diarrhea will continue during the next few days. Relapse is regularly observed after 1 or 2 weeks.

Robenidine hydrochloride is well tolerated by rabbits, but its regular preventive use over the last 20 years has raised resistance of e.g.E. media and E. magna toward this compound. Further drugs used to treat the parasite include:

Sulfonamide and trimethoprim antibiotics have proven efficacious in the treatment of coccidiosis. They should only be used to cure the disease, never as a preventive measure. The most effective drug is sulphadimethoxine (0.5 to 0.7 g / liter water). It is the well tolerated by pregnant and nursing does. Other sulpha drugs include:

• sulphaquinoxaline in drinking water: 1 g / liter;
  • sulphadimerazine in drinking water: 2 g / liter.
  • Salinomycine (Bio-Cox®);
  • Diclazuril (Clinicox®);
  • Toltrazuril (Baycox®), 2.5 to 5 mg/kg (higher doses cause anorexia), twice, repeat after 5 days.

Treatment is best administrated to all the rabbits during a minimum of 5 days. The treatment should be repeated after 5 days.

Treatment of the environment is important (e.g. 10% ammonia). Water crocks and feed hoppers should be disinfected and remain free of rabbit feces. When treating a carpet, vacuum first in order to further penetration of the anticoccidial product. During treatment of the environment, rabbits should be kept in another part of the home to avoid the danger of contact with the products and possible intoxication.

Prevention

Branches and leaves rich in tannin (willow, hazelnut, oak, ash, fruit trees, eventually pines) are excellent in preventing coccidiosis. Before a rabbit is given a twig to chew, it is important to check that it’s picked from a tree that is not toxic to rabbits. Furthermore, the tree must not have been exposed to chemicals or pollution from busy roads.

källa:http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Protozoal_diseases/Cocc_en.htm

notera att det också finns nån slags levercoccidos.. som är svår att behandla. Jag tror att tarmcoccidos har bättre prognos. Också oklart vilken medicint till vilken åkomma.

Ring vetten reedan idag och hänvisa till denna sida på nätet eller eventuell annnan och fråga hur de ställer sig.

Det som du gör nu de närmsta 24 timmarna eller tills ni bestämt er för vad som är bäst kan vara avgörande. Hoppas någon annan här hjälper dig också.

JessicaOlin
2

ska åka in idag med honom …. vill inte se han såhär mer :(

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

minaninar
0

det är bra att åka in.. försök ta med dig lite info som jag gett.. prata med dem.. hoppas det ordnar sig.. det verkar inte alls vara kört.. om du behandlar eller opererar finns det god chans. men bra att du agerar nu.Skrattande

alicekanin
2

Vi fick också välja mella avlivning eller operation. Det var 50% 50% där med. Men vi valde operation. Och hon var också väldigt smal och vi fick ge henne morotspure igenom en spruta och spruta in de igenom munnen.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

minaninar
2

berätta gärna hur det gick o hoppas allt går bra!

JessicaOlin
4

ja ska :)
ska göra mitt bästa med honom

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

[_hsleiufhbtv]
0

Håller tummarna för honom!

Stiinisen
0

Jag och Simba håller tummar&tassar!

// Stina och Kaninerna

Fridaaaa
1

Vilken veterinär ska du till?
För du har skrivit att du ibland är i Skövde och ibland i växjö :)

Har för mig att det finns någon veterinär i Växjö som är ganska bra på kanin

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JessicaOlin
3

skövde :)

tack !
ska höra av mig när ja kommer hem igen , ska iväg nu :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

[Luppa]
2

Tarmcoccidios brukar behandlas med sulfapreparat, inte operation.

Stiinisen
1

#34 vad är Suflapreparat ? :o

// Stina och Kaninerna

[Luppa]
1

#35 Antibakteriell medicin

[MsHammer300]
0

Tass, vill se hur det går för honom och dig :)

minaninar
1

#34 #36 Ja det är också det första jag ser när jag googlade lite snabbt. Varför operation? Synd att ts inte ser detta nu. Hon borde få möjlighet att fråga vetten varför? Kan det vara så att avdöden av parasiterna i sig skulle orsaka likförgiftning eller vad? Fast om det är fullt med parasiter i tarmen, hur ska det gå att operera?Foten i munnen

Hoppas iaf att det går bra för ts.

Sweety
0

Symptomerna du beskrev hade min kanin när han hade tarm besvär. Han fick fyra medeciner och mår idag hur bra som helst! Det var någon sorts förstopping då han hade börjat fälla och fårr i sig så mycket päls att det blev stopp. Men som sagt, nu mår han bra. Hoppas att det är något liknande med tanke på symptomerna.. Glad

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Kimji
0

Låter som veterinären inte riktigt vet vad han gör. Man kan ju som sagt inte operera ut en parasit. Och jag tycker det låter som vanlig förstoppning. Det är också allvarligt men helt klart behandlingsbart…

JessicaOlin
7

nu är jag hemma och de gick jätte bra , fick en annan som va utbildad och han ska få smärtstillande 2grr per dag och sen penselin dropp i ögonen , 
de va att han hade lyckats med att äta en lite större leksaks bolls bit som hade fastnat så han är kvar och ska opereras imorgon förmiddag
så får jag hämta honom på söndag :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

minaninar
5

Skrattande ååh vad bra.. men hur i helvete kunde de säga att han hade tarmcoccidos? eller var det det som han behandlades från ibörjan? Åh vad glad man blir av lyckliga slut. HOppas på god bättring!

fast jag antar att du menar att han ska få dropp i öronen? Och att det är antibiotika? Hade för mig att penicillin är dåligt för kaninen?

Så han är kvar där nu?

Stiinisen
4

Åh vad glad man blir! :)

// Stina och Kaninerna

[EllenAlicia]
1

lycka till :)

JessicaOlin
1

ja han är kvar där nu

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Fridaaaa
0

#42 Tänk på språket!

Tur att det inte var mer "allvarligt", hoppas operationen går bra:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JessicaOlin
3

blev orolig ett tag men sen  bara hoppas på de bästa :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Sweety
1

Ja, lycka till nu.. hoppas allt går bra.. :3

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

JessicaOlin
3

allt gick jätte bra :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

minaninar
0

ååh vad roligt! så bra! Skrattande

JessicaOlin
5

han åt direkt när han kom hem och drack :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙