Några proffsfrågor.
1. Ska köpa sele imorrn till lilla mimmi hon är en dvärgteddy vilken storlek har hon ungefär?
2. Har nån någon film hur man kan borsta en dvärgteddy?
3. Hon har börjat bita mig vad kan det bero på?
1. Det beror på hur stor hon är och hur hon är byggd. Mät henne runt revbenen och från nacke till bakom skuldrorna innan du far och handlar så vet du på ett ungefär.
2. Det är ju bara att borsta?
3. Beror helt på i vilken situation hon bits. Nyper hon till när hon sitter i famnen är det för att hon är less och inte vill sitta i famnen.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
på selen tror ja stl s borde räcka, de är för dvärkaniner.
annars säger ja som #1
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
1. Du får mäta hals/nacke och runt revbenen.
Antagligen är S eller S/M lagom, men bästa är och mäta :)
2. Finns inget speciellt sätt man borstar på :)
3. Säger som #1 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Här är en bild på när jag borstade min dvärgteddy när jag fick henne… (sudda mitt ansikte, såg helt sjuk ut) Som du ser är det bara att borsta till all päls är borta typ. HON VAR ETT STOOOORT fluff först, nu är hon kortpälsad på kroppen och långhårig på huvudet =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#4 men meningen med teddypälsade är väl ändå att dom ska vara just teddypälsade vilket är långhåriga? 
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#5 Nja inte så långhåriga att dom är helt ihoptovade tror jag? =)
Såhär ser hon ut nu, finare, tycker jag iallafall?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#6 nej givetvis inte :) söt hon va btw!
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Hej!
Tack alla för tipsen alltså hon går fram till os och biter typ.Min kompis säger att det är för hon är hungrig men jag vet inte 
#6 Du är inte sugen på en svart lurvig hane till henne ;)
#9 JOO! Om de nu inte hade varit så att jag nyss parat henne med en vit blåögd!
#10 Näääh…..
……. fast det blir säkert söta bebisar ändå 
Putt
#12 HIHI, du behöver ju inte putta en timme efter senaste kommentaren 
#11 Ja det får vi hoppas! 
oj förlåt visste inte.
#6 Tycker hon ser överpälsad ut. Teddy har jämn päls över hela kroppen, överpälsade lejon har som en kjol: kortare på ryggen och längre päls längre ner.
#15 Vad menar du? Jag har inte borstat bort pälsen i ansiktet, därför är det mycket längre där, från början var hela hon ett stort fluff, men jag borstade ju bort all päls på kroppen, som du ser på bilden i #5.
Jag har lejonhuvade också, men de ser inte likadana ut i pälsen. =)
#16 Menar så som jag skrev ;) Att hon liknar en överpälsad lejonhuvad :)
Så som min Flizan t.ex hon är lejonhuvad ddv/lejonhuvad kanin, och är överpälsad :)
Sedan har ju Smilla, hon är lejonhuvad kanin, men har inte alltså så mycket päls, utan är mer "normalpälsad":P
Jaha, men hon inte ut som ett överpälsat lejon, då hon har jämn päls över hela kroppen, om det inte vore för att jag borstat henne mest på ryggen och inte så mycket under då hon inte ville ligga så. Kanske därför du tycker pälsen ser längre ut under? Som du ser på denna bilden är pälsen kortare ovanpå, därför att jag borstat bort päls där..
#18 Kan vara så. Men, har du härstamning eller stamtavla på henne, så att du vet att hon är teddy?
#18 Det går inte att borsta bort pälsen på en teddy, lika litet som det går att borsta bort den på en Angora. Pälsen på en teddy sitter fast…
Tycker din ser ut som en Vanlig lejonhuvad med väldigt dålig/mjuk päls, om du inte har klippt henne.
#19 Japp hon kommer från Pomonas och är en dvärgteddy & har härstamningsbevis då en dvärgteddy ej kan ha stamtavla. =)
#21 Ok tänkte inte på att dem inte kunde ha stamtavla xD
Men säger som #20 :)
#20 haha då har jag bevisat att det går då, eftersom att hon kommer från Pomonas uppfödning av dvärgteddy och är från Å-kullen, heter Åriflame och ÄR EN DVÄRGTEDDY SOM DET GÅR ATT BORSTA BORT PÄLSEN PÅ
som du ser på bilden i #5 så gick det att borsta bort. Hade jag inte kunnat borsta bort den hade jag nog vart tvungen att klippa endel, då det var helt sjukt vilken tuss hon var.
Bara för att hon kommer från Pomonas så är det inte garanterat att hon är teddy ;) Även 2 teddys kan få ungar som fäller av.
Om hon vore äkta teddy så hade du kunnat borsta hur mycket som helst utan att mer än minimala delar av pälsen lossnat. En människa blir ju inte flintskallig av att borsta håret heller…
Men det är väl skit samma för min del egentligen. 
#24 "Man bör vara medveten om att dessa kaniner kräver pälsvård extra mycket innan de fällt och fått "vuxenpälsen". Pälsvård
fodras även när de är vuxna ca 1 gång i veckan."
Hon är född i slutet av Januari detta året så det kan ju även ha varit att jag borstade bort "bebispälsen" som de fäller av innan de får vuxenpälsen, som nämns ovan =)
Hur menar du att hon plötsligt kunnat bli en lejonhuvad när hon har två föräldrar som är dvärgteddy?
Varför skulle hon inte kunna bli lejonhuvad? Jag har fått teddy efter två lejonhuvade, och två teddys kan få lejonhuvat.
Teddy är hon uppenbarligen INTE, eftersom hon är korthårig.
Att en teddy behöver extra pälsvård som ungdjur beror på att de byter ut bebispälsen mot vuxenpäls. Då kan pälsen tova/filta extra mycket.
De fäller inte av bebispälsen för att sedan få vuxenpäls, den byts ut successivt helt enkelt. Kaninen blir inte korthårig av det, isf är den inte teddy.
#26 Haha okej =) då kanske det är så då, men hon är fortfarande en dvärgteddy i papprerna :D
#27 Bara för att det står så i härstamningen betyder det inte att hon är det. Det kan vara svårt att se när dem är små om dem kommer att behålla all päls och teddy eller om dem kommer att tappa av päls och bli lejonhuvad/överpälsad
Japp men egentligen spelar det faktiskt inte så stor roll för mig =) Det är väl bara bra då om jag parar henne med min minilejon & då blir ungarna förhoppningsvis renrasiga då :)
#20 vid fällning kan man bordta en angora korthårig :-). I usa finns det många som plockar ist för att klippa.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se