Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 888 ggr
natha-mjau
28

Vad är problemet?

Jag förstår inte vad grejen är med att det har blivit sån otroligt dålig attityd här.

Detta brukade vara ett trevligt forum där alla hjälpte varandra. Man var tacksamma för tips? och för att man lärde sig någonting nytt varje dag.
Idag när man ger tips? till personer så blir man kallad för mobbare och får skit för påhopp och att man är kaxig.

Alla som är inne på denna sidan har ett gemensamt ämne, kaniner. Man skriver här för att fråga om råd, sälja kaniner och köpa saker osv.
Har man felaktiv information eller behöver hjälp ska man ta emot det med öppna armar och inte bli sur för att man blir tillsagd. Det finns otroligt kunniga personer här inne, ta hjälp av dem istället för att hugga ifrån.

Det är otroligt omoget när man hugger till bara för att man inte vill visa att man hade fel.
Det är okej att ha fel! Man lär sig och det är guld värt.  

Tycker man att man blir påhoppad av en person, ta det i PM och låt inte otrevlig själv. Tar man det öppet drabbas alla och mer blir inblandade.
Skriver man med en taskig attityd får man räkna med att få tillbaka det.
Stör man sig på någonting/någon, ignorera det.

Tänk två gånger innan ni skriver.

Det är inte ens roligt att sitta här inne längre, det öser negativ energi.

minaninar
2

Håller medGlad Jag har inte varit här själv så länge, så jag har väl inte märkt så mkt av de goda tiderna som alla talar om, men jag förstår vad du menar.

hobbymupp
4

Precis! Jag fick själv lära om precis allt jag trodde jag visste om foder en gång i tiden. Men istället för att bli arg på den som rättade mig kritiserade jag vad jag själv gjorde och omvärderade, lärde om. Nyttigt att kunna göra sånt och inte räkna minsta rättning som ett påhopp och som att personen är dryg och förjävlig.

Bra skrivet natha!

minaninar
2

Informationsutbyte - så mkt roligare än bråkTungan ute

Stjärnfallets
7

Kan inte mer än att hålla med dig. Skönt att det är fler än jag som reagerar. Har varit här inne förut någon gång och då var det betydligt trevligare.

Jag har inte varit aktiv så länge men å andra sidan tar det inte speciellt långt tid att inse vilka som är här för att märka ord och tillrättavisa stup i kvarten och vilka som är ödmjuka och hjälpsamma.

Som ny kan jag berätta att man känner sig rätt dissad i mellanåt vilket jag inte alls kan förlika mig med.**
ALLA** här inne har varit nybörjare någon gång och fått hjälp av någon att komma igång och förstå hur kaninavel, genetik mm fungerar.

Tycker att det vore på sin plats med en trevligare attityd gentemot folk med samma intresse!

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

natha-mjau
1

Jag har också varit ny här. Och jag vet att ibörjan när jag gjorde trådar och folk skrev till mig att det jag sa var fel och rättade mig kunde jag känna mig lite frustrerad och förbannad. Men innerst inne visste jag att det var bra för jag lärde mig någonting nytt, även fast det sved till lite att få höra att jag haft fel, på någonting jag var så säker på.

[_hsleiufhbtv]
2

Håller med dig! Superbra skrivet Nathalie! :)

natha-mjau
1

Hoppas att ALLA tar åt sig.

Känner man sig frustrerad, gå ifrån datorn istället för att starta bråk.

mandyosv
0

#4 Håller med dig! Tycker det är lite för mycket "Du borde läsa på mer innan du tänker på att börja med det osvosv" Ibland.. Om man ställer frågor så är det ju att man vill läsa på liksom =) Inte alltid kul med negativa kommentarer likt det. Eller när man ser att typ 200 pers har varit inne på ens tråd men ingen kommenterar ens..

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Stjärnfallets
0

#8 Precis! Känner man sig dissad då eller??

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Fridaaaa
0

Mycket bra skrivet TS!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

:holmgreen:
0

#8 När någon redan skrivt att något är fel så behöver det ju inte komma 20 till som säger samma sak, så där tycker jag du har helt rätt, där ska man istället backa tillbaks och inse; Jaha, någon har redan sagt det, då behöver inte jag skriva det också.
Istället för; Shit det här är fel, nu har 20 personer redan skrivit det, men jag måste också göra det för jag tror jag är bäst! Då skulle man slippa en hel del negativa kommentarer! Jag tror mycket handlar om att folk här inne känner sig påhoppade om 20 personer kommer med samma kommentar, istället för välkommen och hjälpt.

Att vara bitter över att ingen har kommenterat när tråden visats 200gr är ju inget man kan bli. Man kan ju inte tvinga någon att svara på allt. De där 200gr kanske var medlemmar som helt enkelt inte hade något svar på frågan.. Det vet ju ingen, och då kan man inte gå och bli bitter för det.. ;)

För övrigt håller jag helt med TS. Det var väldigt bra innan, som alla andra djursajter är, nu känns det bara frustrerande att gå in här.. Men det är faktiskt konstigt att alla är så trevliga på alla andra djur if.. men inte här…

mandyosv
0

#11 va? Dubbelmoral? Nu skrev du ju att du håller med ts? Hoppade väl inte på någon bara för att jag höll med henne eller? =)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Stjärnfallets
0

#11 För min del handlar det inte om att bli bitter.
Jag skiter högaktningsfullt i hur många som läser eller kommenterar en tråd, men faktum är att även kaniner i fokus har grupperingar och VÄLDIGT tydliga sådana. 1+1 är ju liksom 2!

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

1

#12 Va? Nu fattar jag ingenting.. Jag skrev att FÖR ÖVRIGT håller jag med TS, alltså gällande det andra håller jag med TS. TS skrev om mycket annat också, så jag får inte hålla med henne när det gäller det?:)

Nej , jag menar inte att du hoppade på någon, utan när någon skriver en tråd om att ha…gnagarblandning till exempel så kommer det 20 personer som skriver ; Nej, ta bort det genast. Det räcker med att någon/några få skriver det så att inte personen känner sig påhoppad. Det kan lätt bli så vad jag har förstått när jag läst alla dessa trådar! Folk känner sig inte välkommna hit om alla kif:are skriver NEJ TA BORT DET med stora bokstäver och utropstecken. Det är på så sätt jag menar att det kommer många negativa kommentarer. ;)

Ursäkta om jag var otydlig.

minaninar
1

Alltså ibland väljer man ju att svara samma som de andra 10 personerna - men det är när det är en viktig grej där man tycker det är viktigt att det framgår att flera tycker samma sak. Annars kan det ju verka som om det bara är en person som är xx uppfattning och att det kanske inte är så viktigt. Nu talar jag alltså om kommentarer som rör kaninernas bästa, inte när vi har våra egna små tjafs.Tungan ute

Tanken att alla säger nej till gnagarblandning är ju på ett sätt bra, då får ts veta att det finns en rörande enighet om att gnagarblandningar är dåliga. Även som ts får man ju också tänka att folk svarar med välvilliga avsikter.

mandy: det med att 200 kollar är ingen diss.. men visst jag har skrivit massa grejer som ingen svarat på - antingen diss eller för att ingen visste vad de skulle säga? ingen aning, visst har jag spekulerat, men å andra sidan, man kan inte svara på allt.. jag brukar koncentrera mig på medicinskt grejs.Oskyldig t.ex.

0

#13 För det första var det mer riktat till #8 som skriver i sista meningen att 200 personer kollat och ingen kommenterar. Sen skriver du i #9 att man känner sig dissad.. Så hur vill du att jag ska tolka det om det inte handlar om att bli bittter..??

Stjärnfallets
1

#16 Du kan tolka det som du vill, vilket du gjorde och jag talade om att din tolkning inte gällde Mig!

Vet inte hur inskränkta folk är här men det kan omöjligt gå obemärkt förbi att man bara skiter i somliga personers trådar, att man dissar och rackar ner på de som kan mindre och då syftar jag inte på Mig och Mina trådar!

Någon skrev något om troll i någon tråd, sånna finns det gott om här.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

marithaj
4

Jag tycker verkligen det är guld värt att detta forum finns där vi kaninfantaster kan känna gemenskap och utbyta kunskap, för som natha-mjau skriver; det finns så många otroligt duktiga och kunniga härinne! :P

Men sedan handlar det ju förstås också om "sändare" och "mottagare". Alltså hur en person formulerar sig i skrift och hur en annan person uppfattar det som är skrivet.

Precis som inaarah skrivit i "Uppmärksammande" så är det stora ålderskillnader härinne och folk uttycker sig också på olika sätt, ibland leder detta tyvärr till missförstånd. :/

Sen finns det också en skillnad i att dela med sig av kunskap och att tillrättavisa och märka ord, så som Stjärnfallet skriver i #4. Finns det redan femton inlägg i en tråd där man säger samma sak kanske det inte behöver skrivas om ytterligare en gång.

Och har man delat med sig av sin åsikt i ett inlägg så kanske man inte behöver "gnugga" in exakt samma åsikt i fem inlägg till. Diskutera och utveckla sin ståndpunkt kan man alltid göra, men att hela tiden hävda exakt samma sak för att den andra personen tycker annorlunda (tycker jag) känns lite onödigt. Man får respektera att alla inte tycker som en själv (om det nu inte är något som uppenbart kan äventyra kaninens hälsa - tex mata den med bitsocker…).

Återigen som i #4: ödmjukhet och hjälpsamhet kommer man långt med i strävan efter att ha en god stämning!! Det är så mycket enklare att ta till sig tips? som genomsyras av förståelse (att man är nybörjare tex) än där formuleringarna har en underton av "det är helt fel" och "du vet då ingenting".

Det går att vara saklig och rak i sina formuleringar utan att uppfattas som otrevlig! :D

(men jag själv är dock mästare på att skriva lååååånga inlägg som ni kanske märker, inget kort o koncist här, hehe…)

EDIT: jaha så sitter jag då och skriver mitt lååånga inlägg och hänger inte alls med när tråden diskuteras vidare som här i inlägg 6-16… jag skriver visst som en snigel = sakta… ursäkta mina upprepningar… :)

[Juliaammouri]
0

nu har jag inte läst hela tråden men vill ända skriva en sak.

Vi har haft 1000 inlägg om sånt här och nej inget hjälper.

Jag tycker istället för att skriva inlägg om sånt här ska man tänka på vad man själv skriver hur man tänker när man skriver detta och så.Sen tycker jag nu ska vi försöka göra detta forumet trevligare och lämna bort det förflutna.

Vad säger ni hänger ni på eller vill ni sitta här 10 år till och inget speciellt har hänt? Glad

mandyosv
0

Ja nog bäst för Medarbetare att låsa denna med så det slipper bli fler bråk :holmgren: du bestämmer tyvärr inte vad jag ska skriva och inte. jag får hålla med Stjärnfallets om jag vill. =)

1

#20 Vänta lite nu! Har jag skrivit att jag bestämmer vad du ska skriva? Läs igen tack!

mandyosv
1

#21 "där ska man istället backa tillbaks och inse; Jaha, någon har redan sagt det, då behöver inte jag skriva det också."

citat, skrivet av dig

1

#22 Riktade jag det till dig eller? Du kände för att ta åt dig i alla fall mäker jag!

Skrev jag ditt namn? "Ska MAN"

Alone
1

Nu börjar de igen..

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[Juliaammouri]
2

alltså v*fan bråkar ni om?

Säg förlåt till varandra nu innan detta utvecklar sig till andra värdskriget på kif!

2

#22 Du skrev ju själv att du tycker det är onödigt med negativa kommentarer! Så käftar du imot och skriver att jag inte bestämmer vad du ska skriva när det jag skrev handlade om att försöka undvika negativa kommentarer!

----

Lite intressant är att det alltid är samma person som hamnar i dessa tjafs..hm vad kan det bero på??

Kej, nu ska jag: be the bigger person och dra härifrån. Hejdå!

mandyosv
2

#22 Du skrev till mig ja? #8. Haha gud

[Juliaammouri]
0

#26 jag tror att han inte kommer ta detdär som en komplimang

'' lite intressant att det är alltid samma persom som hamnar i dessa tjafs hm vad kan det bero på''

Kanske sanningen men inte snällt!

mandyosv
2

#26 alltid samma person? Hm syftar du på dej själv då eller? med tanke på att du är en del i detta tjafs och det var DU som från början ifrågasatte mitt helt harmlösa inlägg i denna diskussion SUCK.

1

#28 Tolka det som du vill, jag nämnde inga namn :)

mandyosv
2

#30 fast du skrev ju till mig, #8, alltså mig? :S hahaha

Tarja
3

Tänk på vad och hur ni skriver, dra inte igång onödiga diskussioner! Tänk efter innan ni skriver, för allas trevnad. Om inte alla bidrar och gör sitt yttersta för att försöka skapa en bättre stämning här inne på sajten så försvårar det bara allt.

Lina R
10

En del kloka ord har sagts hittills och en hel del vansinne.

Jag tror att det där med åldersskillnaderna är en anledning, men sen så verkar en del vara äldre än de är (pga hur de formulerar sig/stavar) och andra yngre än de är.

KiF är helt enkelt en brokig blandning av människor från alla samhällsklasser och mikrokulturer… Och det är ju självklart att det inte går att hålla det friktionsfritt.

Jag vill bara tipsa om vad jag brukar göra när jag hittar en tråd som är intressant nog för att svara på:

1. Jag skriver ner mina spontana tankar

2. Jag läser igenom tråden igen och korrigerar om jag missat nåt

3. Jag bestämmer mig för om jag överhuvudtaget ska posta inlägget eller inte. Ungefär hälften av gångerna struntar jag i att posta inlägget, då det kanske kändes överflödigt, eller eftersom jag upplever det som att det är så lätt att bli feltolkad här att jag helt enkelt inte ids/gitter/orkar engagera mig.

Om fler funderade 3 gånger över sitt inlägg innan dom skickar iväg det kanske vi skulle ha mindre bråk?

Och framförallt, om fler kunde låta bli att bli att känna sig hotade för att andra uttrycker sig annorlunda än de själva gör… "Hate is in the eye of the reader"…. Skriven text blir vad den som läser gör den till.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Qepta
0

#33 Håller med dig.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Suskiv
4

Dålig ledning skulle jag säga. Ett forum blir inte bättre än dess moderatorer och uppenbart är det så att medarbetarna i det här forumet inte gör sitt jobb. Tjafs och påhopp ska direkt tas bort och varningar bör utfärdas. Trollinlägg ska tas bort och ge varningar. Helt klart krävs en hårdare rensning i forumet.

Hur många aktiva moderatorer finns det i det här forumet egentligen, kanske behövs de ökas på?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[_hsleiufhbtv]
0

Håller också med #33.

natha-mjau
1

Jag har upplevt det lite såhära, när det är 20 personer som "hoppar på" en person..
Det var nyligen det var en tråd, så hade en person skrivit att det var fel information, då började TS i den frågan säga att det var fel och att den som kommenterade inte skulle bry sig.
Då hoppade en annan in för att konstatera att den första som kommenterade hade rätt. Men då högg TS tillbaka igen.

Att det blir 20 kommentarer om samma sak handlar ofta om att TS inte lyssnar och säger att det är fel/bryr sig inte/vill inte ha hjälp/tips, 
och då tänder de andra människorna till här eftersom att det är viktigt med rätt information om någonting vi verkligen bryr oss om.
Kaniner är levande varelser. Hade det varit tex en annons om en människo bebis som säljdes som en kille men egentligen var en tjej hade det ju blivit ett liv… 
okej dåligt exempel, men ni fattar. (Okej jag fattar knappt själv hur jag menar, men att om man hade sålt en människa så skulle informationen vara så viktig… eftersom vi är människor. Säljer man en teddy kanin fast de kanske är en anogra så är de skitsamma. Fast nej, informationen på djur är minst lika viktig att den ska vara 100% korrekt.)

Så tror jag att det ligger till, sedan finns det säkert även personer som bara "hänger på" och lägger till ännu en kommentar om att TS i fråga har fel, bara för att göra det mer tydligt eller för att visa att den också 'kan', har någonting att säga till om. Jag vet inte.

minaninar
2

Postar en länk där man kan läsa om detta problem och hur man kan göra för att göra allt trevligare.

http://kanin.ifokus.se/discussions/4fd73ddcd3b4fd02aa002979-om-att-kommunicera-pa-natet-och-gora-sig-forstadd?discussions-1

Fridaaaa
1

Sedan är det så att några personer kan tolka en bit text som en positiv sak och andra samma text som en negativ sak, och då kan man ju inte tänka på "hur man skriver". Just via nätet kan det vara svårt att tolka varandra på rätt sätt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inaarah
3

Vill bara påtala detta ytterligare en gång: har någon förslag, kritik eller liknande riktat till oss bakom sajten är ni varmt välkomna att skicka PM till oss om detta. Vi jobbar på så effektivt vi kan, och gör nog mer än som syns här. Är nog inte så många som skryter med en varning - eller? 

Sedan, alla interna diskussioner kan föras via PM. Vi, bakom sajten, håller på att utforma nya handlingsplaner för att fortare komma till rätta med dessa "problem". Och, en sista sak - upplever någon sig påhoppad eller felaktigt behandlad är denne varmt välkommen höra av sig till oss. Trots att tråden kanske redan är låst, varning utdelad eller liknande, så är det värdefull information för oss.

Tack!

minaninar
0

#39 Så kan det vara och då har det ofta att göra med - som Lina R sa - att man har olika referensramar. Men det som står i länken jag postade är olika verktyg som kan användas för lösa upp missförstånd.

Effektivt, diskret moddande är jättebra. Tycker att det sköts bra. Tycker också att vi behöver ta mer ansvar. Jag har nu fått upp ögonen för att man kan kontakta moderatorerna istället för att kommentera. På något sätt har jag känt att "anmäl" känns kymigt att använda och lite glömt bort.

dramanda1
0

ok får jag säga en sak.

det kanske är allas fel att det blir bråk i ett forum föratt man försöker skriva vänligt men visa personer kanske tar det illa till sig men man skriver vänligt och därför det blir bråk i visa forum.

hopas att ni förstår vad jag mennar.

[BirtaE]
0

håller verkligen med dig !Glad

dramanda1
0

43 tack jag har också råkat ut för detta flera gånger på andra hemsidor och det vi kom på var att det var allas fel att det blev ett e-bråk i visa forum.Glad

[MiniPim]
0

Håller absolut med!

Vissa hoppar på en och skäller bara man råkat köpa godis eller något från djuraffär.

dramanda1
0

45 ja det är ju så men jag tycker att man skall tänka lite på innan man skriver ett inlägg i ens forum föratt visa personer kan ta det inlägget illa till sig och det är ju därför det blir ett bråk så jag tycker att man skall tänka sig för innan man skriver ett inlägg föratt visa inlägg kan såra någon och det är ju därför det blir ett bråkFlört