Bart trä - mögla?
I morgon ska jag hämta två kaniner som jag ska ha över sommaren. De ska få bo fritt i vår gamla lekstuga på 4,5 kvadratmeter med tillgång till en anslutande, ännu större rasthage hela dagarna. Jag ska dessutom lägga in en toalett och hoppas att de använder den, så jag antar att bädden (av spån och halm) i lekstugan kommer hålla sig förhållandevis ren.
Men, golvet består av helt obehandlade träplankor där ströet kommer läggas direkt på. Finns det en risk att det kommer börja mögla? Finns det något jag kan göra åt det i så fall, förutom att måla på kallasfalt?
En risk finns det alltid, speciellt om kaninerna kissar utanför toaletten på govlet liksom. Tror det är säkrast att ytbehandla golvet. :)
Ladugårdslack är bäst, är genomskinligt och asenkelt att måla på.
Det är ju inte faran för mögel som är värst, utan att kisset kommer att förstöra och stinka ner golvet för all framtid.
Golvet behöver lackas ordentligt, och alla kanter och hörn tätas med fog, innan du kan ha det som botten i en box.
Tänk på hur det ser ut i moderna stall och lagårdar - det är betonggolv av en anledning.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Tack för svar! Genomskinligt ladugårdslack låter bra, vi hade kallasfalt till en utebur för något år sedan och det funkade bra men mamma vill inte att det här golvet ska bli svart.. Var kan man köpa det och hur länge dröjer det efter att jag målat på första omgången tills jag kan strö golvet? För när jag googlade hittade jag bara den svarta varianten..