Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 656 ggr
Demix
0

Funderingar..

Hejsan!

Har en liten fundering angående vad det kan betyda när en kanin 'puttar' på dig med nosen? Min ena hona gör nämligen så mot min hand ibland och om jag inte flyttar handen så kan hon bita lite, Det händer då hon hoppar upp i mitt knä och om jag har handen liggandes där bredvid henne. Skäms

Någon som vet vad det kan bero på?

mandyosv
0

Jag brukar uppfatta det som att de tigger =) Vill ha godis alltså!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

minaninar
0

Alltså jag har hört att det ska kunna betyda att de bekräftar att man e kompisar på nåt vis. Men jag har nog mest märkt det i två lägen: flytta på dig du är i vägen, du är för nära och just nu gillar jag det inte, eller jag är hungrig och vill ha nåt roligare än hö…Tungan ute

Fast ibland så har jag redan gett något och han har mumsat, så kan han puffa en gång och sedan dra utan att vänta på nåt mer.. då känns det mer som "tack"Skrattande

Men det det låter som i ditt fall är mer: hey, dina labbar är lite irriterande nära, och när hon nyper (vilket inte är samma som att bita, och det låter som det handlar om att hon nyper?) betyder det ungefär: fattar du trögt eller, måste jag visa??Cool

Min kan också putta bort, men han biter aldrig. Han bara iggar sen höhö.

Demix
1

Haha underbara beskrivningar där #2 :) och ja, mer som att hon nyper. Kom inte på något annat ord än bita, xD

Har ju endast haft kaninerna i en månad nu, så lite osäker ibland på vad allt handlar om. Skäms Imorgon fyller de två små systrarna 3 månader.

Men tack för svaren båda två, då vet jag vad som ska göras nästa gång ;)

Just nu ligger de och halvsover på mattan. De gör mig så otroligt lyckliga. Skäms Var rädd att jag kunde ha gjort något fel då hon nyper till. hehe.

minaninar
0

Är det ett relativt nytt beteende så har det säkert att göra med könsmognaden och revirhävdande och integritetshävdande.

Det går lugnt o fint att arbeta bort. Sätt handen i nacken på den o håll ned huvudet lite bestämt men mjukt o lugnt o säg nej. Eller om du känner: jo, jag är ju lite påträngande nu, kunde ju faktiskt visa mer hänsyn.. så kan du ju bara helt enkelt flytta handen lite.

Det viktiga är att du inte blir rädd eller känner obehag, för då betyder det att det är ett beteende som måste jobbas på hos kaninen, för den ska inte få skrämma dig. Det är inte bra för någon av er.

Om det är två stycken, verkar det som om det är den dominantaste kaninen som puffar o nyper, eller verkar de vara samma status?

Demix
1

Yes, det är hon som är mer dominant som gör så. :) Hon jagade bort våran hund en dag då han var för nära henne. xD Såg ganska kul ut..

minaninar
0

Hahahaaaa.. men det kanske kan vara så att du kommer behöva jobba med det beteendet på sikt? Du kan ju avvakta och börja läsa om dominanta kaniner (kaninhonor) och fundera, samt kolla lite på aggressivitet och hur man vänjer av med nyp, bit, aggro, dominans osv.

haha.. vissa saker önskar man att man hade på filmTungan ute

vad är det för hund?

det låter som om hon övar för att bli en bra mamma ute i naturen genom att låtsas att hon är superbaaaaad dangerous killer rabbitOskyldig men funkar inte så bra i hemmet kanske…Tungan ute

:holmgreen:
1

#5 Haha så gjorde min han kanin mot grannens katt, sen dess har jag inte sett katten på vår tomt xD.

Förlåt för lite OT men jag tyckte det var lite komiskt att det finns fler xD

Demix
0

ja, jag får ta och läsa på lite om det :) Tack för tipsen och råden!

Fick med det på film faktiskt. Men vart jag har denna film vet jag inte. :) Går dock ofta runt med kameran redo då jag vet att ibland så händer det unika saker. :D

Hunden är en blandis med tax och tibetansk spaniel. En riktig gosak som får spö av kaniner.. haha nejdå, så farligt var det inte. :)

Kaninerna är korsning med hermelin och lejonhuvad.. så de är ju ganska små.. Tungan ute

Demix
0

#7 haha såg inte ditt inlägg när jag skrev. Men vad kul att det var mot en katt också. :D känns ju som att det skulle vara tvärtom. xD

:holmgreen:
0

#9 Haha ja kanske, men han är en ganska biffig hoppare med frasse i sig, så katten blev väl lite skraj xD

minaninar
0

#8 hittar du en dag den filmen och den blev ok så vore det ju kul o se ehhe..

ååååh jag älskar tibetanska spanielar.. försöker föreställa mig hur det blandar sig med tax, envisa små promenadlimpor… men låter mysigt

jo, bra å läsa, själv rekommenderar jag engelska sidor, det finns massor från olika pet shelters mm samt youtube! det finns hur många tutorials och info videos om kaninskötsel, sjukdomar, beteenden, diet och tutti frutti där! Har lärt mig mkt där. Kan vara skönt att se hands on, eller eyes on då…

#10 snacka photo opportunityCool